Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Carbon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Carbon

Hallo,

Wat zijn de voordelen van een Carbon buis ten op zichte van een Alluminium buis?

Celestron SCT bv.

Wie weet?

Is het gewicht lager?

Grt,

S

San: Een buis van gelijke afmetingen weegt ongeveer net zoveel. Er zjin wel andere voor en nadelen:
    Aluminium koelt sneller af
    Carbon zet minder uit/krimpt minder in
    Aluminium is radiaal stijver
    Carbon is axiaal stijver
    Een carbon buis zelf maken kost meestal ongeveer net zoveel als een evengrote aluminium buis.
    Een carbonbuis is minder kwetsbaar voor krassen e.d.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Dus nog langer af laten koelen met Carbon?

Maak het fotografisch nog uit?

Carbon is minder temperatuur gevoelig? Toch?

Grt,

San

Commentaar

Vergeet (denk ik) ook niet de reflectie. Carbon reflecteert veel minder dan een aluminiumbuis, zodat je met carbon een helderder beeld kan ontvangen. (?) Volgens mij had Harro ergens nog op t forum een stukje hierover geschreven.

Vr Groeten,
        Corne

Commentaar

Origineel geplaatst door San
          Dus nog langer af laten koelen met Carbon?
          Carbon duurt langer om op temperatuur te komen maar is die eenmaal op temperatuur, dan is de lengteverandering kleiner bij Carbon tov Aluminium.

Maak het fotografisch nog uit?
          Hangt er van af; als je de kijker permanent buiten laat staan, dan gaat de temperatuursverandering zo snel dan heb je relatief weinig last hiervan. Breng je de kijker telkens van binnen naar buiten, ja dan introduceer je behoorlijk grote veranderingen in temperatuur in je kijker met alle bekende gevolgen van dien.

Carbon is minder temperatuur gevoelig? Toch?
          Bij thermische processen heb je ruwweg twee belangrijke parameters: de uitzettingscoefficient en de warmtegeleidingscoefficient. De eerste is een maat voor de lengteverandering als gevolg van een bepaalde temperatuur. De tweede is een maat hoe snel het materiaal het temperatuursverschil overneemt. Hoe deze op elkaar inwerken kan je hierboven dus lezen.
          Stel ik neem even voor het gemak geen SCT maar een lange refractor met een temperatuursgecompenseerde focusser. Als ik een aluminium buis zou nemen, is deze sneller op temperatuur dan de carbon buis. Echter, deze buis is wel iets in lengte veranderd en is de ligging van mijn brandpunt redelijk temperatuursafhankelijk geworden. Als ik een gelijkwaardige carbonbuis zou nemen, zou het langer duren voordat deze op temperatuur is maar als deze eenmaal op temperatuur is, dan kan je het brandpunt zo goed als onafhankelijk van de temperatuur vastlegen. Duidelijk zo? Mocht je nog wat vragen hebben, je roept maar.

Corne: dat kan je onmogelijk algemeniseren omdat je beiden kan nabehandelen waardoor ze elk op hun eigen manieren nagenoeg geen reflecties meer hebben. In het geval van aluminium kan je werken met anodiseertechnieken en/of speciale verftechnieken, in het geval van carbon ben je bijna altijd aangewezen op plakvelours. Beide kunnen zeer goede resultaten geven.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

San, is het alleen maar voor de weet? Mijn conclusie is steeds geweest dat het een marketing gimmick is waarvoor je zeker niet meer geld uit moet geven.

Commentaar

Werken...
            X