Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade Autostar - op 13.8 volt??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade Autostar - op 13.8 volt??

Dag mensen,

Voor mijn 'Balkon' opstelling zou ik graag een voeding voor de Autostar gebruiken aangezien ik een 220 aansluiting in de buurt heb zitten.

Nou heb ik nog een gestabiliseerde DC 13.8 Volt voeding liggen (5 AMP). Heeft hier iemand ervaring mee? Is dit te gebruiken voor de autostar of kijkt het aardig precies voor wat betreft voltage?

Thnx!
    Michiel.
    Meade LXD75 6" Newton
    SPC900N
    Canon Eos 400D + Canon 35-105mm (old style!)

Ik heb zelf ooke een adapter gemaakt voor mn LXD. Echter wel een 12 volts adapter. 13 volt is volgens mij te veel. Zet maar is een voltmeter op de battry pack, daar komt ook 12 volt uit. Let ook op gelijk of wisselstroom. Zeker weet ik t niet nu, maar ik geloof dat je een gelijkstroom adapter nodig hebt.
    Een andere tip. Je kan van die hele mooie power packs kopen. Hierin kan je de voltages regelen en gaan een stuk langer mee als de batterijen en gemakkelijk op te laden.
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Commentaar

Het viel me op dat TS ook gereguleerde 13.8V DC voedingen verkoopt (als zijnde 12 Volt trouwens...)

http://www.teleskop-service.com/mount_a ... .html#Akku

Mijn 27MC bakkie vroeger (ook gewoon een 12V ding) draaide ik dus ook op die 13.8v voeding en dat was nooit een probleem.. Misschien Meade zelf maar eens vragen?
      Meade LXD75 6" Newton
      SPC900N

Commentaar

Ik zie het inderdaad. Erg vreemd dat in de beschrijving 12 volt staat en op dat apparaat 13,8.. Misschien dat Meade uitsluitsel kan geven. Op mijn adapter staat iig 12 V output op. Ik durf het niet te riskeren als er 13,8 op staat.
        =WMN Clan Member=

Commentaar

13,8V is standaard auto accuspanning. Met een beetje belasting daalt die spanning nog wat... Niet te druk om maken, dat komt allemaal niet zo enorm nauw, hoor.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

13,8 klinkt mij wat veel. Kan misschien wel, maar als het teveel is blaas je het powerpanel van de scope op (tenminste, die brandt dan door) en daar heb je in dat geval echt geen garantie op.
            Bij alle electrozaken kan je voor weinig geld adaptertjes kopen. 12V/1.5A is genoeg voor de aandrijving.
            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

13,8 Volt is de spanning van een fris geladen auto accu, en de bakkies waren primair bedoeld voor gebruik in de auto. Vandaar dat veel z.g. 12V adapters in werkelijkheid 13,8V afgeven. Of 13,8 V voor de Meade een probleem is weet ik niet. (Ik heb een Meade ETX-70 van de Lidl, maar die wilt op 9V werken.)
              Als het zo is dat die een nominale spanning vereist van 12V, denk ik dat 13,8 V toch geen probleem zal zijn, maar controleer vooraf of het echt niet meer is! En check de polariteit, 1 keer verkeerd is exit electronica.
              Als 13,8 Volt echt te veel zou zijn, kun je eenvoudig de spanning verlagen door 3 silicium-diodes in doorlaatrichting in de stroomkring op te nemen. Per diode neemt de spanning ca. 0,6 Volt af, dus houd je ongeveer 12 V over. Als diode type kun je denken aan de '1n4001'. Voor een euro of zo en een beetje solderen ben je dan klaar.

Groeten, Marc
              Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Als je een aansluiting gebruikt waarvan de polariteit makkelijk te verwisselen is, is het sowieso verstandig om een gelijkrichter van vier 1N4001's in je bekabeling op te nemen, ben je van dat probleem ook af.

De ETX-70 werkt prima op 12V, wordt zelfs aangeraden om op 12V te werken i.p.v. 9V.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Me celestron eq5 goto draaide prima op me 13,8v voeding 10 amp.

Commentaar

13.8V zou niets uit moeten maken.

Een autoaccu geeft inderdaad, mits vers geladen ook 13.8V.
                    Het ligt aan de gevoeligheid van je apparatuur natuurlijk, maar ik neem aan dat deze marge zeker is meegenomen.(is vrij standaard bij 12V aansluitingen)
                    Meet je sigarettenaansluiting maar eens, wedden dat wanneer je een goede accu hebt, hij over de 14V heen schiet?

Ik werk redelijk veel met die spanning, mij heeft het nooit problemen opgeleverd. (Al was dat niet met een scope)
                    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

ik zal is een volt meter op de adapter zetten die ik heb gemaakt, kijken wat ie aangeeft.
                      =WMN Clan Member=

Commentaar

Voor mijn LXD75 gebruik ik zonder problemen een 13,8V 2,5A adapter. Hij is wel gestabiliseerd en geeft dus altijd 13,8V.
                        Goedkope adapters willen onbelast wel eens een hogere spanning geven.
                        Er is op dit forum al eens eerder over geschreven.

Commentaar

@MikeOne

Mijn Autostar van de Meade LX90 draait prima op m'n accu en die geeft ook 13,8V spanning.

gr. Hay
                          The Big Bang is fun

Commentaar

De voeding die ik heb is ook volledig gestabiliseert (is best een zwaar, duur ding dus dat vertrouw ik wel)..

OK, ik ben overtuigd - morgen even een kabeltje met zo'n stekkertje kopen en wat bananestekkertjes en dan ga ik ervoor

Dank allen!

Michiel.
                            Meade LXD75 6" Newton
                            SPC900N

Commentaar

Bij astroshop.de staat dit onderaan bij de lxd 75 met autostar:
                              Power Supply Powered by 8 D-size batteries. Can also be powered by optional car cigarette lighter or AC wall adapter.

Neem dus aan dat dit wel goed zit aangezien autoaccu idd 13.8 V geeft.

Commentaar

Werken...
                              X