Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe telescoop

He jongens

Soms heb je van de dagen dat je denkt :banghead: :vloek: . Ik heb mezelf een telescoop gekocht Luxon Astro telescoop 76-700, was een goedkoop dingetje en opzich niet eens zo verkeerd.

Alleen wat schets mijn verbazing.....nu heeft de Lydl een Meade telescop in de aanbieding voor de prijs van 239,-
    Het gaat hierom een dus om een meade telescoop
    - incl astronomiesoftware en sterrennavigatie voor op de pc
    - 3 kellner oculairen 1 x 25 mm, 1 x 12 mm en 1 x 4 mm
    - brandpunt 350 mm
    - 3 borlowlenzen: 1050 mm
    - doorsnee glazen lenzen 70 mm
    - 1 amici prisma en zonnefilter
    in hoogte verstelbaar aluminium statief
    En opzich ook niet verkeerd volledig computer gestuurd

Nu heb ik toch zoiets van verkoop van mijn eigen telescoop en deze aanschafen of mijn eigen houden ??
    Wat vinden jullie

Dit zijn de specs van mijn huidige scoop
    Astro telescoop 76-700
    Vergroting: max. 350 x * Objectief: 110 mm * Prisma: refractor * Kenmerken: bediening handmatig, lengte: 900mm * Inclusief: aluminium statief, instrumententafeltje, zoekerscoop van 5x24, 2x Barlow lens

greetzz Arie
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Hier een foto van de Meade telescoo

Commentaar

hadden we niet nog een topic over ditzelfde apparaat??
      Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
      Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Daar wordt je dus eigelijk niets wijzer van. je heb al een 70mm telescoop, de etx is niets meer, alleen het brandpunt is anders dus heb je met de etx een groter beeldveld.

Mijn advies koop voor die 240 euro een leuke 15 cm dobson en je zal 10x meer zien dan met je eigen of de etx telescoop.

Commentaar

Die etx is 100% ruk. Wees blij dat je die niet hebt. Zeg maar de 'landwind' onder de telescopen.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ok dus we kunnne concluderen aan de hand van de reacties dat de ETX 10 x nix is ????

Ok dank u :buiging: :buiging:

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
              Ok dus we kunnne concluderen aan de hand van de reacties dat de ETX 10 x nix is ????

Niet persee de ETX, maar de ETX 60 en 70 wel ja.

Alles wat er boven komt zijn Maksutov-Cassegrains, nog steeds veel plastic, maar optisch prima in orde.
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi

Alles wat er boven komt zijn Maksutov-Cassegrains, nog steeds veel plastic, maar optisch prima in orde.
                geloof me het plastic kan je beter hebben dan meeste metaal soorten.
                bij andere versies zoals lx10 lx 50 lx90 lx200 enz.
                zijn op het metaal een plastic coating gebruikt en het plastic van een etx is juist nuttig en is goed sterk.
                heb de houders van me etx 70 proberen te breken maar nee hielp alleen met een goede hamerklap
                en lijkt mij dat als je aan het waarnemen ben dat je geen goede hamer mee neemt.. :applaus:

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
                  Origineel geplaatst door Ossi

geloof me het plastic kan je beter hebben dan meeste metaal soorten.
                  bij andere versies zoals lx10 lx 50 lx90 lx200 enz.
                  zijn op het metaal een plastic coating gebruikt en het plastic van een etx is juist nuttig en is goed sterk.
                  heb de houders van me etx 70 proberen te breken maar nee hielp alleen met een goede hamerklap
                  en lijkt mij dat als je aan het waarnemen ben dat je geen goede hamer mee neemt.. :applaus:
                  Als plastic beter als metaal was waren onze telescopen daar ook wel van gemaakt !
                  plastic kan slecht tegen kou en breekt dan snel.

Commentaar

ik heb ook in kou geprobeerd :P ik probeer alels en me etx70 is zelfs gevallen afgelopen winter dus zeg maar....

Commentaar

He maar ik lees op andere verschilende site's veel positieve dingen over de ATX 70, waarom zijn jullie dan zo negatief over deze scoop.

Commentaar

Ik wil 1 ding zeggen - die ETX (ik weet niet of jullie ooit gehoord hebben van eerst iets zelf te testen en daarna pas uitspraken te doen) is totaal GEEN brol. Meade is een blijft een topmerk onder de telescopen en heeft ook een reputatie hoog te houden, die zouden het nooit in hun bol krijgen om een telescoop op de markt de brengen als de 'landwind' zoals norbert zegt.
                        Die telescoop is (was) goedkoop te koop in de Lidl, maar nieuw in een astronomische winkel of bij meade zelf kost die ettelijke honderden euro's meer hoor.
                        Een 70 mm is te klein? Zeker en vast niet. Natuurlijk zie je zwakkere objecten door grotere telescopen maar als je een elfje koopt zal de beeldkwaliteit een heel stuk minder zijn als die van de ETX (het blijft natuurlijk een achro, maar wel een heel goeie). Zeer ervaren waarnemers schakelen tegenwoordig liever over naar een kleine refractor (8 10 cm) ipv een 40 50 cm dobson... en wel met een bepaalde reden vermoed ik.
                        Het verschil - zeker in onze streken - tussen een 15 cm dobson (met redelijk centrale obstructie) en een 7 cm zonder obstructie is echt niet groot hoor.

Ik kan verschillende ervaren waarnemers (tientallen jaren) en die zijn het er allemaal over eens dat de etx-70 een perfecte beginnende telescoop, gewone telescoop of zelfs reiskijker is (voornamelijk dan de prijs/kwaliteit verhouding).

Commentaar

Hoi Foley

Dank je......ik zat eerlijk gezecht nog steeds te denken om over te gaan stappen naar de Meade ETX (nu wel goed :schaam: ) 70 omdat deze zoals je al zegt goed is om mee te beginnen in tegen stelling tot wat ik nu heb de Luxon.

Commentaar

Hier is trouwens nog een site over de Meade ETX 70
                            http://astronomy.customer.netspace.net.au/default.htm

Commentaar

Ahum, nou, dan doe ik er nog even wat bij, om het enthousiasme een beetje te temperen.

twee honderd negen en dertig euro voor een 70 mm lenzentelescoopje F/5 is veel en veel te veel geld. Je betaalt 50 pieken voor de telescoop zelf en de rest voor een volginrichting waar je in de praktijk niets aan hebt. Die paar dingen die je met 70 mm goed kan observeren kan je bijna met het blote oog ook wel zien.

Voor dat geld heb je een 200 mm Dobson. De veel grotere opening maakt dat je alle Messier objecten kunt zien, zoals ze zijn. Met een 70 mm telescoop zie je meer dan de helft daarvan niet eens, terwijl dat wat er overblijft niet meer dan als een wazig vlekje te zien is, zonder verdere details.

Planeten en de maan kan je met die dobson eveneens zeer goed en detailrijk waarnemen, mits in de schemering. Die ETX heeft een veel te korte brandpuntsafstand (slechts 350 mm). Door de grote openingsverhouding en het feit dat de telescoop echt geen apo is zullen alle heldere objecten bij vergrotingen van meer dan 100x een sterke kleurfout laten zien.

Kortom: Te klein, te weinig opening voor deepsky objecten, en optisch te slecht voor sterke vergrotingen.

Natuurlijk zie je zwakkere objecten door grotere telescopen maar als je een elfje koopt zal de beeldkwaliteit een heel stuk minder zijn als die van de ETX (het blijft natuurlijk een achro, maar wel een heel goeie). Zeer ervaren waarnemers schakelen tegenwoordig liever over naar een kleine refractor (8 10 cm) ipv een 40 50 cm dobson... en wel met een bepaalde reden vermoed ik.
                              Klopt, maar niet naar een ETX 70! Die gebruiken ze hoogstens als zoeker...
                              De kleine refractor die ze dan gebruiken is uit het rijtje Televue, Pentax, Takahashi, TMB, Astro Physics. Haarscherpe beelden van maan en planeten, uitermate geschikt voor het maken van foto's, mechanisch en vooral optisch topklasse.

En dan nog. Een Dobson van een halve meter de deur uit doen voor een Televue van 85 mm, ook dat doe je alleen maar als je een hernia van die Dobson hebt overgehouden.

Succes, MT
                              ...and the stars look very different today...

Commentaar

Werken...
                              X