Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aandrijving TAL

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aandrijving TAL

Mijn TAL 200K staat op de orginele GEM. Deze GEM kan met de bijgeleverde transformator op 220v AC aangesloten worden; de output van deze trafo is 12v AC. Nu wil ik wat mobieler zijn en de GEM kunnen aansluiten op een accu/powerstation. Hiervoor moet ik dus een trafo hebben die 12v DC omzet in 12v AC. Heeft iemand (met een TAL) hier ervaring mee ? Bestaan deze trafo's eigenlijk wel (een eerste voorzichtige zoektocht op Google leverde nl. niet veel op) ?
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

welke Gem heb je ?

Er is een controller op de markt voor de Gem 1 en een Tal controller voor de Gem 2

Deze voor de Gem 1 http://www.apm-telescopes.de/info.php?id=86560

en voor de Gem 2 http://www.grootven.be/productdetails.asp?PID=904

Met die kan je ook meteen de snelheid regelen. en heb je gewone 12v spanning nodig

Commentaar

Ik heb niet de MT3S, de nieuwere 'superpolaris' uitvoering met steppermotor, maar de oude die jij waarschijnlijk met GEM 1 aanduidt.
      De gecombineerde trafo/controller voor de GEM 1 is inderdaad interessant, maar 99 excl verzendkosten > dat moet toch goedkoper kunnen ?

Commentaar

Re: Aandrijving TAL

Origineel geplaatst door Ed
        Hiervoor moet ik dus een trafo hebben die 12v DC omzet in 12v AC. Heeft iemand (met een TAL) hier ervaring mee ? Bestaan deze trafo's eigenlijk wel (een eerste voorzichtige zoektocht op Google leverde nl. niet veel op) ?
        Hoi, Technisch gezien is dit geen trafo maar een omvormer (DC/AC convertor).
        Misschien dat je ze bij Conrad zou kunnen vinden ... niet de goedkoopste maar heeft wel een breed assortiment. een alternatief is een 12V->220AC convertor die je waarschijnlijk bij een kampeer winkel zou kunnen vinden, vervolgens kun je hier weer een trafo achter hangen die het naare 12V AC omzet. Niet echt efficient of handig.

Misschien een 'domme' vraag maar kan het misschien zijn (check check en double check) dat je installatie van die 12V AC weer vrolijk DC maakt. Dit ver eenvoudig namelijk het gedeelte aan de 220 stekker die enkel de spanning omlaag hoeft te transformeren terwijl ergens in de behuizing de AC naar DC conversie plaats vindt. Dit hoeft uiteraard niet de Marklin treintjes vrolijk op AC rijden en die andere treintjes weer DC willen hebben, maar als je mazzel hebt, gebruikt het intern DC en is het snel te vreden.

(je kan kijken of de behuizing ergens warm waar geen motor zit).

success, aamw.
        Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Dag Ed,

Ik vermoed dat de TAL gebruik maakt van ac synchroon motoren. Je hebt er geen handig digitaal GOTO knoppen doosje bij? Dan heb je misschien hier wat aan.

Groeten, Marc
          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Re: Aandrijving TAL

Dank voor je suggesties !

Origineel geplaatst door aamw
            Misschien dat je ze bij Conrad zou kunnen vinden ... niet de goedkoopste maar heeft wel een breed assortiment. .
            Ik heb net de nieuwe Conrad-gids opgestuurd gekregen en deze van voor tot achter uitgespit, echter zonder resultaat. Wel allerlei transformatoren maar niet 12v DC naar 12v AC.

een alternatief is een 12V->220AC convertor die je waarschijnlijk bij een kampeer winkel zou kunnen vinden, vervolgens kun je hier weer een trafo achter hangen die het naare 12V AC omzet. Niet echt efficient of handig..
            220v en dauw, dat lijkt me een bijzondere combinatie. Bovendien moet ik dan met een accu/powerstation, een omvormer en een transformator slepen, wat qua mobiliteit wat minder is.

Misschien een 'domme' vraag maar kan het misschien zijn (check check en double check) dat je installatie van die 12V AC weer vrolijk DC maakt. Dit ver eenvoudig namelijk het gedeelte aan de 220 stekker die enkel de spanning omlaag hoeft te transformeren terwijl ergens in de behuizing de AC naar DC conversie plaats vindt. Dit hoeft uiteraard niet de Marklin treintjes vrolijk op AC rijden en die andere treintjes weer DC willen hebben, maar als je mazzel hebt, gebruikt het intern DC en is het snel te vreden.

(je kan kijken of de behuizing ergens warm waar geen motor zit).

success, aamw.
            De behuizing heb ik al opengehad, maar zo te zien gaat de stroom rechtstreeks naar de motor, de behuizing wordt ook niet warm

Commentaar

Origineel geplaatst door Marc Fokker
              Dag Ed,

Ik vermoed dat de TAL gebruik maakt van ac synchroon motoren. Je hebt er geen handig digitaal GOTO knoppen doosje bij? Dan heb je misschien hier wat aan.

Groeten, Marc
              Klopt, de TAL gebruikt AC synchroon motoren en heeft, zoals het een echte russische telescoop betaamt, geen Goto. En van de omvormers in de CN link lijkt verdraaid veel op de APM omvormer.

Commentaar

230V en dauw is geen geweldige combinatie. Dat wil niet zeggen dat de weg van de omvormer (12v dc -> 230V ac -> 12V ac) een absolute afrader zou zijn. Dek de gevoelige zaken (aparatuur, stekkers in contactdozen) tegen nachtelijke uitstraling af met wat plastic, en er is geen probleem.
                Ik heb al jaren zo gewerkt (computers ed. buiten), en nooit problemen mee gehad.

Groeten, Marc
                Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Ik heb de zelfde Montering gehad. Zat bij me Tal 2
                  Het linkje van CN is geschreven door de beheerder van Yahoo groep Tal Telescope
                  Daar vind je nog veel meer. over deze drive en nog veel meer.

In 2002 betaalde ik 170 euro voor de controller bij apm. maar er was niet veel anders om hem op 12v te laten draaien en ook nog wat aan de snelheid te kunnen doen, ivm webcammen.

Commentaar

Werken...
                  X