Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Autoguiden??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• henkp
    antwoordde :
    Voorbeeld van een vorkmontering
    http://www.grootven.be/Showpage.ASP?pageid=MEADETLSCP

Voorbeeld van de EQ5
    http://www.teleskop-service.de/Antares/ ... ng.htm#EQ5

Laat een reactie achter ::

• Hansi
    antwoordde :
    Zit ik er nu dan zover naast?? Vorkmontering en EQ 5?

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Ja maar die is bedoeld voor een Meade LX200 vorkmontering en die heb jij niet toch ?

• Hansi
    antwoordde :
    Ondanks dat ik er nog niet mee bezig ben, kwam ik dit tegen op Internet.
    Er is dus wat mogelijk om een stappenmotor te laten autoguiden. Het is zelfbouw.
    Kijk hier maar: http://www.astronomicum.de/modules.php? ... =0&thold=0
    Mel Bartels zou ook kunnen.
    Ik wil het eventuele geÔnteresseerden niet onthouden.
    Nogmaals Bedankt Marco en Schipluiden.

• Hansi
    antwoordde :
    @Schipluiden
    Jouw uitleg is me volkomen duidelijk nu, dank je.

@ Marc
    Ik weet niet of het een servo motor is of een stappenmotor.
    Techniek is niet mijn sterkste punt, ieder zijn talent
    Het is een Orion True Track dual axis motor.

P.s.
    Ik weet niet wanneer ik jullie antwoord zie, want ik ga er even tussenuit een week. Weekje Rhodos. Even ontspannen en genieten van de zee, zon, strand, terras, eten en hopelijk een clear sky.

• Marc Fokker
    antwoordde :
    Heb je enig idee wat voor motoren het zijn?
    Stappen motoren -> PC + 'Scope' van Mel Bartels + controller voor stappen motoren.
    Servo motoren -> PC + 'Scope2' van Mel Bartels + controller voor servo's
    De website van Mel Bartels vind je hier.

Synchroonmotoren -> eeh.. geen oplossing paraat. JMI scheen "mototrak" in de handel te hebben. Of dat ding seriŽel aangestuurd kan worden, weet ik niet. Google anders op termen als "drive corrector". Ik heb wat gezocht, maar ik heb niet veel gevonden op dit gebied.

Ik hoop dat je er mee verder kunt komen. Schroom niet om verder te vragen!

• Schipluiden
    antwoordde :
    ja, je kunt alleen autoguiden als je controller een seriele ingang heeft.

en over het corrigeren met de hand controller dit: wanneer je montering goed op het noorden staat afgesteld, dan is de enige fout wat betreft tracking, een periodieke error in je uuras. deze zit in iedere montering, alleen is niet altijd even groot.
    voor deze fout kun je corrigeren met je hand-controller door op pauze of op 2x zo snel te drukken. dus je volgt een ster, visueel of met een webcam oid, en als je ziet dat die verplaatst, druk je op pauze of op 2x, alnagelang de richting waarin de volgster zich verplaats, totdat die weer netjes in het midden staat... dit heet manual guiding en heeft als nadeel dat je de hele tijd op moet letten of de volgster zich verplaatst.

is het nu iets duidelijker?
    groetjes
    maarten

• Hansi
    antwoordde :
    Inderdaad heeft de controller geen seriele ingang. Vandaar dan eigenlijk ook een beetje mijn vraag, of autoguiden dan wel mogelijk was of dat dit alleen met behulp van een GOTO tot stand kan worden gebracht.
    De vraag was puur gebaseerd op de uitrusting die ik heb. De Orion dual axis drive.

Het is mij wel in zover duidelijk Schipluiden, alleen even dat corrigeren via de handcontroller niet.

@Marc, ben dan wel benieuwd wat je in gedachten hebt.

Dus als ik het helder heb wat een ieder zegt, is dat je alleen kunt autoguiden met een handcontroller die ook een seriele ingang heeft?

• Schipluiden
    antwoordde :
    autoguiden heeft idd niets met goto te maken, maar volgens mij in dit geval wel:
    volgens mij heeft de hand-controller van de Sky View Pro geen seriele ingang, waardoor je hem niet aan de compu kan koppelen. de uitbreidingsset met goto (vrij prijzig) heeft deze wel.
    dus is autoguiding met deze setup helaas niet mogelijk. er zijn echter een paar opties:

goto-uitbreidingsset aanschaffen.

met de hand guiden: alleen dan is het van belang dat de brandpuntsafstand van je volgtelescoop langer is dan die van de hoofdkijker (iets wat bij autoguiden echt niet nodig is) en je hebt een verlicht kruisdraad-oculair nodig.

middels compu met de hand guiden: is een idee wat ik onlangs had, ik heb het nog niet geprobeerd, maar het zou zo moeten gaan:
    volgtelescoop met webcam oid aansluiten op compu. montering goed uitlijnen op het noorden. freeware autoguide programma aanschaffen, maar de correcties die het programma voorziet met de hand-controller maken. op deze manier hoef je niet constant door een oculair te kijken (waarbij de kans bestaat da je tegen je opstelling stoot) maar kun je een compu-scherm in de gaten houden. tevens vereist het minder focus-lengte van je volgtelescoop, omdat een webcam-achtige (met z'n kleine beeldveld) toch al een grote vergroting oplevert (zeker in combi met een barlow).

het enige waar je wel goed op moet letten (geldt bij alle drie overigens) is dat je de montering zorgvuldig uitlijnt op het noorden. doe je dit, dan hoef je alleen maar met de uuras correcties te maken voor de onjuistheden in je wormwiel (Periodic Error). is je montering niet goed uitgelijnd op het noorden, en je zou ook met de declinatie-as correcties moeten maken, dan krijg je hoe dan ook verdraaing van je beeldveld. dit laatste schiet dus helemaal niet op.

hopelijk is het zo iets duidelijker.
    groetjes, maarten

• CaptainIglo
    antwoordde :
    Autoguiden heeft niets met GOTO te maken. GOTO is puur voor automatisch laten zoeken naar objecten.

Dus als je goeie motoren hebt moet dit uiteraard lukken.

• Marc Fokker
    antwoordde :
    Ik heb zelf niet zo'n ding, dus kan niet uit ervaring spreken. Maar: je montering heeft motoren? Dan moet het in principe kunnen.
    Een deel van een mogelijke oplossing vereist deze benodigdheden:
    1. extra telesoopje, hoeft niet enorm lichtsterk, wel brandpunt langer dan hoofdkijker.
    2. Computer waarop PHD Guiding draait. (Windoze XP)
    3. SeriŽle verbinding (RS-232, 9600 bps) van computer naar de controller van je motoren.

Hier reist nu de vraag: Kun je de motoren via seriŽle poort aangesturen? Er zijn vast anderen op dit forum die een eenvoudige oplossing kennen. Als dit niets wordt, wil ik wel mee denken aan niet-eenvoudige oplossing, zal wel handigheid vergen..

• Hansi
    started a topic Autoguiden??

Autoguiden??

Misschien een domme vraag:
    Kun je met een Orion Sky View Pro montering met een dual axis drive, autoguiden?
    Of kan dat alleen in combinatie met een Goto??
Werken...
X