Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

LXD75 6" Newton - is dit normaal?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

LXD75 6" Newton - is dit normaal?

Dag Mensen,

Het viel me op dat als ik mijn Newton op een aards object richt (overdag) dat ik een vage vlek in het midden zie.. Als ik in de pijp kijk dan zie ik ook precies gecentreerd op de spiegel een stickertje zitten in de vorm van een donut.. hoort deze sticker (als dat wat het is) hier te zitten?

Kunnen andere LXD75 Newton bezitters dit bevestigen/ontkrachtigen misschien?

Op bijgaande foto lijkt het alsof het niet in het midden zit maar dat zit ie wel!

M.vr.gr,
    Michiel..
    Meade LXD75 6" Newton
    SPC900N
    Canon Eos 400D + Canon 35-105mm (old style!)

ja die hoort er is een collimatie stip.. niet weg halen!! Hiermee kan je de spiegels colimeren met cheshire of laser

Commentaar

Vage vlek in het midden is denk ik je vangspiegel. Bij hele felle objecten zie je die een beetje.

Sticker zit als het goed is niet in je blikveld want hij zit precies achter je vangspiegel. Heb je dus geen last van.

En het heeft een doel. Zie andere reacties.
      Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Ah cool - zo'n vermoeden had ik al maar aangezien er altijd word gesproken over een collimatie STIP en dit een cirkel is was ik even niet meer zeker van mijn zaak!

Mooi dan maar, binnenkort maar eens een stertest proberen om te zien hoe het met de collimatie is gesteld (weg wolken - weg!)...

Thnx!
        Meade LXD75 6" Newton
        SPC900N

Commentaar

Re: LXD75 6" Newton - is dit normaal?

Origineel geplaatst door MikeOne
          Dag Mensen,

Het viel me op dat als ik mijn Newton op een aards object richt (overdag) dat ik een vage vlek in het midden zie..
          Het gebeurt alleen als jouw oogpupil zo klein is en je vergroting zo laag dat je oogpupil veel kleiner is dan de stralenbundels die door jouw telescoop door jouw oog moeten - je oog vignetteert de stralenbundels. Dat gebeurt alleen bij de minimaal nuttige vergroting onder bepaalde omstandigheden. Meer vergroten is dan de boodschap (tenminste als je in condities wilt observeren waarin je oogpupil even nauw is).

De rand is ook overdag alleen helderder als de oogafstand niet klopt (waardoor een deel van de schaduwkegel van de vangspiegel jouw oogpupil mist voor voorwerpen weg van de as, zodat die helderder lijken).

Da's belangrijk voor landverrekijkers, maar niet voor astronomische observatie (alleen de maan en planeten zijn helder genoeg om je pupil zo te doen vernauwen, en die ga je niet bekijken met erg lage vergroting).

Verdwijnt 's nachts omdat je oogpupil in het donker breder wordt (zodat de stralenbundels van de hele spiegel door jouw ooglens kunnen).

Als ik in de pijp kijk dan zie ik ook precies gecentreerd op de spiegel een stickertje zitten in de vorm van een donut.. hoort deze sticker (als dat wat het is) hier te zitten?
          Ja. De reflectie van je oog in de reflectie van de oculairhouder hoort er wel gecentreerd rond te staan als je door de oculairhouder kijkt; daarvoor staat die ring trouwens op de hoofdspiegel. Die ring staat altijd in de schaduwkegel van de vangspiegel (tenminste als de collimatie klopt).

Jouw telescoop is NIET gecollimeerd, trouwens, als die foto door de oculairhouderbuis is getrokken. Kun je eens een foto trekken door de oculairhouderbuis (liefst door een gecentreerd piepgaatje, of althans met een camera wier lens min of meer gecentreerd staat in de oculairhouder)?

Ik denk dat je best eens contact opneemt met iemand die dat eens met jou kan bespreken en jou kan tonen wat collimatie inhoudt...maar begin maar alvast met in jouw handleiding

http://www.meade.com/manuals/TelescopeM ... XD-75C.pdf

op bladzijden 44 en verder te lezen.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ah cool - zo'n vermoeden had ik al maar aangezien er altijd word gesproken over een collimatie STIP en dit een cirkel is was ik even niet meer zeker van mijn zaak!
            Men neemt een ring omdat dan de reflectie van de pupil van een werktuig met klein piepgaatje (collimatiekap) dan binnen in de ring kan gecentreerd worden.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Sixela, bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg, zeker gewaardeerd!

De foto was gewoon door het grote gat gemaakt hoor. Door het occulair gat staat alles aardig gecentreerd zo te zien. Ik heb met een priemetje een gaatje geprikt in het centrum van een fotodoosje (had ik eens ergens gelezen) en als ik daar doorheen kijk, dan zie ik de reflectie van mijn eigen pupil precies in het centrum van de collimatie cirkel - ik geloof dat dat goed nieuws is toch (is dat zo'n beetje wat je beschrijft als test?)?

Ook net even een stertest gedaan (op arcturus) en daar lijkt mij alles ook mooi gecentreerd.. De manier waarop ik het heb gedaan is natuurlijk niet erg precies denk ik - dus misschien toch eens denken aan een lasercollimator ofzo?
              Wat gebeurd er precies (maw wat zijn de symptomen) als de collimatie niet optimaal is? of kijkt het niet zo extreem nauw?

Thnx!
              Michiel.
              Meade LXD75 6" Newton
              SPC900N

Commentaar

Sixela, bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg, zeker gewaardeerd!

De foto was gewoon door het grote gat gemaakt hoor. Door het occulair gat staat alles aardig gecentreerd zo te zien. Ik heb met een priemetje een gaatje geprikt in het centrum van een fotodoosje (had ik eens ergens gelezen) en als ik daar doorheen kijk, dan zie ik de reflectie van mijn eigen pupil precies in het centrum van de collimatie cirkel - ik geloof dat dat goed nieuws is toch (is dat zo'n beetje wat je beschrijft als test?)?
                Ja. Dat betekent (als de pupil van het fotodoosje dicht bij het brandvlak is) dat de optische as bij het brandvlak de oculairhouderas snijdt .

Als je de oculairhouder in- en uitdraait en de pupil van jouw collimatiekap blijft in het midden: dan is de hoek tussen jouw oculairhouderas en de optische as ook nog erg klein .

Ook eens het fotodoosje roteren in de oculairhouder, natuurlijk - kwestie van te controleren of wat je "het midden" van het fotodoosje noemt wel degelijk in het midden staat...

De manier waarop ik het heb gedaan is natuurlijk niet erg precies denk ik - dus misschien toch eens denken aan een lasercollimator ofzo?
                Op een f/6 zijn de toleranties niet zo gruwelijk. Ik zou eerder denken aan een zichttube om de vangspiegel zeker correct onder de oculairhouder te centreren, maar een (lange) PVC buisje gaat ook.

Een fotodoosje is namelijk niet ongeveer 6 keer langer dan-ie breed is, dus zal het moeilijk zijn om de rand van de vangspiegel (vangspiegel zelf, niet de reflectie van de hoofdspiegel die erin staat) net iets kleiner dan de rand van het doosje te krijgen.

Op een f/6 is een zichttube met kruisdraad "goed genoeg" om de gereflecteerde oculairhouderas naar de centrummarkering te richten. Ja, een laser is handiger (omdat je de laservlek ziet vanop een plek die ideaal is om te prutsen met die kantelvijsjes op die vangspiegel), maar goedkope lasercollimators zijn vaak zelf erg slecht gecollimeerd.

Voor het richten van de hoofdspiegel is een collimatiekap eigenlijk preciezer dan een laser, tenzij je de "gebarlowde laser"-methode toepast (die trouwens niet nauwkeuriger is, alleen handiger op sommmige telescopen).

Op een f/5 of f/4.5 kijker is het allemaal wel niet even eenvoudig omdat de toegelaten regelfout kleiner is - vooral als je ook nog een comacorrector gaat gebruiken.

Commentaar

Werken...
                X