Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astigmatisme en miscollimatie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astigmatisme en miscollimatie

Geachte optiekexperts

Ik heb een vraag. Kan miscollimatie beeldafwijkingen veroorzaken gelijkend aan astigmatisme? M'n 150mm newton vertoont tekenen van astigmatisme (de karakteristieke 90 graden draaiing tijdens een stertest) en ik probeer de oorzaak te vinden. Ik heb de vangspiegel kunnen uitsluiten, net als m'n test oculairs en mijn eigen ogen. De oorzaak moet dus in de hoofdspiegel liggen of wellicht in de collimatie. Ik las op verschillende sites dat miscollimatie astigmatisme kan veroorzaken, maar ik betwijfel of dat wel mogelijk is. Volgens mij kan miscollimatie alleen coma-achtige afwijkingen opleveren, niet die 90 graden draaiing.

Klopt dit?
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Prototype, ik meen dat pinching (knellende optiek) wel astigmatisme kan veroorzaken. Even dit controleren bij de hoofdspiegel. Miscollimatie kan bij mijn weten inderdaad heel moeilijk astigmatisme veroorzaken, hoewel ik me hierin kan vergissen.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: Astigmatisme en miscollimatie

Origineel geplaatst door Prototype
      Geachte optiekexperts

Ik heb een vraag. Kan miscollimatie beeldafwijkingen veroorzaken gelijkend aan astigmatisme? M'n 150mm newton vertoont tekenen van astigmatisme (de karakteristieke 90 graden draaiing tijdens een stertest) en ik probeer de oorzaak te vinden. Ik heb de vangspiegel kunnen uitsluiten, net als m'n test oculairs en mijn eigen ogen. De oorzaak moet dus in de hoofdspiegel liggen of wellicht in de collimatie. Ik las op verschillende sites dat miscollimatie astigmatisme kan veroorzaken, maar ik betwijfel of dat wel mogelijk is. Volgens mij kan miscollimatie alleen coma-achtige afwijkingen opleveren, niet die 90 graden draaiing.

Klopt dit?
      In essentie wel. Op een perfecte Newt is er wel astigmatisme weg van de as, maar altijd een pak minder dan coma.

Hoofdspiegel niet goed in zijn cel (ik heb dat als tijdens het transport of het opbouwen de spiegel doorschuift tot aan de onderste spiegelklemmen en dus niet meer op de onderste driehoeken van de cel steunt; ik moet dan alles even terug naar het zenit richten en schudden) , of geklemd door één klem?

Edge supports die teveel spannen (of bij Dobs bijvoorbeeld blijven haperen als men anders collimeert) kunnen dat ook veroorzaken - je moet de spiegel altijd kunnen draaien in zijn cel zonder teveel weerstand.

Draai ook eens aan de hoofdspiegel om te zien of het patroon verandert.

Hoe heb je de vangspiegel uitgesloten? Tussen haakjes, als het de vangspiegel is, dan is het astigmatisme bijna altijd naar de hoofdspiegel en 90° erop.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
      X