Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

praktische vragen newton telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

praktische vragen newton telescoop

Heb eindelijk ook een echte telescoop! Een Sky-Watcher Newton 200/1000mm EQ-5. Ik heb wat praktische vragen:
    - Als je de telescoop voor gebruik laat afkoelen, moet je dan de stofkap er afhalen?
    - Moet er nog iets van een beschermhoes omheen tijdens het afkoelen?
    - In verband met het gewicht moet ik de telescoop in twee keer naar mijn balkon dragen. Nu heb ik de kijker en de tegengewichten eraf gehaald en op mijn balkon er weer opgezet. Is er een praktischere methode?
    - Ik wil graag een keer een starparty bezoeken. Hebben jullie tips m.b.t. het vervoer van de telescoop (qua bescherming van de telescoop) met de auto. Gewoon inladen en uitladen of???
    Dit zijn zo mijn eerste praktische vragen. Er zullen er later vast nog meer van mijn kant volgen. Graag jullie tips!
    Bresser 7 x 50
    Sky-Watcher Newton 200/1000mm EQ-5

1: Ik laat zelf de stofkap er zo lang mogelijk opzitten. Er valt in de loop van de tijd al genoeg stof naar binnen.
    2: Een beschermhoes lijkt me niet nodig, tenzij je verwacht dat het even gaat druppelen voordat je gaat waarnemen. in de praktijk zal dat echter niet vaak gebeuren, omdat er dan meestal omstandigheden zijn dat het niet goed observeer-weer is.
    3: Ik vrees van niet. Je kunt overwegen om hem binnen niet meer in elkaar te zetten maar in losse delen te houden. Dat scheelt tijd bij het opzetten. Helaas neemt een en ander dan meestal meer plaats in.
    4: Bij het vervoer in een auto zou ik de afzonderlijke delen wikkelen in een deken. Extra voorzichtigheid met de uitstekende delen.

Fijn dat je de telescoop al in je bezit hebt. Maak je er nog eens een fotootje van?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik zou wel de kappen er afhalen hij koelt veel sneller, en om stof/diertjes/vogelpoep te voorkomen horizontaal zetten.
      Als je een tijdje wegloopt van de kijker is een kleed of wat anders over de telescope helemaal geen slecht idee. je zal echt de eerste niet zijn die terug komt na 30min binnen zitten en je hele scope is nat van de regen.

Commentaar

Kap eraf opening naar beneden en focuser open, dan kan de warme lucht bij de focuser ontsnappen en heb je nagegnoeg geen last van stof.

Kijken is slepen

Mooie set om te starten
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Re: praktische vragen newton telescoop

Origineel geplaatst door amarie
          Heb eindelijk ook een echte telescoop! Een Sky-Watcher Newton 200/1000mm EQ-5. Ik heb wat praktische vragen:
          - Als je de telescoop voor gebruik laat afkoelen, moet je dan de stofkap er afhalen?
          Ja. En ervoor zorgen dat de spiegel aan de achterkant direct in contact met de lucht is (als er karton of plastic achter zit om esthetische redenen -- weg!).

Opening naar boven - je wilt dat de warmere lucht van de spiegel stijgt en langs de voorkant weg kan.

Niet genoeg naar omhoog richten dat je last hebt van vogels die iets op de spiegel kunnen laten vallen...een klein beetje volstaat.

- Moet er nog iets van een beschermhoes omheen tijdens het afkoelen?
          Juist niet.

- In verband met het gewicht moet ik de telescoop in twee keer naar mijn balkon dragen. Nu heb ik de kijker en de tegengewichten eraf gehaald en op mijn balkon er weer opgezet. Is er een praktischere methode?
          Niet echt.

- Ik wil graag een keer een starparty bezoeken. Hebben jullie tips m.b.t. het vervoer van de telescoop (qua bescherming van de telescoop) met de auto. Gewoon inladen en uitladen of???
          Tube op de achterbank op een deken, met de gordels eromheen.

Nog geen vragen over collimatie?
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de snelle reacties en tips! Ik maak zeker nog een foto en zal `m dan op het juiste forum plaatsen. Bij het lezen van de opmerking "mooie set om te starten" kreeg ik een grote lach op mijn gezicht. Ben er ook erg blij mee! Die keuze heb ik trouwens gemaakt op basis van de meningen op dit forum waarvoor dank!

Vragen over collimatie volgen ongetwijfeld. Heb daarover ook al op het forum gelezen en een filmpje gezien. Aangezien ik door de telescoop overdag al een redelijk scherp beeld kreeg, heb ik besloten dat dat nog wel komt als ik er wat meer over weet. Ben niet echt technisch.

Ik ga nu kijken!! Ik kan vanavond maar even kijken maar zodra ik wat langer kijken kan en ook wat te melden heb over mijn waarnemingen, zal ik een verslagje daarvan doen.
            Bresser 7 x 50
            Sky-Watcher Newton 200/1000mm EQ-5

Commentaar

Werken...
            X