Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Objecten zoeken D.m.v. Co÷rdinaten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Bas B
    antwoordde :
    Hoi Sixela,

Bedankt voor je reactie en je uitleg.. Goed overzichtelijk

Ik heb het zoals jij beschreef geprobeerd, en ik denk dat de alignering van de montering verkeerd is, of in ieder geval niet goed afgesteld is.. Ik kwam niet goed uit in ieder geval..

Kan ik de alignering goed bijstellen door een object te zoeken, en de co÷rdinaten op te zoeken, en zo de cijfers verstellen? Of moet ik dan mijn statief, montering en de buis waterpas zetten en hem dan op 0 zetten..?

Gr. Bas

Laat een reactie achter ::

• sixela
    antwoordde :
    Re: Objecten zoeken D.m.v. Co÷rdinaten

Origineel geplaatst door Bas B
    Hallo allemaal,

Sinds ik jong ben, ben ik al bezig met sterrenkunde, en sinds enkele jaren echt serieus.. Ik heb nu inmiddels mijn 3e scoopje, en normaal gesproken zocht ik object door middel van "starhoppen"..

Nu heb ik een Equatoriale montering, en het zou zonde zijn die niet te gebruiken.. Dus ik wil graag mijn montering gebruiken om objecten te vinden door middel van co÷rdinaten..

Nu weet ik niet hoe ik mijn montering goed af kan stellen.. Ik heb al wat research gedaan, en ik weet dat ik mijn scoop naar de poolster moet richten..

Niet echt - naar de hemelnoordpool, en die is er iets weg van.

1.Maar hoe stel ik hem dan precies af..?
    Driftalignering, of een poolzoeker in de montering. Of Kochab's clock (van de poolster een graad of zo naar Kochab toe en je bent er bijna).

[quote:d6b247ff]
    2.En hoe werkt precies mijn montering met co÷rdinaten?
    [/quote:d6b247ff]
    De Dec asring is vast. Om de RA-asring goed in te stellen, stel je de scoop in tot op de Dec-as de Dec-coordinaat van een gekende ster wordt aangewezen, en je beweegt je montering tot de ster in de telescoop verschijnt (doet-ie het niet, dan is de alignering van de montering verkeerd). Dan stel je de RA-ring in zodat de coordinaten kloppen met de gekende ster-RA-coordinaat.

En dan ga je met de RA- en Dec-ringen naar het object van je keuze.

Je hoeft niet telkens weer de RA-as in te stellen als je het tijdstip van eerste regeling kent; RA-coordinaten van sterren kun je compenseren met het tijdsverschil tussen "nu" en het moment dat je de RA-as laatst regelde.

Welke cijferring je op de RA-as moet gebruiken (er zijn er twee, ÚÚn voor elk halfrond) en hoe je voor de tijdsloop kunt compenseren oefen je best eens op heldere sterren.

Het hier uitleggen is moeilijker dan het zelf eens te proberen (aangezien er telkens maar twee mogelijkheden zijn).

Laat een reactie achter ::

• Bas B
    started a topic Objecten zoeken D.m.v. Co÷rdinaten

Objecten zoeken D.m.v. Co÷rdinaten

Hallo allemaal,

Sinds ik jong ben, ben ik al bezig met sterrenkunde, en sinds enkele jaren echt serieus.. Ik heb nu inmiddels mijn 3e scoopje, en normaal gesproken zocht ik object door middel van "starhoppen"..

Nu heb ik een Equatoriale montering, en het zou zonde zijn die niet te gebruiken.. Dus ik wil graag mijn montering gebruiken om objecten te vinden door middel van co÷rdinaten..

Nu weet ik niet hoe ik mijn montering goed af kan stellen.. Ik heb al wat research gedaan, en ik weet dat ik mijn scoop naar de poolster moet richten.. 1.Maar hoe stel ik hem dan precies af..? 2.En hoe werkt precies mijn montering met co÷rdinaten?

Zou iemand me kunnen helpen?

Gr. Bas
Werken...
X