Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie skywatcher newton 200/1000

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimatie skywatcher newton 200/1000

Heb al enige weken een skywatcher newton 200/1000. Op zich een aardige telescoop, maar de collimatie is toch niet zo eenvoudig als het lijkt, vooral het goed afstellen van de vangspiegel.
    Het manual zegt dat ik de 3 ophangbeugeltjes van de hoofdspiegel moet kunnen zien, maar dat lukt me bijna nooit (alleen 2 zichtbaar, de 3e niet).

Heb ook af en toe last van coma op m'n foto's, is natuurlijk normaal bij een F/5 newton, ik overweeg ook een coma corrector. Maar eerst moet m'n collimatie 100% perfect zijn.

De 2e stap: hoofdspiegel afstellen is vrij eenvoudig (met het bijgeleverde collimatie oculair).

Wat is een goede procedure voor het afstellen van de vangspiegel? Heeft iemand meer ervaring met deze telescoop?
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Ik heb het zelf ook al eens geprobeerd met de mijne, maar de vangspiegel is me tot heden ook nog niet gelukt. Hij is al wel beter dan toen ik hem kreeg, maar ik denk dat dat ook een beetje met geluk te maken had. Ik ben zelf nog niet zolang bezig met de hobby, dus het zal ook nog onervarenheid zijn.
    Mocht je iets vinden waardoor het beter gaat, dan hoor ik het graag. Ik blijf zelf ook doorzoeken en proberen en zal het hier posten als ik iets gevonden heb.

B.v.d.
    Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Het is mij ook nog nooit gelukt om die vangbeugels in 1 keer alledrie in mijn blik te krijgen. Alleen als ik mijn blik meer naar de zijkanten richte kon ik er inderdaad 2 van de drie zien en zo kun je ook wel schatten of alles in het midden zit maar volgens mij is dat niet de beste manier.

Ik gebruik die beugels nu nooit meer maar richt me op de stip van de spiegel. Ik heb een chesire buis gemaakt met een kruisdraad en daarmee colimeer ik mijn kijker. Ik gebruik dus de vangbeugels nooit maar probeer de stip in het midden te krijgen en dan de kruisdraden en de reflectie van de kruisdraden in 1 lijn te krijgen.
      Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Is ook niet makkelijk en gaat het beste met ander gereedschap dan bijv. een laser. De beste uitleg is deze, van Jan van Gastel.

Korter: je zou de hele hoofdspiegel moeten kunnen zien als je de focuser helemaal naar binnen draait (anders is je telescoop niet goed geproportioneerd). Zo niet dan staat je vangspiegel volledig verkeerd en dat is niet zo vaak het geval.

Lees bij Jan van Gastel hoe je een simpele kijkbuis gebruikt om je vangspiegel uit te lijnen. Hoeft natuurlijk niet als je een stip op je vangspiegel hebt, maar wie wil dat nou?
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Dat is precies de site die ik heb gebruikt om mijn cheshire met kruisdraad te maken.

Inderdaad erg leerzame site om iets te leren over collimeren.

Commentaar

Hee, bedankt mannen, ik ga ermee aan de slag, want ik wil --ronde-- bolletjes met 4 scherpe puntjes eraan!!!
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Re: Collimatie skywatcher newton 200/1000

Origineel geplaatst door patrickduis
              Heb al enige weken een skywatcher newton 200/1000. Op zich een aardige telescoop, maar de collimatie is toch niet zo eenvoudig als het lijkt, vooral het goed afstellen van de vangspiegel.
              Het manual zegt dat ik de 3 ophangbeugeltjes van de hoofdspiegel moet kunnen zien, maar dat lukt me bijna nooit (alleen 2 zichtbaar, de 3e niet).
              Daar zijn verschillende oorzaken voor, maar geen is goed. Ofwel is het omdat de vangspiegel niet goed onder de oculairhouder staat (en in dat geval is jouw volledig geïllumineerd veld niet gecentreerd), ofwel omdat de centrummarkering vanuit de oculairhouder niet netjes gecentreerd is (en dan heb je een gekanteld brandvlak, en ga je defocus zien aan sommige randen).

Wat is een goede procedure voor het afstellen van de vangspiegel? Heeft iemand meer ervaring met deze telescoop?
              Je kunt natuurlijk afspreken met iemand die het je allemaal voordoet. Ja, zelfs met mij, maar dan ga je naar Boechout moeten rijden, of tenminste naar een observatie-avond in Zeeland.

1. Voor het centreren van de vangspiegel onder de oculairhouderas heb je een kijkbuis nodig. Ofwel een commerciële, ofwel iets dat je zelf in mekaar timmert.

Je wilt een buis die net in je 2" oculairhouder of in de 1.25" adapter past, met een lengte/diameterverhouding van ongeveer 5/1 (net iets minder, maar da's niet kritisch), en metaan de ene kant een deksel met een gecentreerd piepgaatje.

Schuif het werktuig in de oculairhouder en draai de oculairhouder in tot de opening van het werktuig net groter lijkt dan de vangspiegel -- let wel, de vangspiegel, en niet de reflectie van de hoofdspiegel die je erin ziet. Zet gekeurd papier aan de overkant van de buis om alles beter te zien.

Dan kun je goed zien of de vangspiegel gecentreerd lijkt.

a.
              De vangspiegel naar boven/onder verplaatsen kun je door de spanning van de spindraden te wijzigen, maar als je er erg ver naast zit kun je best eens nakijken of de houder gecentreerd staat - misschien is het de oculairhouder die gekanteld staat (de helling kun je wat regelen via spanning op de bouten die de oculairhouder aan de tube bevestigen).

Als het maar een beetje regelen is dan maakt het niet uit of je de oculairhouder kantelt dan wel de vangspiegel naar boven/onder verplaatst; je gaat de hoofdspiegel strakt toch richten.

b.
              De vangspiegel naar de voorkant van de telescoop bewegen doe je door de drie kantelboutjes in de houder te lossen en de middelste bout aan te draaien; de vangspiegel naar de hoofdspiegel toe bewegen door de middelste bout te lossen en de kantelbouten aan te spannen. LET OP: als de middelste bout volledig los komt, valt de vangspiegelhouder eraf. Niet teveel draaien en vangspiegelhouder ondersteunen dus.

c.
              Eens de vangspiegel "in het midden" lijkt draai je de houder zo dat de vangspiegel er zo rond mogelijk uitziet (middelste bout even losdraaien tot je de houder kan draaien).

a.,b.,c. regelen tot je de oculairhouder kan indraaien zo dat de ring rond de vangspiegel zoveel mogelijk net op alle plaatsen van de rand tegelijk verdwijnt, en dat als de vangspiegel er nog iets elliptisch uitziet, dat de korte of de lange as van de ellips recht naar de hoofdspiegel wijst.

Proficiat, jouw vangspiegel vangt nu optimaal licht rond de oculairhouderas (en dus het midden van een foto).

2. Dan ga je de gereflecteerde oculairhouderas richten. Best met een kijkbuis met kruisdraad of (goede) lasercollimator.

Kantelboutjes aandraaien/losdraaien om de centrummarkering onder de kruisdraad te plaatsen, of onder de lichtvlek van de lasercollimator. Als je een kruisdraadkijkbuis gebruikt, met je vinger voor de opening de richting bepalen naar waar de centrummarkering moet bewegen.

Als je geen kruisdraad hebt, dan moet je wel de rand van de vangspiegel als referentie gebruiken (niet zo goed, want dan gaat deze regeling afhangen van hoe perfect je de vorige heb uitgevoerd), en dan moet je inderdaad regelen tot je de clips van de hoofdspiegel allemaal evenveel ziet. Oculairhouder indraaien om ze nog *net* te zien.

Altijd gebalanceerde regelingen - een kantelboutje aanspannen en twee anderen lossen of omgekeerd, tot je er bijna bent (dan kantelboutjes alleen vastzetten, zodat de eindstand onder spanning staat en tijdens transport niet de neiging heeft te bewegen).

3.
              Het slechte nieuws? Als je veel hebt moeten regelen kan het zijn dat je terug moet naar stap 1, want de kantelboutjes draaien en verplaatsen de vangspiegel ook wat.

Maar wees gerust, het convergeert en je hoeft maar één keer heen en weer te gaan; in het veld ga je later alleen stap 2 uitvoeren.

Het goede nieuws is dat je niet als een bezetenen te werk moet gaan; "goed genoeg" is goed genoeg, want b.v. een rotatiefout die je volledig geïllumineerd veld 3% korter maakt langs een bepaalde lijn, dat ga je op foto's en met het oog achter een oculair niet zien.

--
              Tussen haakjes, op jouw fotos was het comavrije veld niet gecentreerd, wat betekent dat die regeling met collimatiekap niet correct was.

Collimatiekap altijd op het brandvlak houden (om die regeling onafhankelijk te maken van de fout op 2. hierboven), nl. op dezelfde afstand van de tube als waar je sensor staat als je foto's trekt.

Met schuifpasser ook even meten of de pupil (piepgaatje) wel degelijk in het midden staat.

Ook erop letten dat je oog netjes over de pupil gecentreerd staat.

Als dan correct collimeren met de collimatiekap geeft jouw nog altijd geen comavrij veld dat gecentreerd is, dan staat de centrummarkering waarschijnlijk niet in het midden - dat was zo bij 2 Starblasts en een paar GSO 150/750 telescopen die ik onder handen nam.

Op traceerpapier (dun, doorschijnend papier, "calque"-papier in de Vlaamsche volksmond) met een passer een aantal cirkels trekken met een diameter dicht bij die van de spiegel.

Spiegel eruit, traceerpapier erover, cirkels met de spiegelrand aligneren, en zien of de plaats waar de passerpunt stond inderdaad over de centrummarkering komt.

Indien niet, oude centrummarkering verwijderen (laten weken in een druppel aceton, met oorstokje en/of tandenstoker eraf prutsen), kleine gaatjes in traceerpapier maken (niet in het midden), scotch tape erover, en dan kun je aan de overkant een versterkingsring voor perforatorgaatjes bevestigen met de kleefkant naar buiten, en die dan laten vallen op de goede plek eens het traceerpapier goed uitgelijnd staat.

Zo'n versterkingsring kiezen is trouwens niet mis, want je moet er eentje uitkiezen waar het gaatje mooi in het midden is (ik controleer dat met een schuifpasser, maar je kunt met het blote oog een verschrikkelijk kleine eccentriciteit zo zien).

Of je koopt een doorschijnend acetaatblad met cirkels en een paar driehoekige centrummarkeringen van Jim Fly, natuurlijk. Krijg je nog eens instructies bij.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door borix
                Ik gebruik die beugels nu nooit meer maar richt me op de stip van de spiegel.
                Is inderdaad beter. Natuurlijk alleen als de stip goed staat.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
                  De beste uitleg is deze, van Jan van Gastel.
                  De uitleg is eigenlijk van Nils Olof Carlin, de vertaling van Jan Van Gastel.

Commentaar

Bedankt voor het uitvoerige verhaal, het zou inderdaad kunnen dat de centersticker niet precies in het midden staat.
                    Toen ik de telescoop kreeg was hij er al bijna afgevallen..........!
                    (Dus misschien had iemand hem er weer even snel opgeplakt........)

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                      De uitleg is eigenlijk van Nils Olof Carlin, de vertaling van Jan Van Gastel.

Goed dat je dat even rechtzet!

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                        Origineel geplaatst door borix
                        Ik gebruik die beugels nu nooit meer maar richt me op de stip van de spiegel.
                        Is inderdaad beter. Natuurlijk alleen als de stip goed staat.
                        Moet ik eerlijk gezegd nog eens echt controleren. Maar ben niet heel ontevreden met mijn zicht dus hoop dat het goed zit. Als ik ooit nog eens tijd krijg ga ik mijn kijker weer eens open maken om dat te checken.

Commentaar

Borix,

dat kun je niet echt controleren. Natuurlijk wel of de stip in het geometrische midden van je spiegel zit, maar niet of hij in het optische midden zit (dus in het midden van de parabool).

Heel, heel, heel indirect wel: als je met de barlowed laser methode collimeert op een afgekoelde spiegel, meteen daarna collimeert op een ster en dan constateert dat je helemaal niets hoeft bij te stellen. Dan mag je er vanuit gaan dat je stip in het midden staat.

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
                            Borix,

dat kun je niet echt controleren. Natuurlijk wel of de stip in het geometrische midden van je spiegel zit, maar niet of hij in het optische midden zit (dus in het midden van de parabool).
                            Ik heb nog geen spiegel gezien waar het optische midden niet in het geometrische midden zit - het zou aartsmoeilijk zijn om zo eentje machinaal te maken. Off-axis newts gebruiken een spiegel met de optische as helemaal naast de spiegel, maar die worden gesneden uit een traditionele paraboloide met de optische as in het geometrische midden.

Maar inderdaad, alleen de stertest brengt uitsluitsel.

Commentaar

Verbeterde collimatie

Na vanavond veel collimatie handleidingen doorgeworsteld te hebben en de telescoop helemaal opnieuw afgesteld te hebben (terwijl het buiten pijpestelen regende) toch even naar buiten gegaan........het trok open!
                              Had trouwens de secondary mirror (55mm kortste zijde) wel 2.75mm weg van de focuser geplaats (t.o.v. center) volgens Nils Olof Carlin collimatie handleiding.
                              Naar buiten met die newton en startesten.
                              Met de barlow (2x) en 10mm plossl (dus ongeveer 200x) zag ik een mooie ronde schijf rond Alkaid in de grote beer, de straal van de schijf is aan alle zijden ongeveer gelijk naar de rand. De collimatie is dus een stuk beter dan voorheen.
                              Meteen een paar testopnames geschoten van Vega (makkelijk scherp te stellen, kan zelfs direct in de zoeker van de eos400d, en daarna nog een aantal van Vega in de hoeken.
                              Zoals verwacht is in de hoeken weer een afwijking.

Vraagje: zoals het er nu uitziet, is dit normaal, of moet ik verder gaan met afstellen? Zit er nog meer in dan dit (voor een Chinese telescoop....... )
                              Of is het nu tijd voor een coma corrector?

Commentaar

Werken...
                              X