Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

P.G.Meesters eerste Berlijnse Irrgang 140mm refractor !!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

P.G.Meesters eerste Berlijnse Irrgang 140mm refractor !!

Hoi allen,

Enkele weken geleden ben ik in het bezit gekomen van P.G.Meesters eerste Irrgang 140mm f:15 refractor die hij kocht van Irrgang zelf in de winter van 1918/1919. Het geheel staat op een parallactische montering van een technisch gezien zeer fraai ontwerp.Ook de originele oculairen met steekmaat 34mm ( 5 stuks,Ramsden en Huygens ) zaten erbij.Een uitvoerige beschrijving van het verkrijgen door Meesters van deze refractor staat op bladzijde 43 van zijn boek "Mijn sterrenwacht".
    Irrgang had deze telescoop voor zichzelf gebouwd en de allerbeste materialen gebruikt zoals nikkel-zilver ( German Silver ) legering voor de objectief kop,veel vernikkelde onderdelen ( o.a de focuseerinrichting ) en
    een prachtig objectief van waarschijnlijk Carl Bamberg/Berlijn.
    Na het eind van de eerste Wereldoorlog bood Irrgang de telescoop ter verkoop aan wegens geldgebrek.Dit was tevens het begin van Irrgang telescopen verkocht door Meesters gedurende de periode 1919-1926.
    Deze 140mm Irrgang was in het bezit gekomen van de verkopers familie in 1922 met het verhaal dat de telescoop in Nederland was gekocht bij een telescopen handelaar en dat het een gebruikt exemplaar uit Duitsland betrof.Door dit verhaal begon het me te dagen dat dit weleens het exemplaar van Meesters kon zijn.Meesters heeft deze telescoop enkele jaren in gebruik gehad voordat hij hem verkocht en zelf een 148mm Merz apo ( 3 lens ) kocht (staat voor op zijn boek ).Bijbehorende steratlas en boeken dateren van 1919-1932.Een super vondst dus!!

Een klein probleempje is dat er voor de montering een gebroken onderdeeltje vervangen moet worden en hiervoor zoek ik een bedrijfje dat zoiets kan maken.Iemand een idee waar ik zijn moet ??

C L a s s i c S c o p e s
    WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Classic Scopes: FOTO! Als je me een foto en maten geeft van dat onderdeeltje, kan ik misschien iets voor je doen.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik ben sowieso wel benieuwd hoe deze telescoop er uit ziet. Wanneer begin je een museum ?

Commentaar

WOW! Dat is fan-tas-tisch!!! Ik heb het bewuste boek en weet precies over welke kijker je het hebt. Geweldig!

En inderdaad, dit schreeuwt om foto's. Ook zou ik dat ding erg graag een keer komen bewonderen als je het niet erg vindt...

Om wat voor onderdeeltje gaat het?
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik zal morgen wat foto's maken van de kijker.Ook van het gebroken onderdeel.

Het originele houten pyramide statief was helaas als kachelhout gebruikt daar de verkoper een statief van ijzer had gemaakt ..........jammer !!
          Ik moet dus een replica laten maken van het statief.

C l a s s i c S c o p e s

Commentaar

Foto's van de Meesters Irrgang 140mm ! Niet de beste kwaliteit maar toch genoeg op te zien hoop ik.

Commentaar

erg indrukwekkend!
              We hebben een Black Berry!!

Meade ETX70
              Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Gaaf om te zien.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Waanzinnig!!! Wat een vondst! Hij komt me bekend voor, stond deze niet op een advertentiesite?
                  Zeer bijzondere telescoop met een verhaal. Van harte gefeliciteerd met je aankoop!

Mocht je hulp nodig hebben bij het nabouwen van het oorspronkelijke statief: je weet me te vinden!
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

In ruil voor een bezichtiging van het geheel en de maten + ruwematerialen van het onderdeeltje, wil ik nog kijken wat ik voor je kan doen om dat te dupliceren.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Als het niet te groot is, kunnen wij hier zoŽn beetje alles maken.
                      Ik werk bij een Fijnmetaal bedrijf, en ben ook nog eens familie dus kan wel wat voor elkaar krijgen als ik wil.

Moet ik wel even weten over welk onderdeel het gaat (foto,tekening of opsturen)
                      Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

**Baco - Ik maak graag gebruik van je aanbod ! Kosten vergoed ik natuurlijk.Het gaat om een ijzer staafje van 175mm lang en plusminus 8,5mm diameter.Aan een kant schroefdraad over 30mm lengte.
                        Eigenlijk zeer eenvoudig te maken denk ik zo.
                        O ja het afgebroken stukje met schroefdraad zit nog in het gewicht,dus dat moet er op een of andere manier nog uit gehaald worden.....
                        Misschien kan ik het langs brengen ? Ik woon in Geldrop,vlakbij dus !
                        In ieder geval alvast bedankt !!!!

**Roel - Ik probeer nog een foto te krijgen van het originele statief zodat ik weet hoe het er precies uitziet.Mocht het niet lukken met het zaag en timmerwerk dan weet ik je te vinden.......Bedankt alvast
                        O ja de telescoop stond op Marktplaats,ondergeverft met veel zwarte en rode verf.Het meeste klodderwerk is inmiddels verwijderd.....

**Yigal - Je bent van harte welkom om hem een keertje te bekijken !

Commentaar

Classic Scopes, zal een keer kijken als ik in de buurt ben. Ik houd het in mijn achterhoofd.
                          Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                          X