Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Felle led in poolzoeker Skywather HEQ5 mount

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Felle led in poolzoeker Skywather HEQ5 mount

Ik werd een beetje ziek van het aan/uitschakelen tijdens het pool uitlijnen, kon polaris maar ---net--- zien (maar dan echt net).
    Heb gisteren 200ohm weerstand in serie met het rode draadje van de led gesoldeerd, en nu is het al een heel stuk beter. Het is nog steeds erg rood, maar ik kan in ieder geval polaris duidelijk zien.
    Ik denk dat er 300-400ohm tussen mag, ga binnenkort opnieuw proberen.....en houd jullie op de hoogte.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

waarom zet je er geen mini instel potentiometer tussen? Dan kun je de led verlichting precies instellen.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Tsja, heb ik ook aan gedacht, maar dan moet ik weer een gat boren om daarin het potmetertje te zetten, ergens anders kan ik hem niet kwijt. En om hem dan zomaar te laten zweven in de buurt van de dec as lijkt me ook geen goed idee.
      Ik zal nog eens goed kijken of ik inderdaad ergens iets kwijt kan, want ik wil er wel aan kunnen draaien van buitenaf.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Zou het niet kunnen dat de "led" gewoon een lampje is? Een led kan je namelijk niet dimmen op die manier. Als het een lampje is kan je mischien eens uitkijken of je er één vindt die op een iets hogere spanning werkt, bv op 3.5v of 4v ipv op 3 volt. dan zal de helderheid automatisch wat minder zijn.

Commentaar

kun je de LED niet met een stukje plakband dimmen ? of maak hem met eding gedeeltelijk zwart, of ruw het oppervlak van de LED met schuurpapier op,zo kun je ook de eding weer weg halen,als dat allemaal niet werkt verzin ik er nog wel een paar maar ik geloof hier zit wel een oplossing bij.leon

Commentaar

Heb gemeten, er stond 1.5V op, en het is echt een ledje. Dus die kan ik heel eenvoudig dimmen met een weerstandje, ik ben elektrisch dus da's voor mij niet zo'n probleem. Als ie eruit moet moet ik de hele dec as eruit halen. Een weerstandje in serie solderen is maar 5min werk.
            Heb ook op een forum gezien dat mensen donkere nagellak over de led hebben geschilderd, maar ja, dan moet hij er ook weer helemaal uit.
            Wel bedankt zover voor de goede tips.

Commentaar

LEDS kun je wel degelijk dimmen. Een gewone rode LED gebruikt nominaal ca 20-25 mA.
              Als ik uit ga van 12 volt / 25 mA geeft dat 480 ohm. Dit wordt dan een weerstand van 470 ohm (geel-paars-bruin) Neem dan een 1/2 Watt.
              Voor de wizz kids onder ons, ik hou geen rekening met de drempelspanning van de LED.

Met 1.000 ohm is de stroom 12 mA, met 10.000 ohm 1,2 mA.
              Je kunt met beiden volstaan met een 1/4 Watt omdat de stroom lager is.
              Zie voor de kleuren http://www.okaphone.nl/calc/

Ik adviseer je een echter een mini 10k potmeter lineair met in serie een 470 ohm weerstand. Je kunt dan de LED nooit opblazen.
              Let op: een LED is plus en min gevoelig, verkeerd om doet ie het niet.
              Bij 12 volt blaas je de LED niet op als je hem verkeert om aansluit.
              Zonder weerstand en 12 Volt is het echter gelijk einde oefening.

LED's kosten maar een paar cent per stuk, zijn praktisch onverwoestbaar (behalve bij te hoge spanning) en zijn heel klein verkrijgbaar.
              Rood licht is ideaal rond de telescoop.

Bert
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Het regelen (dimmen) van LED's kan niet door middel van de gebruikelijke dimmers. Hiervoor is een speciale unit nodig, soms aangeduid als 'driver', waarbij het instellen van de lichtstroom mogelijk is op de unit of via bijvoorbeeld het DMX-besturingsprotocol.
                Voorbeeld: Showtec LED controller
                Dan kennen ze er hier dus niks van?

Commentaar

Jawel, hoor.

Kwestie van goed lezen.

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.
                  http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Tegenwoordig heb je LED armaturen, die op 230 volt wisselspanning (uit het stopcontact) branden. Deze, net als spaarlampen, zijn niet zo maar te dimmen met een gloeilampendimmer.

De LED in de poolzoeker montering is een enkele simpele LED, het losse elementje dus, die op 1,5 a 3 volt gelijkspanning brandt. Dit is geen power LED. Om zo'n LED op 12 volt te laten branden, is een voorschakel weerstand nodig.

Zoals al geschreven, de simpele rode LED brand op 20 milliampere.

Met de formule spanning (V) = stroom (A) x weerstand (Omega) (=de wet van Ohm) kun je e.e.a. uitrekenen om de LED op een hogere spanning te laten branden. Gebruik deze formule echter niet om met een serie weerstand een LED op 230 volt wisselspanning te laten branden.
                    Deze formule werkt tot ca 24 volt i.c.m. een LED.

ing. Bert

Commentaar

Vreemd dat er niet seriematig een potmeter bijzit. Het verhaal van Bert klopt, heb het onlangs gedaan met een 2v ledje en een 1k weerstand. Leuk om trouwens weer eens te puzzelen met de kleurcodes. O ja EricG, het zou fraai zijn als je eens wat minder stellig onzin post. Is al de zoveelste keer dat je zo doet en dat leidt vreselijk tot verwarring bij sommigen.
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ja, het is een gewoon en simpel ledje hoor, niets moeilijks ervan denken. Het is niks complexer dan dat. Gewoon dimmen met een weerstandje/potmeter is ok.
                        Ik ga er een 400 ohm insolderen, da's meer "rugged" en ongevoelig voor vocht dan een potmetertje (tenzij ik er een in onze rommelbak op het bedrijf vind natuurlijk, haha!

Commentaar

Werken...
                        X