Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probleem met telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probleem met telescoop

Hallo allemaal,

Na vrijdag mijn eerste telescoop te hebben ontvangen heb ik al m'n "handigheid" bij elkaar gesprokkeld en ben ik begonnen met het uitpakken van de dozen. Al snel bleek dat er waarschijnlijk een fout gemaakt was. De handleiding die bij de telescoop zat was zowel vooraan als achteraan duitstalig terwijl iemand anders me zei dat normaal de voorkant in het duits is en de achterkant in het engels. Goed, na vier uur piekeren en honderd keer de afbeeldingen goed bekeken te hebben zat de telescoop in elkaar op de montering.

Hier ontstaan echter de eerste problemen. Niet alleen zat er nergens bij hoe de volgmotor gemonteerd dient te worden (ik neem aan dat, dat niet zomaar ergens willekeurig mag geplaatst worden?), maar ook lijk ik toch iets verkeerd gedaan te hebben. Als ik door de viewfinder (zeg ik het goed?) kijk dan zie ik een bepaalde vergroting, die werkt perfect. Maar als ik met een 25 mm of een 10 mm of eender welk occulair door de Optical Tube kijk dan zie ik helemaal niks. (Voor de grappige mensen onder ons, ik heb de cover die op de buis zat eraf gehaald ). Ik heb alles goed bekeken, maar ik zie verder echt geen oplossing.

Alvast bedankt!
    Canon 350D | 18 - 55 mm kitlens | Tamron 70 - 300 mm

Hoi Geoffrey,

Vervelend dat je problemen met je scope hebt. Is het de Bresser Messier N-203 die in je onderschrift staat of een andere?
    Ik ken die scope niet maar iemand anders op dit forum helpt je er vast wel mee. Waar heb je 'm gekocht? Hoe is de hulp van de verkoper?

Succes,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hoi,

Het is inderdaad de Bresser Messier N-203. Ik heb hem bij telescopium gekocht. Het zijn wel vriendelijke mensen alleen geraak ik er telefonisch erg moeilijk binnen en omdat ik bij de topic waar je een foto van je telescoop moest zetten zag dat er nog wel wat mensen een dergelijke telescoop hadden dacht ik dat ik m'n kans hier ook wel even kon wagen Een telescoop voor de eerste keer zelf in elkaar zetten zonder een echt verstaanbare handleiding (mijn duits is niet echt super) is niet zo handig

Bedankt voor je reactie!

Commentaar

Ik zou die winkel je telescoop in elkaar laten zetten en ze meteen ook al je vragen laten beantwoorden. Ik ben namelijk van mening dat je ze niet alleen jouw geld hebt gegeven in ruil voor een telescoop, maar ook voor hun service. Geven ze die niet, dan geef je de scope toch lekker terug en koop je 'm ergens anders? Je eigen keuze natuurlijk, maar zo werkt het toch? Winkels zat.

Succes,

Victor

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
          Ik zou die winkel je telescoop in elkaar laten zetten en ze meteen ook al je vragen laten beantwoorden. Ik ben namelijk van mening dat je ze niet alleen jouw geld hebt gegeven in ruil voor een telescoop, maar ook voor hun service. Geven ze die niet, dan geef je de scope toch lekker terug en koop je 'm ergens anders? Je eigen keuze natuurlijk, maar zo werkt het toch? Winkels zat.

Succes,

Victor
          Dat is wel erg lastig, het is zo'n twee uur rijden naar die winkel en ik krijg het hele geval nooit in m'n wagen (die tube is echt huuuuge!) Ik heb ook zoiets van, ik wil hem gerust zelf in elkaar steken, ik moest het ooit eens leren, het is ook deel van de hobby, maar ik vind die handleiding erg *********, kan er bijna niks bruikbaars uithalen en op de site staat ook al geen troubleshooting of FAQ of iets dergelijks. Gisterenavond stond de maan hier echt prachtig, mooi helder, alles erop en eraan, dan doet je telescoop het niet, erg frustrerend als beginner..

Opnieuw bedankt voor je reactie!

Commentaar

Ja, begrijp ik. Ik zeg ook niet dat je de telescoop persé terug moet brengen ofzo, maar ze zijn je wel hulp verschuldigd!

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
              Ja, begrijp ik. Ik zeg ook niet dat je de telescoop persé terug moet brengen ofzo, maar ze zijn je wel hulp verschuldigd!
              Ik bedoelde dat ik hem moeilijk naar daar kan doen en hem daar kan laten monteren omdat ik hem dan niet meer in m'n wagen naar huis krijg :P Als er hier geen oplossing uit de bus mocht vallen dan ga ik ze morgen nog eens proberen te contacteren.

Commentaar

Wat zie je als je door de focuser kijkt zonder oculair?
                Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

... maar ook lijk ik toch iets verkeerd gedaan te hebben. Als ik door de viewfinder (zeg ik het goed?) kijk dan zie ik een bepaalde vergroting, die werkt perfect. Maar als ik met een 25 mm of een 10 mm of eender welk occulair door de Optical Tube kijk dan zie ik helemaal niks. (Voor de grappige mensen onder ons, ik heb de cover die op de buis zat eraf gehaald Smile ). Ik heb alles goed bekeken, maar ik zie verder echt geen oplossing.
                  Zoeker en kijker staan niet op elkaar afgestemd , en de scherpstelling staat niet juist .
                  Best is dat je overdag die dingen afstelt en uitporbeerd .
                  Gebruik het oculair met de kleinste vergroting en richt die op een ver weg object en stel de kijker scherp .
                  Normaal zou je nu iets moeten zien .
                  Als die zo is , dan kan je met de kleine schroefjes van de zoeker de zoeker bijstellen totdat je hetzelfde object ziet als in de kijker .
                  Hou er wel rekening mee dat de beeldorientatie de persé hetzelfde is als in de kijker .

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                    ... maar ook lijk ik toch iets verkeerd gedaan te hebben. Als ik door de viewfinder (zeg ik het goed?) kijk dan zie ik een bepaalde vergroting, die werkt perfect. Maar als ik met een 25 mm of een 10 mm of eender welk occulair door de Optical Tube kijk dan zie ik helemaal niks. (Voor de grappige mensen onder ons, ik heb de cover die op de buis zat eraf gehaald Smile ). Ik heb alles goed bekeken, maar ik zie verder echt geen oplossing.
                    Zoeker en kijker staan niet op elkaar afgestemd , en de scherpstelling staat niet juist .
                    Best is dat je overdag die dingen afstelt en uitporbeerd .
                    Gebruik het oculair met de kleinste vergroting en richt die op een ver weg object en stel de kijker scherp .
                    Normaal zou je nu iets moeten zien .
                    Als die zo is , dan kan je met de kleine schroefjes van de zoeker de zoeker bijstellen totdat je hetzelfde object ziet als in de kijker .
                    Hou er wel rekening mee dat de beeldorientatie de persé hetzelfde is als in de kijker .
                    Dit gaat ongelofelijk dom klinken hoor, maar heb je ook een idee waar er juist scherpgesteld dient te worden? Ik heb nogmaals de handleiding uit zitten pluizen, maar kom er echt niet uit. Ik zie veel wieltjes en moertje enzo, maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik zit te prutsen. Het enige die ik nu al goed weet zitten is voor het instellen van de hoogte & richting van m'n tube..

Jezus ik voel me dom

Commentaar

Het is inderdaad wel erg maar vooruit ,

Ik neem aan dat je weet waar je oculair in moet. volg het buisje waar je oculair ingaat naar beneden dan kom je aan beide kanten van het buisje een wieltje tegen. Hiermee kan je scherpstellen. Als je eraan draqait beweegt je oculair de buis in of uit.

Pak maar eens een object overdag maar niet te dichtbij en neem een groot oculair, b.v. 25mm
                      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                        Het is inderdaad wel erg maar vooruit ,

Ik neem aan dat je weet waar je oculair in moet. volg het buisje waar je oculair ingaat naar beneden dan kom je aan beide kanten van het buisje een wieltje tegen. Hiermee kan je scherpstellen. Als je eraan draqait beweegt je oculair de buis in of uit.

Pak maar eens een object overdag maar niet te dichtbij en neem een groot oculair, b.v. 25mm
                        Hé don't blaim me, het is lastig hoor de eerste keer :P Maar bedankt, ik ga het zo even proberen.

Commentaar

Hier een Engelse handleiding

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                            Hier een Engelse handleiding
                            Prachtig! Dank je! Your a life saver

Bedankt aan iedereen die me hier geholpen hebben, ik denk dat ik er nu wel uitkom

Commentaar

Werken...
                            X