Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

GOTO (wel of niet)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

GOTO (wel of niet)

Misschien een hele domme vraag...

Ik ben een beginner en heb onlangs een telescoop gekocht. Zonder GOTO. Waarom? Het is naar mijn idee juist een "prestatie" om bepaalde objecten zelf te zoeken (en te vinden), in plaats van "een druk op een knop" deze objecten in beeld te krijgen. Dit vind ik een van de charmes van mijn hobby.

Ben ik nu gewoon hopeloos ouderwets, of zijn er ook anderen die er ook zo over denken?

Jaap
    Jaap

10" GSO Dobson F5
    10x50 Luxon Bino
    7x50 Jena Optics Bino

Oe! Mag ik !! Jaap, ben het helemaal met je eens!!! De jacht is soms mooier dan de vangst!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: GOTO (wel of niet)

Origineel geplaatst door jaap
      Ben ik nu gewoon hopeloos ouderwets
      Ja! Net als ik!
      Zodra je de sterrenbeelden een beetje kent heb jij al drie objecten geschetst voordat Appie Autostar uberhaupt gecalibreerd is.

Goed, ik overdrijf nu wel iets maar voor mij geen GOTO. Ik wil niet afhankelijk zijn van batterijen en een computertje.
      Veel GOTO systemen moet je trainen. Je moet dus eerst de computer vertellen waar objecten staan. Over omgekeerde wereld gesproken. Ik train liever mezelf. Met een sterrenatlas!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ook geen GOTO voor mij! Juist het zoeken naar een object is het leukste van alles. Zeker als je echt tot het uiterste moet gaan en dan tch uiteindelijk dat vage vlekje in je beeldveld ziet verschijnen, dat is geweldig en geeft toch wel een voldoening! Maar je proberen te orinteren tussen honderden sterren in Frankrijk, dat was toch wel frusterend vond ik

Al dat gedoe met uitlijnen lijkt me ook niets voor mij, voor je het weet is er weer een deel van je waarneemtijd weg. Ik zou alleen GOTO overwegen als ik nauwelijks tijd heb om op zoek te gaan naar objecten en toch wil doorgaan met de hobby.

Commentaar

Bovendien kun je met het bespaarde geld meer opening veroorloven, zodat je de objecten ook nog eens daadwerkelijk kan zien.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

OK, ik ga ook wat zeggen.....

Alles heeft z'n charme, ieder z'n eigen manier, als je maar plezier hebt.
            Ik heb plezier met GOTO, omdat ik graag veel wil loggen en veel wil vastleggen en de mooiste objecten wil verzamelen en zonder GOTO duurt me dat gewoon veel te lang. Ik wil veel zien, niet veel zoeken.
            Wat me trouwens wel opvalt is dat non-GOTO waarnemers vaak terugvallen op dezelfde objecten... weer die Messier of die felle NGC.
            Degenen die er langer mee bezig zijn gaan ook op jacht naar de lichtzwakke uitdagingen natuurlijk, maar lang niet iedereen.
            Wat me ook opvalt is dat veel GOTO-telescoop eigenaren niet goed met hun systeem overweg kunnen. Gek hoor, de fabriek en de verkoper zeiden toch dat het een fluitje van een cent was... (zeg hardop: kt$ing!).
            Maar goed, zoals ik al zei, ieder z'n voorkeur.

Als je maar plezier hebt!
            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

En nog een pro-goto opmerking: fotografisch is het een uitkomst. Soms heb je geen mogelijkheid om in een lichtvervuilde omgeving een objectje precies te vinden, je ziet m gewoon niet, en je kunt ook niet navigeren langs de sterren. Dan is GOTO een optie.
              Ik sluit me aan bij Victor voor wat betreft de beloften van de verkopers en fabrikanten...
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik hoef ook geen GOTO. Ben momenteel ben ik bezig met alle objecten per sterrenbeeld langs gaan die in mijn telescoop te zien zijn. En soms kunnen dat heeeel veel zijn per sterrenbeeld! Soms ben ik gerust 4-5 uur bezig met zoeken en bestuderen van objecten. Ik noem een voorbeeld: ik heb afgelopen vrijdag 23 objecten in Perseus gevonden en bekeken. En dat maakt het voor mij leuk, zelf zoeken en daarna goed bestuderen van het object. Dat jacht naar die hle zwakke objecten maakt het leuk en op het moment dat je zo'n object daadwerkelijk ziet geeft een voldoening.

Met goto zou ik toch te snel langs objecten gaan denk ik en de neiging hebben om meerdere sterrenbeelden per nacht te doen. Dan zou ik waarschijnlijk 3 min naar een object kijken en vlug naar de volgende omdat het zo makkelijk gaat. Niks tegen mensen die wel goto gebruiken, maar het is niks voor mij
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik heb ook niets tegen een GOTO, maar ik vind het juist een van de charmes om objecten te zoeken. Zoals je zegt: dat geeft voldoening.

Aan de andere kant is het natuurlijk een enorme luxe en handig, maar voor mij persoonlijk is de "zoektocht" net zo leuk als het waarnemen van een object. Ik zie het zoeken juist als een sport (of zoals Nop zei: "De jacht is soms mooier dan de vangst").

@clearskies: uiteraard is plezier het meest belangrijke. Voor mij is dat zonder GOTO. Voor een ander weer niet. Ik was benieuwd of ik de enige ben met deze mening.
                  Jaap

10" GSO Dobson F5
                  10x50 Luxon Bino
                  7x50 Jena Optics Bino

Commentaar

Als je je vanaf het begin enkel met GoTo bezighoudt, dan leer je nooit zelf je weg te vinden.
                    Volgens mij ga je dan lijken op de mensen die op vakantie in Frankrijk in paniek de ANWB bellen omdat ze totaal niet weten waar ze zijn omdat de TomTom is uitgevallen.......

Fotografie is wat anders zoals Nop al zei, maar echte mannen (en vrouwen!) moeten toch zelf kunnen hoppen.

Ik kreeg bij mijn 2e hands Dobson digitale deelcirkels, maar ik gebruik ze eigenlijk zelden, omdat zelf vinden wel zo snel gaat met een goede zoekkaart. Ik weet dan tenminste zeker welk gedeelte van de hemel ik in beeld heb.

Groeten,
                    Guus

Commentaar

Origineel geplaatst door GuusGilein
                      Als je je vanaf het begin enkel met GoTo bezighoudt, dan leer je nooit zelf je weg te vinden.
                      Je leert de weg alleen net vinden als je de weg aan de sterrenhemel niet wl vinden.

Sterker nog, ik denk dat je met een GOTO telescoop de mogelijkheid hebt om de hemel sneller te leren kennen... Kwestie van na de slew eventjes je hoofd optillen en langs de buis naar de lucht kijken . Je wist al welk object je zocht - en zojuist vond, als je de GOTO kan bedienen - en ziet nu waar het daadwerkelijk staat :smartass . Object gevonden en de locatie gezien, twee vliegen in n klap.

Wat denk ik wel zo is, is dat de meesten gewoon maar wat intoetsen in de controllers en zo hopen veel te zien. Zo simpel is het niet. En zoals ik hierboven schets, het is vooral aan de gebruiker om de sterrenhemel te willen kennen. Mijn ervaring met GOTO is dat er een zeer breed scala aan objecten binnen je bereik ligt. Als je het maar gericht aanpakt.

Maar goed, zoals ik eerder poste: Ieder z'n manier!

Commentaar

Een sterrenatlas liegt niet. Bij goto is het nog maar de vraag of je object in beeld komt. Als je op zoek bent naar een zwak object dat niet direkt zichtbaar is wil je de mogelijkheid uitsluiten dat de goto je object net buiten beeld zet. Met een atlas en starhop controleer je steeds of je de juiste plek bereikt.
                        Buiten dat vind ik de bijkomstige geluiden van goto erg vervelend.

Commentaar

Ha leuk, de "gouwe ouwe" GOTO discussie is weer eens terug..

De meningen hierin worden nog wel eens bijgesteld, zo ken ik mensen die eerst faliekant tegen zijn en het later toch opeens wel handig vinden en weer terug...

Voor fotografie zoals gezegd, zeer handig en tijdbesparend, je hebt het immers druk genoeg met "op de pool uitlijnen" en/of collimeren enz...
                          Die tijd kun je beter aan het fotograveren zlf besteden.

Maar als je tijd zat hebt, is znder GOTO wl avontuurlijker en werkt het meer bevredigend.

Heb je weinig tijd, dan is mt GOTO veel handiger.

Ik eet hierbij lekker van 2 walletjes... :P

Er zijn GOTO-systemen die wat tijd vragen voordat ze ingesteld zijn, maar dat is per merk/systeem verschillend..
                          Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
                          Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
                            Een sterrenatlas liegt niet. Bij goto is het nog maar de vraag of je object in beeld komt.
                            Als je niet met het systeem om kan gaan dan kan dat gebeuren ja... Maar hoewel een sterrenatlas niet liegt zie je sommige zwakke objecten toch echt over het hoofd. Ik gebruik GOTO en daarnaast een afbeelding van het object in een gids. Daardoor kan ik bijvoorbeeld de meest kleine, zwakke planetaire nevels vinden. Ik weet dat ik op de juiste plaats kijk en kan t.o.v. van het omliggende sterrenveld bepalen waar het object staat. Door vervolgens te spelen met vergrotingen en met perifeer kijken heb ik al menig bijna onzichtbaar object toch gevonden. Met alleen een sterrenatlas had dat echt heel lang geduurd. De -bijvoorbeeld- mag. 12 sterren rond een object staan daar niet in en daardoor is het meteen al een stuk onduidelijker of je echt wil in het goede gebied kijkt. Met GOTO (goed afgesteld uiteraard) neem je die onzekerheid alvast weg.

Origineel geplaatst door Asellus
                            Buiten dat vind ik de bijkomstige geluiden van goto erg vervelend.
                            Ik vind het juist wel sexy !

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                            Ha leuk, de "gouwe ouwe" GOTO discussie is weer eens terug..
                            Ja, was weer eens tijd !
                            Maar als je tijd zat hebt, is znder GOTO wl avontuurlijker en werkt het meer bevredigend.
                            Kwestie van smaak, en smaken verschillen!
                            Er zijn GOTO-systemen die wat tijd vragen voordat ze ingesteld zijn, maar dat is per merk/systeem verschillend..
                            En niet te vergeten: Per gebruiker.

Zoals de meesten op dit forum wel weten ben ik een voorstander van GOTO. Ik gebruik het al enige tijd maar kan daarnaast ook starhoppen. De sterrenhemel heb ik leren kennen, mt en zeker ook dankzij GOTO. Daarnaast wil ik graag veel en vooral nieuwe dingen zien, niet wr die Messier of die paar NGC's... Ik wil ook de PK+12345 planetaire nevels zien, IC sterrenstelsels, Berkeley of Dolidze open clusters, dubbelsterren met een afstand van 1 boogseconden kunnen splitsen... zonder er uren naar te moeten zoeken en zo per avond maar een handvol objecten te loggen. Bovendien staan die objecten niet in de gangbare sterrenatlassen. Veel pareltjes aan de hemel gaan daardoor aan je neus voorbij.
                            Daarnaast stelt GOTO me in staat (en dat is toch een beetje een persoonlijk doel) m'n eigen database samen te stellen. Zo weet ik, hopelijk over een jaar, zo ongeveer wat de mooiste objecten zijn per sterrenbeeld. Zonder GOTO zou ik daar jaren mee bezig zijn... Door zo systematisch alles te kunnen vinden en waarnemen heb ik de sterrenhemel al aardig leren kennen, al ben je natuurlijk nooit uitgeleerd.

Maar goed, iedereen z'n voorkeur!

P.S.
                            Eigenlijk schrijf ik dit omdat de tendens op dit forum toch vaak is: Voor GOTO, f juist radicaal tegen. Ik hoop dat ik de tegenstemmers toch een beetje kan laten inzien wat de voordelen zijn.....

Commentaar

Goede/gezonde discussie! 'k lees aandachtig met je mee clearskies! 'k wil ook wel eens de voordelen er van zien, vaak worden ze naar de achtergrond gemoffeld omdat er veel niet-goto'ers zijn
                              We're all going in the same direction - the future!

Commentaar

Werken...
                              X