Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

GPUSB met een HEQ5 pro (wit) met RJ11 ST4 port

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

GPUSB met een HEQ5 pro (wit) met RJ11 ST4 port

Ik zit erover te denken om te gaan autoguiden met m'n heq5. Ik wil de RJ11 ST4 port rechtstreeks aansturen via een convertor vanuit m'n laptop.
    GPUSB is zo'n kastje, dat kan vanuit een USB poort op de laptop de RJ11 guideport aansturen.
    Met phd guiding (push here dummy) zou het dan moeten lukken (met een webcam op de guidescope (of op de "hoofdscope").

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare configuratie, of heeft er iemand een andere (goedkopere) oplossing. Want een gpusb+verzendkosten is toch al 100 euro.

Volgens mij is het namelijk vrij simpel, ik het 4 digitale uitgangen mogelijk met RS232 poort) nodig die via optocouplers de 4 pinnen (RA+ RA- DEC+ DEC-) on de heq5 aansturen. Dat moet in principe vrij eenvoudig te maken zijn, heeft iemand ergens ooit een schematje gevonden zodat ik het in elkaar kan solderen?
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Kan je de computer niet gewoon direct via een seriele poort aan de montering koppelen bij de pro versies van die montering? Correct me if im wrong maar ze hebben toch al standaard een autoguider poort?

Commentaar

Je kunt met de "EQMod" je HEQ5 of EQ6 rechtstreeks via je computer aansturen. Je kunt daarvoor bij Shoestring een EQMod converter kopen of zelf deze mod toepassen. Dit is wel een beetje lastig omdat je de handcontroller moet modden, maar het is zeker wel mogelijk.

Zie http://eq-mod.sourceforge.net
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb de zelfde opstelling en via shoestring de GPUSB en kabel gekocht. Niet via de europese dealers maar rechtstreeks in de VS. Ik was 57 euro kwijt inclusief verzendkosten.
        Samen met PHD guiding werkt het als een speer.
        Joris
        Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Commentaar

Je, m'n heq5 pro heeft een autoguider poort (met rj11, telefoonstekker aansluiting, dat kleinere plugje). Maar ik denk wel dat ik middels optocouplers de verbinding tussen m'n laptop/montering moet scheiden, anders kan er iets kapot gaan.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Patrick, zie mijn PB tje. Op de site van shoestring kan je lezen dat de GPUSB zorgt voor scheiding van de elektische sturing.
            gr
            Joris
            Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Commentaar

Heb hem rechtstreeks bij shoestring in de us besteld. Scheelde een paar tientjes. Nu 58 euro incl. shipping.

Commentaar

Werken...
              X