Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Macro Centrum Amsterdam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Macro Centrum Amsterdam

Macro stond destijds voor: Meervoudig Amateur Centrum Ruimte Onderzoek. Club bestaat niet meer. Amateurvereniging waar onder andere optiek geslepen werd. Wie kan mij wat vertellen over de kwaliteit van die clubproducten. Heeft iemand op het forum materiaal van hen? Google geeft zeer weinig informatie.

Hoi Callisto

De Macro is veranderd in de VSA (VolksSterrenwacht Amsterdam) maar ook deze club heeft een behoorlijk stapje terug moeten maken omdat de gemeente Amsterdam besloten heeft de huur die deze club moest betalen voor hun etage aan De Nieuwe Teertuinen flink maar dan ook heel flink te verhogen, dus einde VSA (Macro).
    De VSA heeft nog wel een homepage http://vsa.intouch.nl/sectie0.htm en geeft nog wel wat lezingen maar verder is het over, de meeste spullen wat ze gebruikte om telescoop spiegels te maken zijn verhuist naar Almere http://sterrenwachtalmere.nl/CMS/ .
    De telescopen die gemaakt werden bij de VSA waren zeker van goede kwaliteit, een goede vriend van me, Vincent hielp daar vele mensen met het maken van hun telescopen en deze man was nogal een "pietje presies" ik weet dat namelijk omdat hij de telescoop gemaakt heeft voor een sterrenwacht uit mijn buurt en dat was een perfecte kijker tot dat deze structureel aan puin is geholpen, deze Vincent komt zelden of nooit bij de sterrenwacht Almere dus ik weet niet wat deze voor kwaliteit maakt.

Commentaar

De VSA zit op zaterdag bij de Sterrenwacht Almere .. Donderdag avond is voor de SSA leden.

Wat de SSA aan kwaliteit maakt is misschien wel hoger als toen .. zie maar aan de Spiegel van Harro

Het spiegeloppervlak is met hulp van voorzitter Piethans Bruinsma zeer nauwkeurig geworden:
      Een PV-waarde van slechts 1/16e golflengte! (gangbare spiegels zijn 1/4e tot 1/6e golflengte).
      De Strehlratio is liefst 0,989, dus vrijwel perfect parabolisch.
      Piethans heeft een extra reflectieve coating aangebracht (ca 94%).
      En zo zijn er wel meer spiegels geslepen van deze kwali.

Commentaar

Omdat ik beide een beetje ken, zal ik mijn 2 centen ook maar eens bijdragen. De MACRO en de daaruitvolgende VSA maakte inderdaad spiegels en die waren meestal (ik ken hier wel uitzonderingen op) goed tot zeer goed. Vaak lag de nauwkeurigheid van een spiegel in een combinatie van de ijver van de bouwer zelf en de bovengenoemde Vincent. De laatste wilde vaak voor het maximale gaan, maar als een lid om welke reden dan ook mindere kwaliteit al voldoende vond, dan werd dit vaak stilzwijgend geaccepteerd.

Persoonlijk vind ik het jammer dat er geen mensen rondliepen in de tijd toen ik op de VSA rondliep met een professionele kijk op optica. Hierdoor was de variatie in typen kijkers die van de VSA kwamen nogal monotoon. Ruwweg is dat geweest: 75% Newton, 20% Klassieke Cassegrain, 3% Kutter en 2% iets anders. Om deze reden had ik persoonlijk het idee dat men een beetje vastliep met inventiviteit. Men borduurde veelal op elkaar voort zonder naar de grote buitenwereld te kijken wat die allemaal deed. Zo goed als altijd bouwde men of 15cm of 20cm telescopen. Deze telescopen zijn op zich prima maar als men "verwend" wordt met mensen die in hun achtertuin een 30cm of 40cm telescoop bouwen, dan krijgen mensen een soort aperture fever. Als men groter kan bouwen, wil men groter bouwen en 25cm telescopen of groter werden regelmatig ontmoedigd. Met voldoende kennis van optica en constructies, had men zonder problemen dergelijke telescopen kunnen bouwen (zoals men nu wel veel in Almere doet).

Nee, het is niet mijn bedoeling om de VSA af te zeiken en Almere op te hemelen, wel is het mijn bedoeling om te laten zien wat nieuw bloed kan doen met dezelfde mogelijkheden. Amsterdam was leuk over het algemeen maar Almere heeft tegenwoodig wat Amsterdam ooit had: het sprankelende wat je als kijkerbouwer nodig hebt om gemotiveerd te worden om tot een goed resultaat te komen.

Om nog even op de kwaliteit van de optiek terug te komen: in Almere maken ze gebruik van software om de foucault-metingen om te zetten in concrete getalswaarden voor de kwaliteit (Strehl-ratio, PV, RMS etc). In Amsterdam heeft men dit pas in een zeer laat stadium gedaan (laatste drie jaar als ik me niet vergis). Daarvoor werden spiegels wel gemeten maar werd er geen gemeten getalswaarde aan toegekend. Het was in de trend van: "Oh die spiegel ligt zo nauwkeurig bij de goede curve, die zal wel ... lambda goed zijn". De verklaring hiervoor is (helaas) weer het ontbreken van de professionele kennis en software van toen.

Ik ken niet iedereen van dit forum maar ik denk zo snel gezien dat op dit moment Sidney en ik trouwens de enige twee oud-leden van de VSA/MACRO zijn. Iemand anders van de ouwe club hier?
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Yigal ik ben het niet helemaal met je eens voor wat betreft het aperature verhaal er werd uit eindelijk gewerkt aan een 32 cm cassegrain voor de sterrenwacht zelf, weet jij waar die gebleven is?
          En kwaliteit van de Macro is goed, de telescoop spiegel van de sterrenwacht Vesta is daar gemaakt en die is door Opticon Groningen getest en deze was 1/16 lambda en dat 18 jaar geleden, gewoon met een foucault test en de voorberekening gemaakt met een ZX Spectrum waar Vincent zelf het programma voor geschreven had en het was BTW een 25cm.
          Toch mis ik die zaterdagmiddagen bij de VSA wel.....jij ook?

Commentaar

Met dank voor jullie vlotte reacties, ik kan er mee vooruit. Tzt laat ik weten waarom.

Commentaar

Origineel geplaatst door sidney
              Yigal ik ben het niet helemaal met je eens voor wat betreft het aperature verhaal er werd uit eindelijk gewerkt aan een 32 cm cassegrain voor de sterrenwacht zelf, weet jij waar die gebleven is?
              Helaas, ik heb geen idee waar die kijker gebleven is. Ik denk dat je dat aan de bestuursleden zult moeten vragen. Echter, ik ben, met de kennis die ik nu heb, er wel enigszins van overtuigd dat die kijker in de praktijk niet zo had gepresteerd als men had gesuggereerd. Dat Relay-systeem zou nl. niet goed hebben gewerkt en een flinke kleurfout hebben veroorzaakt. Het probleem is dat een dergelijk systeem neit goed werkt bij een systeem met twee spiegels, wel met 1 spiegel (In feite is een Newtonkijker een systeem met een spiegel omdat de vangspiegel het licht niet verandert) wellicht maar ook daarbij met de nodige mitsen en maren. Bovendien, een 32cm telescoop in collimatie met een 25cm spiegel (lichtbundel) vind ik ook geen goed plan. Hier werd te makkelijk over gesproken maar je hebt het wel over ongeveer 39% 1-(25/32)^2 van het licht wat je verwaarloost.

En kwaliteit van de Macro is goed, de telescoop spiegel van de sterrenwacht Vesta is daar gemaakt en die is door Opticon Groningen getest en deze was 1/16 lambda en dat 18 jaar geleden, gewoon met een foucault test en de voorberekening gemaakt met een ZX Spectrum waar Vincent zelf het programma voor geschreven had en het was BTW een 25cm.
              Ik ga nu bewust even geen namen noemen van bepaalde amateurs, maar ik ken het voorbeeld van iemand die bezig was met een klassieke Cassegrain-telescoop. Deze was al voor een zeer groot deel geassembleerd en eigenlijk moesten alleen nog de baffles gemaakt worden. Ik keek toen op een mooie dag naar de hoofdspiegel en zag dat deze maar tot de 70% zone enigszins uitgepolijst was en rap daarna niet uitgepolijst was. Toen ik hier onder vier ogen aan Vincent vragen over stelde was het: "Tsja, het moet zo maar". Daarmee wil ik niet zeggen dat alle spiegels zo waren, of dat dit zelfs maar de maatstaf was. Wel dat niet alles goed was wat van de VSA of Macro kwam.
              Ik heb geen reden om te twijfelen aan de kwaliteit van de spiegel die je nu noemt. Immers, ik kan het toch niet verifieren. Echter, ik heb wel redenen om te twijfelen over de berekeningen die ten grondslag liggen aan dit programma. Ik weet dat in het laatste halfjaar ik een keer een middagje heb geprobeerd uit te vissen hoe de nauwkeurigheid van spiegels bepaald werd op de VSA zonder de software. Waren dit RMS nauwkeurigheden, of waren dit PV waarden, op welke golflengte gebeurde dit etc etc? (allemaal gegevens die relevant zijn) Kortom, ik wilde meer betrouwbare gegevens hebben en met name de meetcondities. Toen ik het verschil wilde aansnijden tussen een PV fout meting en een RMS fout, werd hier voor mijn gevoel om de hete soep heen gedraaid. Hoe dit kwam, weet ik niet, maar ik heb hier wel mijn vermoedens over. Dit vind ik persoonlijk wel bedenkelijk temeer omdat deze twee heel verschillende informatie geeft over een spiegel en je dit niet in elkaar kan omrekenen. Ook vind ik het vreemd dat er met rood licht werd gewerkt. Het vertelde verhaal was dat rood licht meer contrast geeft op een spiegel. Dit is helaas onjuist. Het menselijk oog is in het donker gevoeliger voor groen licht (550nm) en helaas is het zo dat hoe langer de golflengte, des te lager is de resolutie. Zo is 1/4 lambda van 660 nm (ongeveer het LEDje wat gebruikt werd) ongeveer 135nm en is 1/4 lambda van 400nm (bijna ultraviolet, nog net te zien) 100nm. Dit is een verschil in resolutie van ongeveer 25%. Dit mag en kan je naar mijn mening niet zomaar opzij schuiven.
              Ik zeg er wel bij dat ik aan deze kennis kwam gedurende met name het laatste jaar op de VSA en de afgelopen jaren buiten de VSA om. Echter, ik vind dat als hierover het gesprek wordt geopend, hier ook naar geluisterd moet worden. Zeker door de mensen die pretenderen de experts te zijn. Helaas was dat naar mijn mening te weinig aanwezig. Expertise werd te veel verward met ervaring mijns insziens. Ervaring is een mooi begrip en is niet zomaar te compenseren. Echter, soms zijn er mensen die een betere theoretische kennis (expertise) hebben en die zul je m.i. ook moeten waarderen.
              Toch mis ik die zaterdagmiddagen bij de VSA wel.....jij ook?
              Misschien heb je al uit voorgaande het een beetje gemerkt. Ik ben er een beetje ambivalent over. Enerzijds mis ik de (veelal goede) sfeer. Anderzijds vind ik dat men meer om zich heen had kunnen en moeten kijken waar het gaat om nieuwe technieken zowel op het gebied van meten als van maken van optiek.
              Om nog even een voorbeeld uit eigen hand te nemen. Ik weet dat ik in het laatste jaar een keer het balletje heb opgegooid om van de oude AWSK kijkerbuis een 25cm Lurie Houghton te bouwen. Nu is een Lurie Houghton een vrij onbekend ontwerp, dat geef ik grif toe. Echter, alleen al om Vincent te overtuigen om mee te willen werken, heeft mij drie middagen gekost (zoveel scepsis was er tegen deze relatief eenvoudig te maken telescoop). Hierna moest het nog steeds op bepaalde voorwaarden van Vincent die ik achteraf gezien niet handig vind. Zo wilde hij per se uitsluitend gebruik maken van bewerkingsmethoden die op de VSA beschikbaar waren, dit om het als prestigeproject te maken van "zo kunnen we een telescoop hier maken." Met alle respect voor wat amateurs daar gemaakt hebben, maar ik vind dat als je een zeer goede telescoop bouwt, je ook voor de maximale mogelijkheden moet gaan en dus ook moet overwegen om gebruik te maken van andere machines (ik kon ni die tijd makkelijk gebruik maken van een veel grotere draaibank). Ook moest deze telescoop niet groter zijn dan 20cm want "groter dan 20cm heb je bijna niets aan in NL". Helaas is het laatste allang een achterhaald gegeven. Het eind van het liedje was dat het enkel bij wat vage schetsen is gebleven en dat ik inmiddels (door zelf die werkeloze kijkerbuis te kopen) bijna een volledige 25cm Lurie Houghton mechanisch in elkaar heb zitten. Optiek maken zal ik op niet al te lange termijn mee beginnen.
              Toen ik in Almere een paar maanden geleden voorstelde om daar te gaan werken aan dezelfde telescoop, werd mij gezegd: "leuk, weet waar je aan begint, het is geen sinecure maar als je het voor elkaar krijgt, prima!". Dat vind ik een heel andere benadering.
              Zo ken ik nog een paar voorbeelden van "conservatisme" die soms onnodig waren (De "preek" die je kreeg als je een Dobsonmontering overwoog, vind ik achteraf gezien achterhaald). Als men had willen luisteren, waren er mogelijk meer verschillende telescooptypen gebouwd en meer mechanische ontwerpen bedacht en nagebouwd. Achteraf gezien vind ik dit bijzonder jammer. amateurs moet je stimuleren om te experimenteren en te kijken naar wat de mogelijkheden zijn, borduur ze niet een pad voor.
              Ik heb zelf achteraf gezien veel op de VSA geleerd over hoe optiek gemaakt wordt en het heeft mij kennis gegeven waar ik nu nog op voortboprduur en daar ben ik blij mee. Echter, het was geen geen heiligdom in de Benelux waar de beste kennis aanwezig was onder amateurs en bij lange na niet.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Yigal,

volgens mij is dit verhaal een beetje te laat en een beetje op de verkeerde plek. En eigenlijk sowieso een beetje flut.
                Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

EricB: Mwah, flut mag je zelf beoordelen, dat is een waardeoordeel wat je mag hebben van mij. Te laat misschien, maar ik wil even het beeld rechtzetten dat het niet allemaal appel en ei was op de VSA en dat alles er niet perfect en goed aan toe ging.
                  Toen ik op de VSA kwam, had het een zekere glans en was er een zeker enthousiasme bij de kijkerbouwers. In de laatste maanden kwam er echter voor mij een beerput naar boven die heel duidelijk dichtgetimmerd was.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Dat is in deze discussie niet aan de orde, Yigal. Callisto vroeg om informatie over de producten.
                    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
                    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Yigal,

laat me raden: je kunt er helaas niet verder over uitweiden.
                      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Yigal ik ben het met EricB en Demelza eens dat dit niet het aangewezen plekje is om hierover te discusseren, nog even kort en off topic, de VSA was een club van vele tientallen jaren oud en misschien wel wat vast geroest maar ik ken vele sterrenwachten waar dit ook gebeurt, vlak bij waar ik woon ook en ik wil deze discussie best wel voort zetten maar zullen we dan naar Off Topic gaan?

@ Callisto; ik ben benieuwd!!!

Commentaar

Nou, ik wil het best voortzetten hoor, maar laten we wel wezen, de kwaliteit van de optiek werd daar niet op een betrouwbare manier gemeten. Dat is mijn voornaamste punt. Het enige dat ik heb geprobeerd is duidelijk maken waar een paar fundamenteel foute dingen gebeurden.
                          Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Callisto
                            Met dank voor jullie vlotte reacties, ik kan er mee vooruit. Tzt laat ik weten waarom.
                            Gisteren een oud beestje(30 jaar) uit de stal van Macro centrum gekocht. Een 150/f5 newton, optiek ziet er goed uit, moet aan de buitenkant een apk'tje hebben, dan proberen. Inclusief buisringen, een uiterst soepele focusser en een 18 mm oculair voor 75 euro, kon het snoepje er niet voor laten liggen. Tzt foto's(van het dingetje en wat ie kan).

Commentaar

Origineel geplaatst door sidney
                              ...er werd uit eindelijk gewerkt aan een 32 cm cassegrain voor de sterrenwacht zelf, weet jij waar die gebleven is?
                              Ja, dat weet ik wel. De kijker is bij de Sterrenwacht Almere, gisteravond heb ik hem nog zien liggen. Er werd bij de VSA ook gewerkt aan een montering, waar die is weet ik niet. Wellicht ook ergens in Almere maar ik heb hem daar niet gezien.
                              Sander van Daatselaar

Commentaar

Werken...
                              X