Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Commerciele equatoriale platforms

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Commerciele equatoriale platforms

Ben voorzichtig aan het kijken of ik de goto-dob driver kan inruilen voor een equatoriaal platform. Heeft iemand ervaring met commerciele eq-platforms voor dobsons?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

hey nop
    hoe groot en zwaar is je OTA en hoeveel ben je bereid uit te geven aan een EQ montering?
    moet deze gebruikt worden voor visuele doeleinden of is fotografie het mikpunt?
    groetjes,
    maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Schipluiden: Ik denk meer dat Nop doelt op commercieel verkrijgbare platformen en dus niet monteringen. Bijv. een commericeel verkrijgbaar poncetplateau oid.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

sorry, mijn fout...
        neen, sorry, dan kan ik je niet verder helpen... heb nog nooit een dobson gehad
        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
        Vixen Great Polaris
        Canon 350D - NexImage

Commentaar

Re: Commerciele equatoriale platforms

Origineel geplaatst door Nop
          Ben voorzichtig aan het kijken of ik de goto-dob driver kan inruilen voor een equatoriaal platform.
          Zou ik goed over nadenken. Zo'n ding opstellen vergt heel wat meer tijd dan je met je Dob Driver gewoon bent.

Na wat driftalignering moet je natuurlijk niets meer doen, in tegenstelling tot wat je met een Dob driver hebt.

Ik heb een Round Table platform (die trouwens iets te klein is voor mijn 'scoop). Werkt naar behoren, en de nieuwe hebben betere servomotoren dan de mijne heeft. http://www.roundtableplatforms.com

Daarnaast heb je de Rolls-Royce van platforms, de Tom Osypowsky platformen: http://www.equatorialplatforms.com/compact.htm ; maar die zijn twee keer zo duur...
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: Commerciele equatoriale platforms

Origineel geplaatst door sixela
            Zo'n ding opstellen vergt heel wat meer tijd dan je met je Dob Driver gewoon bent.
            Voor puur visueel werk zal dat toch wel meevallen?
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wanneer maken we een afspraak Nop. Dan zal ik je eens goed laten zien hoe de dobdrive werkt.
              Hij is heel makkelijk alleen moet je wel weten hoe.

een platform lijkt makkelijk maar heeft wel een redelijke drift align nodig. de dobdriver train je 40sec en volgt, met wat correcties zelfs tot redelijk hoge vergroting 400x was niet moeilijk te halen.
              En vergeet de goto niet, je bent er geen voorstander van, maar dat kan misschien nog komen. dan ben je snel klaar ipv weer opnieuw beginnen.

Ken bv iemand met een 50cm die ook nooit een goto wou. maar nu hij er een heeft het voordeel er wel van ziet en dit jaar nog nooit zoveel gezien heeft als in jaren ervoor.

Commentaar

Werken...
              X