Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop in de schuur

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop in de schuur

Omdat mijn 8" Dobson loeizwaar is zie ik het eigenlijk niet zitten om 'm steeds van mijn kamer op zolder naar beneden te halen, twee trappen naar beneden. Beneden in de woonkamer zal ie teveel in de weg staan. Nu zat ik te denken om zowel de buis als de houten montering in de schuur te zetten onder een grote plastic zak, alleen weet ik niet of het hout op één of andere manier aangetast kan worden door vocht als ik 'm een paar dagen in de schuur laat staan. Kan de buis ook niet gaan roesten als ie lang in de schuur ligt? Voordat ik zoiets ga doen wil ik wel weten of er niets gebeurd met de telescoop, anders verzin ik iets wel anders.

Alvast bedankt!

Ik zou het niet doen.. Vocht is niet goed voor je montering, statief, buis, én je lenzen..
    +
    De temperatuurverschillen zullen ook geen goede werking hebben op je scope..

Ik zou net maar houden bij sjouwen :P
    "Messier Vrienden Club Berlicum"
    **Bresser Skylux 70/700**
    **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Je kan er wel kerstlampjes omheen winden als je hem toch in de schuur wil.
      Dan blijt ie iig warm en droog. Sommige mensen gebruiken ook lichtslang hiervoor!
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Zou jij persoonlijk het risico willen lopen dat je scope helemaal kapot gaat? Ik zou het persoonlijk niet aandurven.. Zeker niet met de opkomende winter..
        "Messier Vrienden Club Berlicum"
        **Bresser Skylux 70/700**
        **Hard sparende voor een tweede scope**

Commentaar

Als je hem in een stevige plastic zak doet zodat er geen vuil bij kan komen en er een lichtslang omheendoet kan het echt geen kwaad.
          De zak houdt het vuil tegen en de lichtslang houdt het vocht weg.

Ik ken mensen die dit met hun dure G11 e.d. doen. Laten hem zelfs buiten staan ipv in de schuur!
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

De scope zal er niet helemaal kapot van gaan . Freek geeft al aan dat hij er een hoes omheen zou doen. Als je daar zoals patrick al aangeeft iets van een lichslang oid onder legt zit je naar mijn idee redelijk veilig.

Trouwens, ´s nachts tijdens het waarnemen zal hij ook niet vaak droog blijven. Ze kunnen wel wat hebben, maar ze kosten genoeg om er zuinig op te zijn.

Commentaar

tja. snachts blijft hij ook niet warm en droog inderdaad.

ik geloof niet dat het veel kwaad kan.
              Het gaat ook om schommelingen van temperatuur. continu tussen de 3 en 8 graden lijkt mij net zo erg als continu tussen de 25 en 30..
              Het vocht zal de boosdoener zijn denk ik omdat hij veel vaker en langer vochtig is.

vocht absorberende zakjes in je hoes is ook een optie?
              Kost niet zoveel stroom

Zuinig zijn op je scope is een goed iets,
              maar hem nooit van de zolder halen omdat je teveel moet sjouwen lijkt me erger dan dat hij 'maar' 15 jaar meegaat.
              - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Origineel geplaatst door Bas B
                De temperatuurverschillen zullen ook geen goede werking hebben op je scope..
                Niet mee eens. Het is juist gunstig om hem in de schuur te bewaren: dan is de kijker al bijna op gebruikstemperatuur als je hem naar buiten brengt.

De hoeveelheid vocht in een schuur valt meestal erg mee t.o.v. buiten.
                Ikzelf bewaar al mijn kijker spul in een grote kast in de (onverwarmde) schuur.
                Als je zorgt dat je spullen een beetjke kunnen ventileren is er niets mis mee met bewaren in de schuur.

Veel plezier met je nieuwe kijker Freek!
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

ik kon na een winter in de schuur de secundaire spiegel vervangen. Totaal geoxideerd.

voila:

*vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                    ik kon na een winter in de schuur de secundaire spiegel vervangen. Totaal geoxideerd.
                    Oei da's niet best Ionize.
                    Waarschijnlijk een slechtere kwaliteit coating. Komt schrikbarend vaak voor bij de wat goedkopere secundaire spiegels (heb ik begrepen van kenners).
                    Slechtere kwaliteit coating heeft minder reflectie (ca 88%) en biedt ook veel minder bescherming tegen oxidatie

Het is belangrijk om na afloop van een vochtige nacht je telescoopspullen droog te maken voordat je het opbergt.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

verwarmde bak eromheen maken in de schuur? kan simpel met een 10-20w weerstand en 12v computerfan.. (idee?)
                      We're all going in the same direction - the future!

Commentaar

Mijn kijkers staan altijd in de schuur. Al jaren. Belangrijk is hoe vochtig het daar is. Goede indicatoren zijn: roestend gereedschap, beschimmelend leer of stof. Als je dat hebt zou ik voorzichtig zijn. Heb je een droge garage en heb je hier geen last van, dan loop je weinig risico. Ik doe een oude handdoek over de kijker en een plastic hoes en dan staat hij stofvrij en al redelijk op temperatuur te wachten tot hij uitgelaten wordt. Grote zware spiegels en lenzen zou ik hoe dan ook niet in een verwarmde (zolder-)kamer zetten. Dat duurt driekwart van het jaar veel te lang voor hij dan afgekoeld is tot buitentemperartuur.
                        Belangrijk is het verder om na een waarneemsessie de zaak goed te laten drogen voordat je het weer toedekt. Wat dat betreft is het neerzetten in een warmere (zolder-)kamer extra lastig, want als je kijker steenkoud van buiten komt slaat het condens er binnen direct op. En, in woongedeelten van het huis is het ook altijd veel stoffiger. Een afsluitbaar koffer is daar bijna een must. Anders dringt het stof uiteindelijk toch door tot je lenzen en spiegels.

Commentaar

Origineel geplaatst door MartijnC
                          verwarmde bak eromheen maken in de schuur? kan simpel met een 10-20w weerstand en 12v computerfan.. (idee?)
                          Een gloeilamp van het zelfde vermogen lijkt me iets goedkoper dan een weerstand.

Commentaar

Jongens denk nou eens even aan het broeikaseffect. Je gaat toch geen lampen laten branden om je telescoop te verwarmen?

Commentaar

Ik zal me inhouden wat betreft broeikas effect, maar ik zit met een soortgelijke situatie als die van Freek. Mijn scope is nog lomper, maar ik ben ook ietsje ouder dan Freek dus dat mag ook wel. Anyway, ik mag hem in de kamer laten staan bij grote periodes van helderheid en in de vakantie, daarna moet ie weer naar boven(zolder). Ik weet niet hoe goed je schuur is geisoleerd Freek, maar met een goedkope lucht-ontvochteraar(dinges) kun je de luchtvochtigheid behoorlijk onder de duim houden. Hou de gamma en de karwei in de gaten voor aanbiedingen, dan kost het je hooguit een keer 20 euri ofzo, maar das goedkoper dan een nieuwe spiegel. Verder idd een grote zak erover. Qua tempratuur ligt het denk ik een beetje aan hoe goed je schuur is geisoleerd.
                              Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                              Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Werken...
                              X