Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraagbaak en tips C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraagbaak en tips C8

laten we eens een gezellig C8 hoekje oprichten waar je wat informatie vind bv over welke montering er goed bij past of welke gemiddelde oculairen of zo ervaringen uitwisselen dan leer je en met name de mensen die nog niet zoveel van deze scoop weten veel sneller en ook goedkoper wat het beste bij deze telescoop past en andere mensen bv met een Meade 125 goto weer hun eigen groepje maken nou wat vinden jullie er van.
    Alles komt goed

Had je dat hier ook al niet voorgesteld?

Anyway, heel veel dingen zijn van toepassing op alle telescopen, dus lijkt me beter om dat een beetje algemeen te houden, zeker op zo'n klein forum als dit.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Nou het is zeker als je net begint zoals ik toch wel fijn om van anderen te horen welk setje oculairen je bij een C8 bij elkaar zou moeten sparen
      om al een goede start te maken.
      Een 3x barlow of een 6mm oculair
      gebruik je echt nog weinig bij deze kijker.
      Dit soort dingen en dat mag natuurlijk ook hulp zijn over een andere kijker.
      Vooral van de meer ervaren jongens moeten wij het hebben waarom moet je eerst hopen geld uitgeven aan spullen waar je niks aan hebt als er jongens op dit forum zijn die deze mensen daar in kunnen bijstaan.
      Dat vind ik zelfs een van de dingen waarvoor een forum bedoeld is.
      En daar hoef je echt niet groot voor te zijn.
      Alles komt goed

Commentaar

hier zitten verschillende mensen met een SCT van 8" of meer
        in die zin kan het nuttig zijn om voor hun een apart forum te maken
        sommige opties zijn immers enkel voor SCT's (denk maar aan focal reducers en dewshields)

Commentaar

Mmm. Alleen een forum voor SCT's is wel leuk als je bijv bij Cloudynights zit. (subforum CAT's ) .Erg groot.
          Maar waarom niet hier? Gewoon een vraag over een C8/C9.25 of een Meade SCT kan prima in een algemene rubriek.
          Okee.
          Tot zover.

Wat koop je voor een Cat?
          1 Een 2" Visual Back (voor een 2" oculair van 42 mm)
          2 Een dauwkap met een dewzapper (voor het beslaan van je correctorplaat)
          3 Een betere focusseerinrichting.
          4 Een afzuiginstallatie 8)
          5 Een binoviewer!!!

Montering?
          Hangt van je activiteit en je brandpuntsafstand af.

Voor visueel gebruik is een EQ5 (kloon) prima, of de fijne vork met wedge (heb ik op mijn oranje tubus). Heerlijk werken.
          Voor fotografisch: SP-DX, HEQ-5 ----> tm Paramount

Zo, tot zover.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hallo Norbert volgens mij ben jij de Norbert waar ik de montering (MEADE) van gekocht heb nou hij werkt prima en volgd goed alleen
            het statief was bagger na enige aanpassingen werkt hij nu goed dus een tevreden klant.
            Norbert mijn 1e vraag wat is het verschil in 2" of 1.25" bij visueel gebruik.
            2 wat is een dewzapper
            3 focusseerinrichting dat is toch de draaiknop waarmee ik scherp stel
            wat moet daar beter aan worden dan de standaard knop.
            4 Een afzuiginstallatie is dat voor de dauw.
            Meschien lig je al in een deuk maar ik ga toch door.
            Ik heb een Visual Back van 1.25 gisteren keek ik met een 25 mm
            celestron oculair naar saturnus daarna met een meade 4000 serie 9.7 mm
            ik zie wel de vorm scherp (ORANJE-GEEL) Maar geen scheiding in de ringen of meer details volgens reviews moet dat met mijn kijker kunnen wat doe ik verkeert moet ik collimeren of een filter gebruiken zo ja welk.
            nou Norbert en vrienden gooie het vakmanschap eens op tafel.
            Alles komt goed

Commentaar

Bingo Ruud
              Mooi dat ie goed volgt, mijn C8+accessoires was te zwaar voor de montering. Ik heb ondertussen een setje accessoires die 2x zo duur is als de
              C8 zelf

Met een 2" achterkantje en een 42" 60 graden beeldveld-oculair heb je netto het meeste beeldveld wat je bij een SCT kunt halen.
              Is een dure grap...

Dewzapper is tegen dauw. Een ring om je C8 heen die beslaan voorkomt.
              - focusseerinrichting dat is toch de draaiknop waarmee ik scherp stel
              wat moet daar beter aan worden dan de standaard knop.
              Je kunt bij bijv ganymedes of Lefeber een crayford focusser kopen.

Een afzuiginstallatie is voor het versneld op temperatuur komen. Voordat je gaat waarnemen moet je in het ergste geval de scoop 2 a 3 uur laten afkoelen om de turbulentie in de buis tot rust te laten komen.

Colimeren is een must! Bestel je bobs knobs en lees de handleiding ervan.
              Bij veel luchtonrust kun je de cassinischeiding niet zien. Ook als je 'even' kijkt.

Zooo. Nu kun je even vooruit.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bedankt Norbert tot de volgende vraag.
                Alles komt goed

Commentaar

mijn volgende vraag en dat is niet alleen aan Norbert met welke sterkte oculair kijk je het beste (met een C8) naar Saturnus wie kan vertellen over zijn ervaringen en wat hij /zij gebruikt heeft
                  Alles komt goed

Commentaar

oh nog een vraag wat is een focal reducers
                    Alles komt goed

Commentaar

TMB Burgess 6 Planetary
                      Haal je bij lefeber voor onder de 100 euro.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruud
                        oh nog een vraag wat is een focal reducers
                        om het heel eenvoudig te zeggen, een lens dat net het tegenovergestelde doet van een barlow
                        daarmee kan je je kijker in een f/6.3 foto/visueel intsrument veranderen of een f/3 fotografisch instrument veranderen
                        de meest voorkomende zijn die van meade en celestron
                        die schoef je eenvoudig vanachter op je SCT

Commentaar

Bedankt skywatcher van mijn kant ga ik als technisch man eens nadenken over de poten van mijn tripod daar moet een goed maakbaar alternatief voor zijn in mijn werk moet ik vaak van dit soort dingen oplossen ik ga ze bedenken van beukenhout hout absorbeerd beter als staal of aluminium mits op de goede dikte ze worden uitschuifbaar met een dichte bovenpoot dus bovenkant helemaal om de uitschuif poot heen waardoor je schommelen tegengaat als ik hem klaar heb zal ik een tekening beschikbaar stellen met handleiding want dat aluminium is bagger.
                          Alles komt goed

Commentaar

Hoe kan ik mijn C8 sneller optemperatuur krijgen ik lees ook op een duitse site dat als je de boel in de buis ventileert je een scherper beeld krijgt weet iemand hoe dit zit
                            Alles komt goed

Commentaar

JA! Weet ik.

Commentaar

Werken...
                              X