Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies voor inruil C8 met vixen SP dx

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies voor inruil C8 met vixen SP dx

Zouden jullie mij advies willen geven?
    Ik heb nu een houten statief Vixen SP dx met dualmotor en een Celestron C8 dauwkap, draagtas e.d.
    Het grote nadeel voor mij is dat hij vrij zwaar is en ik eigenlijk op zoek ben naar een handelbaarder set. In het algemeen sta ik geen hele nacht buiten, maar een aantal uurtjes (2 à 4).
    Wat is nu een goed alternatief en wat is de Vixen SP dx met de C8 ongeveer waard.
    Ik wil proberen om er geen geld op toe te leggen.
    De Nexstar is een leuk alternatief, maar als ik naar de prijs kijk zal ik er op de diameter flink op achteruit gaan.
    Is de Dobson zwaar om te verplaatsen (zonder hem te demonteren)?

Een 8"dobxon is wel te verplaatsen in een keer maar dan moet je niet denken aan grote afstanden maar van de schuur naar je terras of zo. Hij staat wel gelijk. Voor de rest zijn er weinig alternatieven vrees ik want je hebt al een aardige compacte set in relatei tot je diameter en type montering.
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

SPDX plus C8 is minimaal 800 euro. Daar kun je een leuke 10" dobson voor terugkopen! Heb je nog meer opening ook. De lightbridge vind ik mooi, maar is erg zwaar.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Goh Nop helemaal anti sct geworden :-)

qua transportabel aperture heb je zowat de meest ideale combinatie.
        enkel een kleine refractor gaat handiger in omgang zijn, maar ook nog zwaar en sja je gaat er niet meer mee zien. en een dob is nu éénmaal niet compact.

hoewel lightbridge voor dat geld..... veel (z) waar
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Als je voor 10"gaat er staat er een op marktplaats, een Orion XTi met controller voor 550,-. dart ligthbridge concept heb ik nooi helemaal begrepen. In mijn ogen heeft dat pas zin bij echt grote diameters.
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Anti sct? Nee hoor
            Maar dob niet compact? Uuuuh, heb 20cm in een koffertje!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Bedankt voor de uitleg.
              Het valt me op dat de dobson volgens jullie nog het beste alternatief zou zijn, terwijl deze toch aardig wat weegt.
              Betekent dit dat een Nexstar of een Meade ETX geen goede alternatieven zijn. Zijn deze wel lichter maar in die prijsklasse een stuk kleiner van diameter of moet ik anders denken?

Commentaar

Een dobson hoeft niet veel te wegen. Ik heb een dobson van 20cm die 7 1/2 kilo all in weegt. De meeste fabrieksdobsons zijn vrij zwaar. Waarom is me een raadsel. Als je geen fotografische ambities hebt dan is een dob prima. Je bespaart op electronica en montering.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Een dobson hoeft niet veel te wegen. Ik heb een dobson van 20cm die 7 1/2 kilo all in weegt. De meeste fabrieksdobsons zijn vrij zwaar. Waarom is me een raadsel. Als je geen fotografische ambities hebt dan is een dob prima. Je bespaart op electronica en montering.
                  Moet ik hieruit halen dat er geen lichte dobsons zo te koop zijn en dat jij er zelf één hebt gemaakt?
                  Of zijn ze ook zo licht te koop, zo ja waar kan ik informatie vinden?

Commentaar

Jawel hoor, maar in de regel duur. Zelf bouwen (sterrenwacht almere!) is goedkoop. Wou dat ik het kon!
                    mijne is gekocht bij hofheiminstruments.com

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                      Jawel hoor, maar in de regel duur. Zelf bouwen (sterrenwacht almere!) is goedkoop. Wou dat ik het kon!
                      mijne is gekocht bij hofheiminstruments.com
                      Ik heb net snel gekeken. Ziet er goed uit. Ben jij langs geweest om hem te halen (en was het ver rijden) of wordt deze verstuurt?

Ik heb in ieder geval weer stof tot nadenken.
                      Alvast bedankt allemaal en ik hoop dat ik later nog een keer een beroep op jullie mag doen.
                      Natuurlijk zijn ideeen nog steeds welkom.

Commentaar

Deze mag worden afgesloten

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
                          Bedankt voor de uitleg.
                          Het valt me op dat de dobson volgens jullie nog het beste alternatief zou zijn, terwijl deze toch aardig wat weegt.

Uhhhm - geen GEM-monteringskop, geen tegengewichten, geen korrektorplaat, geen mechanisme om de hoofdspiegel te verplaatsen,...

Zwaar, zei je?

Een klassieke 8" (tube-) ob in twee stukken vervoerd is niet zwaar. Ze in één stuk vervoeren doe ik niet, gewoon omdat de larger tussen de twee stukken, wel, werkt als lager en die tube dus naar alle kanten uit wilt.

Om uiteraard te zwijgen over 8" Dobs met een truss.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                          X