Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

gso telescopen is dit een goed merk??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

gso telescopen is dit een goed merk??

Hoi ik kan een GSO D200 F=750 newton telescoop kopen. Is dit een goede deep sky telescoop en is gso een goed merk?? En kan deze telescoop op mijn vixen GP2 montering. Ik bedoel is gso newton niet te groot of te zwaar voor mijn vixen gp2 montering.

Groetjes Rob.
    [url]http://france.red187.nl/[/url]

Re: gso telescopen is dit een goed merk??

Origineel geplaatst door rob van roekel
    Hoi ik kan een GSO D200 F=750 newton telescoop kopen. Is dit een goede deep sky telescoop en is gso een goed merk?? En kan deze telescoop op mijn vixen GP2 montering. Ik bedoel is gso newton niet te groot of te zwaar voor mijn vixen gp2 montering.

Groetjes Rob.
    GSO en Synta zijn de twee producenten van treffelijke optiek bij de massaproducenten. Dat betekent dat de prijzen erg laag zijn omdat niet alles individueel getest is, en af en toe zit er een lelijk eendje tussen, maar je betaalt veel meer als je wat beters wilt (met een individueel geteste optiek; dan zit je al te lonken naar Orion Optics UK spiegels met 1/6de golflengtefout op het golffront).

De assemblage is soms problematisch, maar die kleine euveltjes (een vangspiegel die geklemd zit en astigmatisme veroorzaakt, spiegelclips die te vast zitten en de spiegel vervormen, een centrummarkering die niet goed geplaatst is,...) kun je zelf wel verhelpen.

Die twee leveren optiek voor de meeste bekende merken: Synta voor Orion (VS), Celestron en Skywatcher (hun eigen merk), GSO voor Meade, Teleskop Service, Zhumell, enz.

Die D200 met brandpuntsafstand van 750mm lijkt me een beetje bizar: ben je zeker dat het niet om een 150mm f/5 met brandpuntsafstand van 750mm? Volgens mij is bij GSO de D200 de 200mm F=1200mm Dob.

"Is dit een goede telescoop" is een erg vage vraag (vooral als er geen budget bij vermeld wordt). Als je met "deep sky" zwakke voorwerpen wilt zien raad ik je wat meer apertuur aan, en op een Dob montering als aanvulling op je huidige telescoop op de Vixen GP2.

Als je fotografie wilt doen is een 150mm f/5 inderdaad zowat het geen ik op een GP2 nog zou durven monteren. Er is nog wat coma op een f/5 als je fotosensor erg groot is (bijvoorbeeld zoals bij een DSLR camera), maar daar bestaan oplossingen voor.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Vergeet niet de 200mm f800mm (F4) van GSO
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Nog een opmerking over GSO's: vaak worden GSO dobsons gebruikt om de spiegels te bewaren en de rest weg te smijten Er worden veel truss-dobsons van ex-GSO aankopen vervaardigd.
        Bij mijn weten is de 16" Lightbridge spiegel eentje van Guang Sheng Optics (GSO). Is wel een andere fabriek dan de Synta fabrieken.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

gso.

Hoi ik ben pas begonnen met deze hobby ik weet er nog maar weinig van hoe alles werkt. Als ik je goed begrijp is GSO een slecht merk die ik beter niet kan kopen. Ik heb zelf een william optics zenithstar ll ed doublet apo 80 dit is een goede telescoop maar voor deep sky vind ik deze telescoop niet zo goed. Ik heb een keer door een C8 van celestron gekeken naar een bolhoop van sterren. Door de C8 kon je de sterren goed zien. Maar door deWO ed apo 80 zag ik alleen een vage nevel. Kan ik hier wat aan doen?? Het is volgens de info die ik heb gekregen een GSO D200 F=750

Groetjes Rob

Commentaar

Dat komt door de opening en niet de kwaliteit van de telescoop Rob.
            Hoe groter je opening, desde beter de resolutie van je telescoop.

Ps. GSO is juist een goed merk, over het algemeen beter dan de Synta. Ik heb 2 GSO's gehad en beide hadden prima optiek er in zitten!

Commentaar

Effe goed lezen: GSO is veel waar voor je geld. Verder zou ik even in een ander topic vragen wat het verschil tussen 8 en 20 cm is. De wo 80 is een volledig andere kijker dan de C8.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi ik weet dat een WO en een C8 twee verschillende kijkers zijn. Maar ik wil een telescoop voor deep sky Dus is de GSO D200 f=750 een goede keus daarvoor?? Want je hoort veel slechte dingen over telescopen uit China. Maar ik heb een keer door een sky watcher gekeken en zo slecht was deze kijker niet. De GSO moet wel geschikt zijn voor mijn vixen GP 2 Montering. Ik bedoel is de GSO niet te zwaar of te groot voor de vixen GP2.

Groetjes Rob.

Commentaar

De GSO D200 f750 bestaat niet Rob.

Het is of een D200 f800 of de D200 f1000) of de D150 f750

Commentaar

Oke ik zal het morgen vragen aan de man die de telescoop wil verkopen wat de diameter en focus lengte is.

Groetjes Rob.

Commentaar

Hoi ik heb het nagevraagd bij de winkel waar ik deze telescoop kan kopen. Het gaat om een Guan Sheng Optics. De D=200 en de F=8oo volgens de man van de winkel.

GRTN Rob

Commentaar

Heb zelf een skywatcher newton 200mm opening met f=1000mm, prima kijker, zowel voor visueel als foto's. Van mij geen kwaad woord over skywatcher, zeker niet voor die prijzen (daar was je vroeger duizenden guldens voor kwijt..............)
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Is het een zwarte buis met een 3 spider vane en een 1,25'' focusser?

Die heb ik namelijk ook gehad!

Commentaar

Hoi Patrick ik weet niet of de buis zwart is. Maar de focusser is 1,25"volgens mij. Was de telescoop die jij hebt gehad een Guan Seng? Zo ja was dat een goede deepsky telescoop??

GRTN Rob.

Commentaar

zie hier op onze geweldige Astrowikki!!

Commentaar

Werken...
                              X