Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Overstap 60mm kijker naar veel grotere dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Overstap 60mm kijker naar veel grotere dobson

Hallo allemaal,

Jarenlang heb ik met een bresser 60mm lenzenkijker sterren/maan en planeten gekeken. Een tijd geleden heb ik besloten dat ik wat groters wil, en wel een heel stuk groter.
    Na erg lange tijd denken en zoeken ben ik nu vastbesloten dat ik flink wat geld (voor mij iig) aan een Dobson met een flinke opening wil besteden.

Met mn ‘kleine’ kijker heb ik zon beetje alles bekeken wat er te zien valt en ik ben zeker wegwijs aan de (noordelijke) sterrenhemel. Heb al heel wat waarneem ervaring.
    Waar ik geen ervaring mee heb is bijvoorbeeld het collimeren van een spiegeltelescoop. Nu is mijn eerste vraag of het zichzelf allemaal wijst als ik ‘m bij teleskop service bestel (met duitse handleiding) of dat er heel wat problemen te verwachten zijn voor iemand die nog nooit met een dobson heeft gewerkt of een andere ‘grotere’ telescoop.
    Het is wel zo dat ik er enorm naar uitkijk en genoeg geduld heb om het allemaal te leren, dus ik denk dat het wat tijd kost maar dat dit wel goed komt.

Bij teleskop service heb ik mijn oog laten vallen op de GSO Dobson 300/1500mm. Dit lijkt me perfect, het beste (en grootste) wat ik me kan veroorloven.
    Is het het waard is om 600 euro meer te betalen voor hoofdspiegel van orion UK of gewoon de spiegel van GSO. Dit is natuurlijk wel een groot verschil.
    Ik ben jong en fit, dus ik ga er vanuit dat ik ‘m in mijn eentje wel kan opbouwen ondanks de grootte en het gewicht. Maar je kan m dus ook op een plateautje zetten en naar buiten rijden?? Dan rem erop of van het plateau aftillen? Hier heb ik nog niet veel over gelezen.
    Ik ga er vanuit dat ik met het pakket prima vooruit kan en dat ik naderhand nog eens kan kijken wat voor extra accessoires ik erbij kan kopen. Maar als jullie iets ‘onmisbaars’ weten om er direct bij te kopen laat weten waarom!

Andere dobsons die me ook wat lijken zijn:

http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... e2d9daa4d2
    http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... htm#GS1080
    op de laatste link vind ik er meer interessant maar overweeg dus om voor de grootste te gaan.

Dan hebben we deze nog:
    http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... htm#TSDAlu
    dit moet ik zien als kwalitatief de beste??

Graag hoor ik wat de voor en nadelen zijn van de verschillende types en welke de beste optiek bevatten en andere belangrijke dingen die jullie er over weten.
    Zo’n computergestuurd ding lijkt me handig maar absoluut niet noodzakelijk, het zoeken naar een object heb ik nog nooit vervelend gevonden en vind ik juist de uitdaging.

De zon projecteren heb ik altijd leuk gevonden (mn 60mm heb ik verkocht), en ik vraag me af of het met een dobson te doen is of dat er smeltgevaar is in de oculairen.

Mocht er iemand in de buurt wonen die me wil helpen op het moment dat ik de dobson in huis heb hoor ik dat graag. Ik heb wel eens gehoord dat spiegels een enkele keer een slechtere kwaliteit hebben die je dan in kan ruilen. Maar dat alleen een ervaren persoon meteen kan zien dat de kwaliteit van de spiegels afwijkt van wat het zou moeten zijn. Klopt dit?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties,

Groeten, Jos

Hoi Jos,

Welkom op dit forum. Ik zag Meijel in de Peel ligt. Indien zo, dan heb ik een idee voor je.

De zon projecteren heb ik altijd leuk gevonden (mn 60mm heb ik verkocht), en ik vraag me af of het met een dobson te doen is of dat er smeltgevaar is in de oculairen.
    Kan nog steeds. Je moet alleen geen dure oculairs hiervoor gebruiken omdat het risico te groot kan zijn. Om even een linkje te geven...
    http://www.skyandtelescope.com/observin ... ction.html

Mocht er iemand in de buurt wonen die me wil helpen op het moment dat ik de dobson in huis heb hoor ik dat graag. Ik heb wel eens gehoord dat spiegels een enkele keer een slechtere kwaliteit hebben die je dan in kan ruilen. Maar dat alleen een ervaren persoon meteen kan zien dat de kwaliteit van de spiegels afwijkt van wat het zou moeten zijn. Klopt dit?
    Echt goed optiek beoordelen moet je onder zeer goede omstandigheden doen fo op een testbank. De laatste kan je zelf maken (Foucaulttester) maar wat je ook kan overwegen is contact opnemen met de voorzitter van KNVWS afdeling Jean Delsing in Venlo.
    http://wsvjd.astrogeert.nl/index.html
    Deze man is een professioneel opticus maar is tegelijkertijd gewoon een amateursterrenkundige. Hij kan je zonder problemen meer vertellen hoe je optiek moet testen. Echt moeilijk is het allemaal niet om te testen, maar het is nogal omslachtig om hier uit te typen omdat er zoveel parameters zijn.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: Overstap 60mm kijker naar veel grotere dobson

Origineel geplaatst door Head-0
      Waar ik geen ervaring mee heb is bijvoorbeeld het collimeren van een spiegeltelescoop. Nu is mijn eerste vraag of het zichzelf allemaal wijst als ik ‘m bij teleskop service bestel (met duitse handleiding) of dat er heel wat problemen te verwachten zijn voor iemand die nog nooit met een dobson heeft gewerkt of een andere ‘grotere’ telescoop.
      Er zijn niet zoveel problemen te verwachten, maar het is beter dat iemand je het één keer voordoet.

Het is erg eenvoudig (met goede werktuigen) maar de handleidingen zijn vaak een tikkeltje verwarrend en soms zelfs misleidend; en als ze het niet zijn kun je een subtiel detail slecht begrijpen en er dagen over zitten zweten.

(Mijn favoriet: je kunt de reflectie van de vangspiegel onmogelijk vanuit de oculairhouder gezien concentrisch met de al de rest krijgen, en dat hoeft ook niet; toch is er per week op CN minstens één iemand die dat tot in den treure toch probeert.)

Eens je het door hebt is het wel zoiets van "duh!".

Is het het waard is om 600 euro meer te betalen voor hoofdspiegel van orion UK of gewoon de spiegel van GSO. Dit is natuurlijk wel een groot verschil.
      "Do you feel lucky"? 95% van de GSOs zijn goed genoeg, en daarvan is zeker 40% ronduit heel goed te noemen. De meeste mensen zijn dus goedkoper af met een GSO zonder dat het in de praktijk ook wat uitmaakt.

Af en toe is er een spiegel die wat minder is en die wordt niet opgemerkt omdat GSO werkt met statistische steekproeven om te zien of alles nog OK is - jouw spiegel wordt niet individueel getest, en men accepteert een klein percentage aan spiegels die buiten de vooropgestelde norm vallen.

Dat is bij OO anders.

Als je een OO spiegel koopt is het omdat OO ze individueel test, en omdat de spiegels met 1/6de lambda piek-tot-dalfout op de golffront een Strehl-waarde hebben van typisch 0.96 in plaats van minimaal 0.8, wat bij hogere vergrotingen een net iets scherper beeld geeft.

En ook omdat de reflectiviteit van de hoofdspiegel 96% in plaats van 89% is.

Is het zijn geld waard? Tja, die laatste beetjes prestatie en een gerust gemoed kosten inderdaad veel; da's een afweging die je moet maken - onder andere, is dit een telescoop voor het leven of zie je je later nog met een 18"er rondhossen?

Met een OO Deluxe spiegel en eventueel een andere vangspiegel (bijvoorbeeld ook van OO) heb je optiek die naast de beste Dobs kan staan. Maar of dat de doorverkoopwaarde zoveel beïnvloedt is een andere zaak.

Als er bij een GSO Dob optische problemen zijn is het meestal de ophanging van de spiegels die ze klemt (m.a.w. foute assemblage), maar dat verhelp je in een paar minuutjes.

Sommige mensen hebben wel een astigmatische vangspiegel gehad (waar niet alleen de ophanging van die spiegel slecht is, maar de spiegel zelf in één richting wat gebogen is), en dan kan de leverancier wel moeilijk doen om die te vervangen (zelfs al heb je een correcte diagnose gesteld), maar een betere vangspiegel kost niet zoveel.

Echt erbarmelijke hoofdspiegels heb ik de laatste tijd niet gezien; en trouwens, je kunt ze laten herslijpen (al zijn de goedkoopste herslijpers in de VS, en de administratieve rompslomp en verschepingskosten zijn niet van de poes - een voorbeeld is op http://www.wodenoptics.com/services.html#refig).

Orion Intelliscopes komen van Synta, die vrijwel identieke kwaliteit leveren (met dezelfde statistische steekproeven om spiegels te evalueren) als GSO.

De Intelliscopes hebben het voordeel dat je er een goedkope objectlocator kan bij krijgen die je objecten kan aanwijzen in de hemel (toets voorwerp in, en de locator vertelt je hoe je de telescoop moet richten naar het voorwerp). De Intelliscopes zijn mechanisch ook een tikkeltje beter dan de GSOs, vind ik, maar dat scheelt niet veel.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de reacties,

dan twijfel ik nu tussen de gso en de intelliscope inc object locater (12inch beide) en neem ik sowieso genoegen met de 'standaard' spiegel.
        Een OO spiegel aanschaffen lijkt me meer iets voor later en alleen als ik ontevreden zou zijn over de spiegel (en daar ga ik natuurlijk niet van uit).

De intelliscope heeft natuurlijk een voordeel met de object locater,
        maar verder zijn de verschillen tussen deze twee dus niet zo groot (zowel optisch als mechanisch)??

Welke zouden jullie kiezen ?

De orion intelliscope heb ik trouwens gezien bij grootven optics, niemand slechte ervaring met een zending van deze zaak?

Als ik er een heb aangeschaft zal ik eens zien of ik er uit kom, anders neem ik gauw genoeg nog contact met iemand op, misschien wel met dhr. Delsing. Maar evengoed hoor ik het graag als er iemand in de buurt woont die eens langs wil komen om nog wat te helpen/tips geven.

Groeten !

Commentaar

Dhr. Delsing leeft niet meer, zijn schoonzoon is de huidige voorzitter van de naar hem vernoemde afdeling.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Erg mooi zo'n 12 inch.

Maar bedenk wel dat die een stuk moeilijker mee op pad te nemen is.
            Of je moet een stationcar hebben.

Een 10 inch past meestal nog net op de achterbank van de meeste personenauto's.

Maar als je geen intentie hebt om hem in de auto te vervoeren, zou ik mooi voor de 12 inch gaan. :P
            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
            Auteur:Ik

Commentaar

Ik ben jong en fit, dus ik ga er vanuit dat ik ‘m in mijn eentje wel kan opbouwen ondanks de grootte en het gewicht. Maar je kan m dus ook op een plateautje zetten en naar buiten rijden?? Dan rem erop of van het plateau aftillen? Hier heb ik nog niet veel over gelezen.
              Naar buiten rijden gaat erg gemakkelijk met bijv. een steekwagentje zoals die van mij, waarop een nieuwe grondplaat is gelast, die zo tussen de pootjes schuift. Zie bijgaande plaatjes met mijn 36,8 cm Dobson.

Groeten,
              Guus

Commentaar

de voorzitter van KNVWS afdeling Jean Delsing in Venlo had ik moeten zeggen.

Dan ga ik binnenkort de bestelling maken.
                En kom ik er vanzelf wel achter hoe makkelijk/moeilijk ik hem buiten krijg en probeer er dan wel wat op te verzinnen

Jullie horen het wel !

Commentaar

ik had dus van alles afgewogen tegen elkaar en besloot voor een dobson te gaan, nu heeft mijn vader ineens ook veel interesse en die staat erop dat ik aan astrofotografie ga doen (en hij zelf ook). Dit had ik eerst uit mijn hoofd gezet omdat ik geen fototoestel ed heb en dat het anders te duur gaat worden omdat ik toch minimaal 15cm spiegel wil hebben. Nu ben ik dus 'terug bij af' en ben ook weer eens gaan kijken wat er daarvoor te koop is.

http://www.grootven.be/Showpage.asp?pageid=SKYWATCHER
                  skywatcher 200/1000 op HEQ-5 lijkt me een mooie aangezien mijn budget voor de telescoop max rond de 1000 euro is.
                  (camera en toebehoren sponsert mn vader dan)

http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... 668c9b3de7
                  verkooppraatje is lachwekkend maar is deze orion qua optiek vergelijkbaar met skywatcher? Montering lijkt mij minder dan de HEQ5 maar daar heb ik weinig verstand van

http://www.te-les-koop.nl/BekijkAdverte ... p?key=1834
                  Meade starfinder 10 inch. 2ehands, groot maar is hier een nadeel aan?
                  Hij is wat oud volgens mij, het statief is dat goed genoeg voor fotografie? Zo'n driepoot zie je weinig meer bij de nieuwere, waarom? Spiegels onbeschadigd volgens de koper,
                  op speurders kwamen de biedingen niet verder dan 225euro (die advertentie is inmiddels verwijderd(verlopen?))
                  lijkt me ook wel interessant, zit ook volgmotor op.

Laat maar horen waar je voor zou gaan en waarvoor niet.
                  Als je iets anders weet kan ook, duizend is mijn budget voor de telescoop, (camera's en toebehoren komt daarna.)
                  En natuurlijk blijf ik interesse houden in de dobson, wellicht over een (paar) jaar.

Alvast bedankt nogmaals !

Commentaar

ik vind zelf deze twee het beste:

ik ben ook van plan om 1 van die te kopen
                    maar als je zelf niet weet waar nevels of stelsels staan dan kun je denk ik voor 1 van die 2 gaan

[color=#444444]Svp post vraagsteller lezen en niet lukraak wat roepen. Dank
                    hoi iedereen

Commentaar

Origineel geplaatst door astroninos
                      ik vind zelf deze twee het beste:

ik ben ook van plan om 1 van die te kopen
                      maar als je zelf niet weet waar nevels of stelsels staan dan kun je denk ik voor 1 van die 2 gaan
                      [/url]http://telescoop.nl/product_info.php?cPath=189_105_106&products_id=169 1&osCsid=fe755f14135c69e8731636e2d9daa4d2

http://telescoop.nl/product_info.php...1636e2d9daa4d2

beiden telescopen lijken me totaal niet geschikt i.v.m. astrofotografie !!
                      Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Inderdaad. Dat zijn dobsons. Met veel pijn en moeite krijg je die fotografisch, maar als je echt voor fotografie gaat komen andere kijkers in beeld. Terechte opmerking.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

De 200/1000mm op de HEQ-5 lijkt me de beste keus van de drie. De EQ-5 is naar mijn mening net niet toereikend voor een 200/1000mm maar de HEQ-5 moet dat net wel lukken. Je hebt eventueel nog ruimte voor een heel licht volgkijkertje.

De Orion staat volgens mij op een EQ-5, en zou ik daarom dus niet prefereren boven de Skywatcher. Optiek is hetzelfde (Synta).

De Meade is wel heel groot! Volgens mij staat het op een soort van TAL-montering. Kan je er weinig over zeggen behalve dat ik het wel erg groot vind. Sommige mensen vinden een 200/1000mm al wat onhandzaam.

Je eerste keus lijkt mij de beste. Een goede combinatie.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Vandaag heb ik een orion skyquest XT10 intelliscope incl object locater gehaald. (De XT12 is idd te groot vind ik.) Heb dus toch gekozen voor de dobson, wil allereerst deepsky gaan waarnemen met mijn eigen ogen, daar heb ik nog weinig ervaring mee. Misschien dat ik later toch nog fotografie gaan doen, maar voorlopig valt er nog heeel veel te ontdekken met mijn blote ogen(+een 10inch dobson).

Ik kan niet wachten om te waarnemen en ben er van overtuigd dat dit de beste keus is.
                            Na de eerst volgende heldere nacht/avond kunnen jullie een waarneem verslag(je) verwachten. Bedankt voor alle reacties op mijn vragen!

Commentaar

Werken...
                            X