Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vergroting Meade etx 125 Pe

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vergroting Meade etx 125 Pe

Ik heb mijn C8 met Vixen SP dx waarschijnlijk verkocht vanavond.
    Nu denk ik dat ik de Meade etx 125Pe ga aanschaffen. Lijkt mij iets handelbaarder en gezien de korte periodes dat ik buiten wel makkelijker zoeken naar objecten.

Nu las ik dat deze een maximale vergroting van 500x heeft.
    De vuistregel is toch 2x de diameter van de buis?
    Of is dat anders bij dit type telescoop?

Als er ervaringen zijn (goed en/of slecht) hiermee graag aangeven.

In principe geld 2x de diameter van het objectief (dus niet de buis) in milimeters. De Meade etx 125 heeft een vrij objectief van 127mm aldus Meade en de maximale vergroting komt dan dus neer op 254x. Men gebruikt ook vaak 50x per inch (buitenland). Je leest ook wel eens dat ze met succes boven deze grens gaat zitten, en ik lees dat meestal als het gaat over zeer hoogwaardige telescopen zoals Apo's of goed getunede reflectors. Soms hebben ze het dan over 70x of 80x per inch. Sowiso heb ik hier geen ervaring mee maar ik reken er wel op dat je bij de etx 125 de gewone formule aan moet houden.

Het zou kunnen dat er een 4mm oculair mee wordt geleverd. In dit geval doelen ze met 500x mogelijk (afgerond) op de maximale vergroting die wordt bereikt als je dat oculair er in stopt (1900 / 4 = 475).
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zelf heb ik geen "slechte" ervaringen, want ik had ook geen hoge verwachtingen. Meestal is deze vergroting inderdaad alleen puur theoretisch en wat jij zegt klopt ook meestal wel.

Al beweerde mijn dealer dat deze hoge vergroting wel degelijk klopte, denk ik persoonlijk dat het misschien hooguit haalbaar is in de woestijn of op een hoge bergtop o.i.d.
      Het komt toch zelden voor dat ik bij meer dan 175x nog comfortabel kan waarnemen. Héél soms iets meer dan 200.

Waarschijnlijk heeft dat ook veel met ons klimaat te maken, maar dat durf ik niet te zeggen. Bovendien overdrijven fabrikanten nu eenmaal graag. Dus neem dit soort uitroepen gerust met een korreltje zout.
      Het is een optisch goede kijker in ieder geval, als je wilt "downgraden".
      (Hoewel ik nog steeds spijt heb dat ik hetzelfde als jij gedaan heb, maar het moest ècht.)

Commentaar

Het heeft te maken met de lichtvangst van je objectief. Boven een bepaalde vergroting met een bepaald objectief kun je niet meer details onderscheiden. Dit is om het makkelijk te houden terug gebracht tot 2x het objectiefdiameter. Je kunt dit goed aantonen met het optisch splitsen van een dubbelster. Des te groter je objectief, des te hoger het scheidende vermogen. Stel dat je boven die grens gaat zitten van je telescoop, dan zal de dubbelster nooit oplossen in zijn afzonderlijke componenten, maar 'samengesmolten' blijven.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
          Het heeft te maken met de lichtvangst van je objectief.
          Net echt - het heeft rechtstreeks te maken met de apertuur.

Een cirkelvormig gat geeft aanleiding to diffractie: licht van een puntbron dat door de apertuur moet geeft een beeldje in het brandpunt dat niet een punt is, maar een cirkelvormige vlek met ringen errond.

Hoe groter de apertuur, hoe kleiner de diameter van de cirkel, en het gaat om een lineair verband.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dus samengevat is de vuistregel waarschijnlijk voor de etx gewoon van toepassing en is 500x vergroten overdreven.

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
              Dus samengevat is de vuistregel waarschijnlijk voor de etx gewoon van toepassing en is 500x vergroten overdreven.
              Tja, marketing...

De wetten van de fysica zijn inderdaad dezelfde voor een ETX, hoezeer Meade het tegendeel zou willen.

500x is wat je comfortabel (en af en toe) haalt bij goede seeing op mijn 400mm kijker.

Net iets groter dan een ETX-125.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
              X