Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

GOTO (wel of niet)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

GOTO (wel of niet)

Misschien een hele domme vraag...

Ik ben een beginner en heb onlangs een telescoop gekocht. Zonder GOTO. Waarom? Het is naar mijn idee juist een "prestatie" om bepaalde objecten zelf te zoeken (en te vinden), in plaats van "een druk op een knop" deze objecten in beeld te krijgen. Dit vind ik een van de charmes van mijn hobby.

Ben ik nu gewoon hopeloos ouderwets, of zijn er ook anderen die er ook zo over denken?

Jaap
    Jaap

10" GSO Dobson F5
    10x50 Luxon Bino
    7x50 Jena Optics Bino

Oe! Mag ik !! Jaap, ben het helemaal met je eens!!! De jacht is soms mooier dan de vangst!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: GOTO (wel of niet)

Origineel geplaatst door jaap
      Ben ik nu gewoon hopeloos ouderwets
      Ja! Net als ik!
      Zodra je de sterrenbeelden een beetje kent heb jij al drie objecten geschetst voordat Appie Autostar uberhaupt gecalibreerd is.

Goed, ik overdrijf nu wel iets maar voor mij geen GOTO. Ik wil niet afhankelijk zijn van batterijen en een computertje.
      Veel GOTO systemen moet je trainen. Je moet dus eerst de computer vertellen waar objecten staan. Over omgekeerde wereld gesproken. Ik train liever mezelf. Met een sterrenatlas!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ook geen GOTO voor mij! Juist het zoeken naar een object is het leukste van alles. Zeker als je echt tot het uiterste moet gaan en dan tch uiteindelijk dat vage vlekje in je beeldveld ziet verschijnen, dat is geweldig en geeft toch wel een voldoening! Maar je proberen te orinteren tussen honderden sterren in Frankrijk, dat was toch wel frusterend vond ik