Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron CGE14 of MeadeLS200 14

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Celestron CGE14 of MeadeLS200 14

Ik wil volgende winter een telescope gaan kopen die geschikt is voor dso (visueel + ccd).
    * fijn objectief zo rond de 12 of 14"
    * eq. opstelling
    * gps
    * ccd
    * binoview voor visueel werk

Leuke verlanglijst. Nu kom ik op twee merken uit.
    * Celestron CGE 11" of 14"
    * Meade LS200GPS 12" of 14"

De celestron heeft standaard geen gps maar wel weer een eq. opstelling. Verder is de celestron wel weer wat duurder (als ik kijk naar de 14" want 11" en 12" is niet echt te vergelijken. De scope moet een vaste opstellingen krijgen op noord of zuid door een groot velux dakraam heen.

Op het eerste gezicht zeg is meade 12" maar op het twee gezicht de Celestron 11" al moet je daar dan wel weer een gps bij kopen helaas wel minder aperture.. 14" is een beetje te duur en ook niet echt meer te sjouwen mocht ik hem in de tuin willen opstellen.

Heeft iemand echt ervaring met beide merken en accessoires ? Ik vind de wedge van meade maar een eng ding (als in fragile) bovendien denk ik dat de eq opstelling makkelijker te richten is dan een wedge en volgensmij kan je een lx200gps niet op een duitse montering monteren.

Advies welkom
    De ccd voor beide moet volgens mij gewoon de dso van meade zijn omdat die voor dat geld zeer goed is (sky & telescope artikel)
    [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

Zoo, dat is een luxe keuze!
    Waarom wil je GPS als je een vaste opstelling hebt? Je beperkt je keuze daarmee.
    Voor astrofotografie is een LX200(GPS) een mooie montering. Alhoewel een vorkmontering niet het beste volgmechanisme heeft. Maar de LX200 heeft genoeg technische snufjes om dat te corrigeren. Ik werk zelf met een LX200 14" . Als je serieus overweegt deze te kopen, neem even contact met me op, dan zou je m eventueel kunnen uitproberen. Nadeel is de lange brandpuntsafstand (3500). Andromedanevel kun je fotografisch wel vergeten.
    Voor astrofotografie kun je beter uit de voeten met een C9.25. Die is speciaal geconstrueerd voor fotografie. Binoview kan in alle Schmidt-kijkers.
    Voor een all rounder zou ik je een C9.25 met een goede focal reducer en een
    CGT montering adviseren.
    Aperture is niet alles. Zeker in Nederland niet! Kijk eens wat Damian Peach doet vanuit de stad met zijn C9.25. --> http://www.damianpeach.com/
    Daar hoef je dus echt niet groter voor te gaan.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Waarom wil je er een gps bij als je de scoop op een vaste plaats wil gaan gebruiken? Wanneer je de scoop eenmaal hebt uitgelijnd met de hemelpool hoef je daar niets meer mee te doen. Ik neem trouwens aan dat je met gps echt gps bedoelt, en geen GOTO systeem.

Ik neem trouwens ook aan dat je wilt gaan waarnemen door een open raam, en dat de ruimte waar de telescoop in staat dezelfde temperatuur heeft als de buitenlucht? Wanneer je namelijk door een raam kijkt verslechtert dat de kwaliteit van je beeld enorm. En wanneer je de scoop gebruikt vanuit een knusse, warme kamer: je lokale seeing wordt dan dramatisch slecht doordat die warme lucht voor de scoop langs zich gaat mengen met de koudere omgevingslucht. Gevolg: wazige, wild bibberende beelden.

Verder: hoe groot is dat dakraam? Op welk gedeelte (hoe groot) van de hemel biedt het je zicht? 50%, meer, minder? Interessante objecten staan op allerlei plaatsen aan de hemel, dus het buiten gebruiken van een scoop biedt over het algemeen (als je lokatie fijn is, natuurlijk) meer keus. Zo'n grote 12" of 14" scoop is ook niet zo eventjes te verplaatsen of mee te nemen naar een plekje met een beter uitzicht denk ik... en voor goede DSO viewings of opnamen zijn een erg donkere lucht en een stabiel beeld wel heel fijn.

Waarschijnlijk zeg ik hier allemaal dingen die je al lang weet en klink ik alleen maar zeikerig. Maar toch, misschien heb je er wat aan.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

???: O ja, als je door een dakraam heen wilt kijken kun je beter de 70 euro telescoop van de lidl kopen. No kidding.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
          Kijk eens wat Damian Peach doet vanuit de stad met zijn C9.25. --> http://www.damianpeach.com/
          Daar hoef je dus echt niet groter voor te gaan.

Peach zijn opnames zijn wel allemaal met erg goede seeing genomen. hij heeft wel eens seeing 9/10 daar kunnen wij alleen maar van dromen dat je sterbeeldje bijna stilstaat.

Ik denk dat je beter de site van Richard Bosman kan laten zien, die een c11 gebruikt, met gewoon onze seeing
          http://www.astrofotografie.nl/

@ SVDK

Het lijkt me beter dat je eerst een waarneem plek krijgt waar de telescoop de buiten temperatuur heeft. Richard heeft een leuke sterrenwacht misschien is dat bij jou een idee. Met zoeen dure scope moet je hem wel goed benutten

Commentaar

@Norbert
            De 14" is inderdaad te duur maar omdat ik waarschijnlijk vaker visueel bezig ben en minder vaak een ccd eraan hang dacht ik "meer=beter". Waarschijnlijk zeg je dan, nou neem een 16" dob..

Die gps is inderdaad niet nodig. Ik heb een gps bij mn pda zitten.. extra luxe dus eigenlijk als er een gps aan hangt. Neemt niet weg dat ik best eens door je 14" willen kijken.. Ik weet niet helemaal wat de focallengt doet maar minder=sneller en dus minder belichtingstijd ?

Die meneer peach leeft in een gebied, daar hebben we het maar niet over :/

Oja, door het openstaande raam allicht ))

@Brinx
            Vaste opstelling wil eigenlijk zeggen: normaal zou zijn op zolder op in de schuur met dakraam en inderdaad een opendak ruim. Door glas is natuurlijk stom hehehe. Waarschijnlijk moet ik een luik in mn schuur gaan maken zodat de scope altijd de omgevingstemp aanneemt.
            Wat je zegt weet ik inderdaad maar heb ik eventjes niet bij stilgestaan

@Nightsky
            Richard heeft een aardige dagopbouw. Ik geloof dat ik dat niet kan betalen. Hell, ik krijg half januari de sleutel van mijn woning in woerden. Dan een beetje verbouwen en hoop dat ik tegen het eind van de volgende winter weer een 11" of 12" scope kan betalen. Een mooie dakopbouw zal er wel niet inzitten. Wel stoer trouwens. Ik zal het even met de tuin moeten doen. half uurtje laten temperaturen en dan waarschijnlijk zo rond de 50gr en hoger kunnen kijken. Heb wel familie in friesland..

Maar naar welke scope gaat de voorkeur uit ik begrijp uit het volgende:
            * geen gps noodzakelijk
            * goede montering
            * aperture niet alles
            Dat een C11 CGE wel een goede keus zou zijn. ?

Commentaar

Ik zou zelf voor een Celestron gaan, en dit om 2 redenen:
              1.) De optiek van hun cassegrains is vaak van een iets hoger niveau dan die van Meade. Natuurlijk betaal je daar wel iets meer voor natuurlijk.

2.) Vanwege de CGE, een vrij degelijke equatoriale montering met alles wat je nodig hebt in feite. Wil je later autoguiden geen probleem er is een poort voorzien, standaard zit er PEC op en je zal geen veldrotatie hebben. (er zijn natuurlijk betere monteringen dan de CGE maar dan betaal je je blauw natuurlijk )

Welke nu net gaat nemen moet je zelf uitmaken. 14 is natuurlijk groter maar zal met fotografie wat uitdagender zijn vanwege de grote brandpuntafstand ,3500mm dacht ik (correct me if I'm wrong). Bij de C11 is die "maar" 2750 of ergens in die buurt. Wel je echt een snelle teleskoop kan je natuurlijk altijd een f5 of f4 newton kopen . Wel wat groter dan een cassegrain maar pakken goedkoper.

Commentaar

Nu je toch voor het betere merk Celestron hebt gekozen:
                Leuke discussie over iemand die zijn 3 maanden ŽoudeŽ C11 inruilt voor een
                1 jaar oude c9.25 : http://tinyurl.com/blmda
                Trouwens.. Ik weet niet wat jullie allemaal met die aperture fever hebben, maar in dit landje is het allemaal niet zo doorslaggevend 8) Ik zou voor portable gaan.
                Zelf merk ik het verschil visueel tussen mijn C8 en een 14" in een lichtvervuild gebied niet zo sterk. Ook fotografisch niet..

Commentaar

Mja, in feite maakt het idd niet veel uit hier of je voor 27 of voor 24 cm (of zelfs 20) diameter gaat. Grootste deel van de tijd ga je toch niet alles uit je toestel kunnen halen (merk ik maar al te goed met mijn scoopje). Gelukkig kan je al wat rechtzetten met filtertjes als je van planetaire neveltjes houdt

Commentaar

I have both scopes (C11,C9.25). I bought the C9.25 after I had done a lot of reading of reviews of this scope. I originally bought the C11 because the more aperture the better. Well in theory that was the idea, however in practice it did work out that way. The C9.25 gives me the shapest most detailed planetary images of the two. It is even better than my 5.1" semi apo refractor, which cost a lot more. The C11 is much better on DSOs. I think this is where aperture rules.

Commentaar

Is het trouwens waar dat de optiek van de C9.25" van hogere kwaliteit is dan de optiek van andere C-advanced series (C8, C11, C14)? Dit blijf ik overal horen
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik geloof dat dit vooral komt door de kleinere centrale obstructie van de C9.25. Dat drijft het contrast nogal de hoogte in .

Commentaar

Nu je toch verder kijkt , zou ik zeker verder kijken van montering, de CGE is niet zo heel goed voor wat hij kost. Uit een ander forum komt dit :

De test verscheen in ST van maart/2004 en betrof de combinatie CGE
                          met de Celestron 14". In het artikel wordt inderdaad gesproken van
                          een PE van om en bij de 45", terug te brengen tot de helft door het
                          meegeleverde PEC-systeem. De fout zou naar verluidt "smooth" lopen en
                          in combinatie met autoguiding verder te controleren zijn.
                          De montering kan inderdaad niet over de meridiaan volgen, door de
                          contructie van het motorhuis.

dat is niet mis 45 boogseconde, en niet volgen voorbij de meridiaan is lastig. Helaas heb ik het zelf ook
                          Je montering stopt als hij bijna horizontaal staat, en moet dan helemaal rond om via de andere kant verder te gaan.

Voor ongeveer het zelfde geld heb je een Losmandy G11 die is beter, heeft veel minder periodieke fout en kan wel voorbij de meridiaan volgen .

Commentaar

@KIP
                            De 14" ga ik eigenlijk al laten afvallen vanwege de grote en de prijs. Fotografie is waarschijnlijk bijzaak maar moet wel goed mogelijk zijn met een ccd.

@Norbert
                            Apart verhaal van de c9,25 <>C11 switch. Fotograferen zal dan waarschijnlijk ook alleen gebeuren wanneer ik heb echt mee naam buiten neem. Zoals je zelf al quote: de C11 is beter voor dso. De enige planeten die ik wel wil zien zijn de twee grootste planeten en de maan (maar dat kan met mijn verrekijker ook) Wat me meer trekt zijn de clusters en dubbelsterren. Vooral bij clusters geld dat het oplossend vermogen van de scope (meer aperture) meer sterren laat zien (correct me if I'm wrong) en dan is meer dus wel beter.

@Nightsky
                            Ik kan die losmandy C11 niet vinden op de Celstron site :/
                            Zijn dat deze twee toevallig :
                            * http://www.celestron.com/prod_pgs/tel/c11s.htm
                            * http://www.celestron.com/prod_pgs/tel/c11sgt.htm
                            Ik zie niet zo snel het verschil tussen de gewone en de sgt trouwens.

Wat betekend eigenlijk "voorbij de meridiaan volgen" Ik ken al die kreten niet zo.

Commentaar

een F3.3 CCD focal reducer blijkt goed te helpen bij de LX200 ( LX 90,50 enz. ) :hmmmmm:

Commentaar

Werken...
                              X