Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

goeie telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

goeie telescoop?

is dit een goeie telescoop
    voor een beginer en moet je deze telescoop op je pc of laptop aansluiten
    en is deze telescoop goed voor deepsky en planeten ?
    hoi iedereen

Ik zou een hypermount nemen
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

hypermount??

maar is deze een goeie telescoop of niet want ik ben er geinterseerd in
      hoi iedereen

Commentaar

Ja, een echte puikijker
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Waarom wil je in vredesnaam een of ander wacky goto-systeem ipv meer opening?
          Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
          Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Hier kan je naar de ervaringen van andere gebruikers kijken.

Sorry Astroninos, maar ik heb het idee dat je voor elke vraag of voor elke telescoop een nieuw topic opent. Gebruik ook eens de zoekfunctie, het forum puilt uit van de informatie over verschillende telescopen. En dit is toch heel iets anders dan de "dobson van 700 - 800 euro" die je ging kopen.

Commentaar

Dat kun je ook anders zeggen Ruben.

@ Astrinos
              Het is misschien handig als je gewoon een keer een avond langskomt bij een sterrenwacht, en je zelf een beetje inleest. Je overspoelt het forum zo nogal met losse vragen en volgens mij zie je straks zelf door de bomen het bos niet meer. Er zijn verschillende telescooptypes en verschillende dingen waar je rekening mee moet houden of wat je kan verwachten van welke telescoop. Daarbovenop heb je ook nog eens te maken met persoonlijke voorkeuren en verwachtingen. We hebben je reeds elders al uitgelegd (of je hebt dat ergens gelezen) dat als je deepsky wilt zien je het beste zoveel mogelijk opening kunt hebben. Dat is bij deze telescoop dus niet het geval. Verder hoef je geen enkele amateurtelescoop aan te sluiten op een pc (ze zijn er misschien vast wel, maar heb je beter niet mee van doen) en functioneren ze direct zoals je ze koopt. Of dit een goede beginnerstelescoop is? Ik zou zeggen van niet. Teveel geld gaat naar electronica en te weinig naar optiek.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                Dat kun je ook anders zeggen Ruben.
                Ja, ok. 8) Ik was wel erg kort door de bocht. Maar ik heb al geadviseerd in een ander topic van astroninos om niet te beginnen met goto. Ook is meer opening belangrijk als je veel deepsky wilt zien, zoals astroninos ook inmiddels weet. Ik stond daarom een beetje te kijken van deze vraag.

Ik sluit me verder bij je aan Steem. Ik raad astroninos ook aan om zich eerst een beetje bekent te maken met de verschillende telescopen en hun voor- en nadelen. Overhaaste beslissingen nemen is nooit goed. Zeker als je praat over dobsons van ruim 700. Dus zorg dat je duidelijk weet wat je wilt en kom eens kijken bij bijv. een sterrenwacht of een astro-meeting.

PS: Als ik jou was zou ik me concentreren op die dobson.

Commentaar

Astroninos:

Kijk eens op cloudynights en scopereviews.
                  Een les die ik zelf heb moeten leren is dat er GEEN telescoop is die alles kan.
                  Je kan het vergelijken met auto's.
                  Je hebt eigenlijk nodig: 1. boodschappenwagentje voor in de stad(Suzuki Alto) 2. een MPV voor als ik met het honkbalteam van mijn kinderen naar de andere kant van NL moet (Chrysler Voyager) 3. een sportwagen voor als ik ff lekker wil raggen (Bugatti Veyron) 4. een mooi oldtimer om te showen (Jaguar E-type). 5 een wagen waar je alles redelijk mee kan, maar niks super (Opel Astra). 6 Een ouwe roestbak om mee te knutselen (Citroen 2CV)

En zo is het met kijkers, met een lichtemmer kan je best goed planeten waarnemen, maar hij is erg seeinggevoelig, maar met een 120mm Apo kan ik moeilijk op Hicksons gaan jagen, voor planeten is hij echter perfect. Maar probeer eens beide mee te sjouwen incl montering??
                  Dan maar een 66 apo van William Optics. Tja, lekker portable, maar je kan er lang niet alles mee, vergeet deep-sky en details, en detail op planeten? Moeilijk hoor, wide-field en kometen Prachtig !!!. En dan een GOTO-cassegrain, kan veel maar niks perfect., vooral geen widefield.

Dus het is niet zo makkelijk om een goede kijker te kiezen, veel hangt van je eigen monetaire capaciteit ($$$) af, je interessegebied etc. etc. Daarom hebben de meeste amateur uiteindelijk meer dan 1 telescoop. Maar koop je een 6 of 8 inch Dob, dan kan je voor weinig geld goed uit de voeten, en je leert enorm veel.

Succes !!!
                  (ik hoop niet dat ik auto-fanaten tegen het hoofd stoot door hun favo merk niet te noemen)
                  Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
                  (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

srry steem
                    hoi iedereen

Commentaar

Ik heb ook net mijn eerste telescoop gekocht en heb bewust gekozen voor een telescoop zonder goto systeem. Wat heb je er dan nog aan? Je kan alles intikken en hij zoekt voor je. Ok je moet hem wel correct instellen, maar ik zag er het nut niet van in. Mensen van de sterrenwacht waren zelf ook vrij duidelijk dat zij het hele systeem maar niks vinden. Als je een goede telescoop wil die (naar wat ik gehoord heb, heb hem zelf nog niet kunnen testen) goed is kijk dan naar bijvoorbeeld een Bresser Messier. De meeste goedkopere goto modellen zou ik niet zo zien zitten..
                      Canon 350D | 18 - 55 mm kitlens | Tamron 70 - 300 mm

Commentaar

Veel (heel veel) mensen vinden GOTO maar niks. Ikke wel!

Degenen die het niets vinden zijn volgens mij f die-hard handmatige zoekers (lees je mee Nop ?) of ze kunnen niet met het systeem omgaan.
                        Die eerste groep kiest er bewust voor en ziet daarin een grote charme. Prima natuurlijk. De tweede groep heeft het opgegeven. Maar het werkt wel, je moet alleen weten hoe. Het fabrikantenverkopersfabeltje (mooi scrabblewoord) dat je de telescoop zo uit de doos buiten zet en dan automatische alles ziet... da's grote flauwekul. Je moet het systeem kennen en er mee om kunnen en vooral leren gaan.
                        Ik log op een goede avond 150+ objecten... En hou er dan alleen mee op als ik moe ben of m'n accu's leeg zijn. Dus het is maar wat je wilt: zoeken en minder zien maar daarbij de trots voelen dat je het helemaal zelf gevonden hebt, of gemakzuchtige GOTO en meer zien. Vooropgesteld dat je GOTO aan de praat krijgt.

Just my 2 cents.

Victor
                        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Toen we laatst aan het kafoepen waren vond ik het prachtig dat jij even neptunes in je oculair had. Ook Uranus en dat ene vreemde stelsel waar je perifeer naar moest kijken om het te zien waren prachtig. Maar tegelijketijd had ik verschrikkelijk veel plezier om in mijn eigen refractortje op azimuthale polarex mount M13 op te zoeken. Ik ga nu eerst veel plezier hebben van mijn dob (wanneer komt ie nou es!!!) en later kan er altijd nog wel een leuk 150mm GoTo newton bij ofzo. Tis inderdaad gewoon wat je wil. Maar ik denk dat het het leukst is als je begint zonder.

Commentaar

Helemaal mee eens. Het is gewoon een prachtige hobby die nog veel leuker is als je het met andere kan delen. Maar tegelijk een hobby waar iedereen op z'n eigen manier plezier aan moet beleven. En nog veel belangrijker: waar je anderen op hun manier plezier aan moet laten beleven!
                            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                              Helemaal mee eens. Het is gewoon een prachtige hobby die nog veel leuker is als je het met andere kan delen. Maar tegelijk een hobby waar iedereen op z'n eigen manier plezier aan moet beleven. En nog veel belangrijker: waar je anderen op hun manier plezier aan moet laten beleven!
                              Pas op, ik denk niet dat Goto slecht is hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik heb zo het idee dat jij er ook al veel langer inzit en ondertussen wel weet wat je doet. Ik vind alleen dat je als beginner moet beginnen met alles handmatig te zoeken. Ik kan me moeilijk het plezier inbeelden van in te tikken wat je wil zien en dat het meteen in je beeld staat. Het is natuurlijk wel anders als je het al eens gezien hebt (dat dit even duidelijk is), maar voor de eerste keer zou ik het toch liever handmatig zoeken. Al is dit natuurlijk geheel persoonlijk Ik snap zeker ook wat hierboven gezegd is
                              Canon 350D | 18 - 55 mm kitlens | Tamron 70 - 300 mm

Commentaar

Werken...
                              X