Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

vraagjes C9.25

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

vraagjes C9.25

... alhoewel, het hoeft niet specifiek deze te zijn.

Ik maak sinds een kleine 2 maanden met veel plezier gebruik van mijn Celestron C9.25-SGT. Het GOTO-gebeuren heb ik aardig onder de knie en ik heb zodoende al mooie beelden van nevels, sterrenhopen en dubbelsterren in mijn lichtvervuilde tuin waar kunnen nemen. Topding!

Tijd voor de volgende stappen en daar wil ik jullie ervaringen graag over horen:

1) De Bob's Knobs zijn binnen. Zijn er behalve per keer een schroef vervangen door een Knob nog handigheidjes om rekening mee te houden? Ik stel mezelf voor: de secundaire spiegel na installatie eerst helemaal tegen de glasplaat aandraaien, daarna iets los en vervolgens collimeren. Dan weet je zeker dat de schroefdraad er zoveel mogelijk inzit. Is dit juist?

2) Ik wil de telescoop aan kunnen sturen via een sterrenprogramma (Celestron the Sky, Cartes du Ciel, Stellarium) door een object aan te klikken op het scherm. Dit schijnt te kunnen maar wat heb ik dan nodig (behalve een laptop, een sterrenprogramma en een verbindingskabel tussen de handheld en de laptop)? Nexremote of hoeft dit niet?

3) Nu ik toch bezig ben ... Stellarium is gebruiksvriendelijk maar geeft slechts de helderste Messierobjecten weer. Zijn de IC- en NGC-objecten binnen Stellarium ook nog ergens te vinden?

Alvast bedankt voor de tips.
    Full WMN-member.

Re: vraagjes C9.25

Origineel geplaatst door Flatsix
    ... alhoewel, het hoeft niet specifiek deze te zijn.

Ik maak sinds een kleine 2 maanden met veel plezier gebruik van mijn Celestron C9.25-SGT. Het GOTO-gebeuren heb ik aardig onder de knie en ik heb zodoende al mooie beelden van nevels, sterrenhopen en dubbelsterren in mijn lichtvervuilde tuin waar kunnen nemen. Topding!

Tijd voor de volgende stappen en daar wil ik jullie ervaringen graag over horen:

1) De Bob's Knobs zijn binnen. Zijn er behalve per keer een schroef vervangen door een Knob nog handigheidjes om rekening mee te houden? Ik stel mezelf voor: de secundaire spiegel na installatie eerst helemaal tegen de glasplaat aandraaien, daarna iets los en vervolgens collimeren. Dan weet je zeker dat de schroefdraad er zoveel mogelijk inzit. Is dit juist?

2) Ik wil de telescoop aan kunnen sturen via een sterrenprogramma (Celestron the Sky, Cartes du Ciel, Stellarium) door een object aan te klikken op het scherm. Dit schijnt te kunnen maar wat heb ik dan nodig (behalve een laptop, een sterrenprogramma en een verbindingskabel tussen de handheld en de laptop)? Nexremote of hoeft dit niet?

3) Nu ik toch bezig ben ... Stellarium is gebruiksvriendelijk maar geeft slechts de helderste Messierobjecten weer. Zijn de IC- en NGC-objecten binnen Stellarium ook nog ergens te vinden?

Alvast bedankt voor de tips.
    ik weet dat je binnen stellarium de IC/NGCs het makkelijkst kunt vinden door er naar te zoeken met het vergrootglaasje onderin. De weergave op het hoofdscherm is wat dat betreft inderdaad wat beperkt. Op de eerste 2 vragen moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven, al zal dat niet lang meer duren... Ga vanmiddag namelijk een C8 ophalen
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Voor wat betreft punt 2:

ik heb inmiddels een kabel van handcontroller naar RS232, een kabel van RS232 naar USB (want mij hebben zo'n moderne laptop waar geen seriële poort meer op zit), de nodige software geïnstalleerd, de SGT geselecteerd in Cartes du Ciel en vervolgens binnen de ASCOM-modus de keuze uit COM-poort 1 t/m 16.

Ik begin bij COM1 ... jawel, foutmelding "device not connected". Zo gaat dat even door totdat ik bij COM7 ineens een beknopt toetsenbord in beeld zie ... en hoera, als ik op een pijltje druk begint de telescoop te bewegen. Gaat het dan toch lukken?

Ik wacht even tot ik hem buiten nader uitgetest heb. Als alles gelukt is zal ik het stappenplan ter lering ende vermaeck in een topic wel nader toelichten.
      Full WMN-member.

Commentaar

Re: vraagjes C9.25

Yep! Daarna de "stertest" doen, maar let er daarbij op dat je de ster niet te ver uit focus draait. Je wilt geen 'donut' zien, maar een ster met daar omheen ringen. De collimatie helemaal juist krijgen is zeker de eerste keer geen eitje, maar als je het trucje eenmaal door hebt is het steeds weer gemakkelijk te doen. En het goede collimatie scheelt enorm in het contrast van de objecten die je waarneemt èn het splitsen van dubbelsterren!

Andere programma's werken inderdaad ook prima, maar ik werk er zelf niet mee. Het scherm van een computer is namelijk funest voor je nachtzicht, hoe zwak en hoe rood je het beeld ook maakt. Vergeet niet dat je donker geadapteerde oog je beste wapen is in de visuele astronomie.

Succes,

Victor
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Victor,

1) is me duidelijk, zo ga ik het doen.

Qua helderheid van het scherm van de laptop kan ik melden dat deze relatief overéénkomt met de donkerste plek op aarde. "Relatief" omdat ik hier in mijn achtertuin gestoord wordt door een overheersende straatlantaarn, het schijnsel daarvan op mijn gebroken witte achtergevel én de (welliswaar rode) verlichting die mijn handcontroller afgeeft. Kijken met beide ogen open (zoals ze adviseren) is hier geen optie omdat het oog dat niet door het oculair kijkt veel meer licht opvangt dan het andere.

Ik vind het wel frappant dat ik met de telescoop "één boogseconde" naast de straatlantaarn duidelijk kan observeren. Gisteravond nog: de "wild duck cluster" was duidelijk te zien pal naast de lichtbron. Blijkbaar speelt strooilicht niet zo'n rol.
          Full WMN-member.

Commentaar

Als je eenmaal echt onder goede, donkere omstandigheden hebt geobserveerd, met een volledig donker geadapteerd oog dan zal je het verschil merken (mocht je dat nog niet gedaan hebben natuurlijk)!

Maar inderdaad, zelfs met alle lichtvervuiling in ons land is er onder minder dan ideale omstandigheden genoeg te zien. Heb je al eens een tour (zie hier) geprobeerd voor je controller? Ben namelijk benieuwd of die ook werken zonder dat je een computer aangesloten moet houden...

Commentaar

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar waarnemen onder een echt donkere hemel, zeker als ik zie wat ik hier al kan waarnemen. Buiten dat heb ik slechts zicht op het Zuid-west-kwadrant,dus er blijft veel liggen. Hoog tijd om eens een star-party te bezoeken, dat kan ook want mijn Powerpack is binnen.

Qua tour kan ik je zeggen dat ik gisteravond o.a. de optie "asterism" heb aangeklikt. Zeer interessant: ik zag bijvoorbeeld een groep sterren in de vorm van een hoefijzer.

Zo zitten er tig tours ingebakken, je moet alleen de ruimte hebben om ze te kunnen zien. Voor mij niks anders dan GOTO meer, het is ongekend wat ik tegenkom. Gisteravond nog een Galaxy van magnitude 12 gezien (niet duidelijk uiteraard, het bleef een streepje, maar in Maarssen?) Ik ga jouw site ook zeker nader bestuderen.
              Full WMN-member.

Commentaar

Ah, er zitten dus ook standaard tours in de controller! Wist ik niet, heb zelf geen NexStar en de tours op m'n site zijn getest door iemand in New York (leve de e-mail..!).
                Is het mogelijk die tours "uit de controller" te halen middels een computer? Ben nogal benieuwd of die qua format verschillen van het NexRemote format. Weet je ook of je tours kan laden en ze vervolgens kan gebruiken zonder een computer aangesloten te houden?

Commentaar

Ik moet toegeven: Hij zit net gekoppeld aan de computer dus alle ins en outs ken ik nog niet.

Feit is dat de telescoop zelf heel wat in zijn mars heeft: Als ik naar een bepaald hemeldeel kijk kan ik via MENU-IDENTIFY in ieder geval kiezen uit de opties Messier, NGC, IC, Caldwell, Asterism en Solar. Hij geeft per keer (mits voorradig, zoals bij planeten) 5 opties om te bekijken. Als je je zichtpunt iets verdraait krijg je uiteraard 5 nieuwe opties. Buiten dat heb je inderdaad de mogelijkheid tot diverse ingebouwde tours. In totaal zijn er 40.000 objecten, waarvan de helft ongeveer op het zuidelijk halfrond zit. Als ik INFO aanklik geeft ie ook nog diverse achtergrondinformatie.

Je ziet zo dingen die je anders nooit zou zien, het is echt genieten zonder tijd te verklooien. De echte puristen zullen hier wel weer anders over denken, en dat mogen ze van harte. Maar ik weet het wel ...
                  Full WMN-member.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                    Heb je al eens een tour (zie hier) geprobeerd voor je controller? Ben namelijk benieuwd of die ook werken zonder dat je een computer aangesloten moet houden...
                    Weet je, het kan maar zo dat dit dezelfde tours zijn die standaard in mijn handcontroller zitten. Aan de icoontjes te zien wel.
                    Full WMN-member.

Commentaar

Werken...
                    X