Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

C8 vraagje, probleem met secudaire spiegel?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

C8 vraagje, probleem met secudaire spiegel?

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een C8. Nu was ik gisterenavond bezig om de kap die over de collimatie boutjes van de secundaire spiegel zit los te maken. Ik dat eerst dat het een draai dop was en na enig kracht zetten bleek dus dat ik de hele primaire miroor kon verdraaien. Hij zitt dus 'los'in de corrector plaat (moet overigens wel behoorlijk wat kracht zetten hoor) Hij heeft ook enige marge, kan iets bewegen>
    Is dit herkenbaar?, is het erg?, moet het verholpen worden?. Als ik er niet aan zit zal die niet zomaar van zijn plaats gaan. Kun je de corector plaat loshalen?

Graag advies.
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Allereerst proficiat,
    en ai!

wat voor een c8 is het?
    Euhm heb net even bij mij gecheckt en neen volgens mij hoort het niet te bewegen of marge op te zitten, zat die marge erop voor dat je eraan gedraaid hebt?
    Hoewel je hem zo mss wel kan losmaken natuurlijk, want dat zou er toch uit moeten kunnen.
    Maar had geen goesting om dit te testen.
    want volgens mij kan je dan niet anders dan corrector plate eruit halen om het terug vast te schroeven... pfff

wss dat de man van boechout je kan vertellen hoe je dat ding terug kan herstellen tot zijn oorspronkelijke ongedesacreerde staat :-)
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

stuur eens een foto. als je een fastar type hebt, dan kan je vangspiegel makkelijk los.
      Houd de kijker IN ALLE GEVALLEN HORIZONTAAL als je aan de houder of correctorplaat freubelt. anders klapt de vangspiegel op de hoofdspiegel.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik zal wel ff een foro maken maar ik denk niet dat ie makkelijk los kan, ik heb drie collimatie boutjes. Zo te zien is dat ding gelijmd. Het is het type met starbrigth coting. Ik heb de corrector plaat er al even afgehad (gemarkeerd) en ik heb niet het idee dat ie eraf kan.
        Doet die plaat eigenlijk wel iets, ik zag niet echt een lenswerking toen ik hem in mijn handen had.

Commentaar

Laat die plaat lekker zitten. gewoon afblijven is het beste advies.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Die plaat heeft een lichte welving om, correct me if i'm wrong, de sferische abberatie te corrigeren die in een Schmidt systeem ontstaat.
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
              Laat die plaat lekker zitten. gewoon afblijven is het beste advies.
              Helaas dat is dus te laat, ik heb zo veel zitten pielen dat die nu goed los zit,
              ik zal dus een oplossing moeyen vinden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Batchainpuller
                Allereerst proficiat,

wss dat de man van boechout je kan vertellen hoe je dat ding terug kan herstellen tot zijn oorspronkelijke ongedesacreerde staat :-)
                Waar/hoe kan ik die vinden?

Ik heb eens zitten neuzen op het net en het komt wel vaker voor maar een oplossing, behalve terug sturen, heb ik nog niet kunnen vinden.

Commentaar

Hallo,

Dit heb ik ook gehad bij mijn C9 toen ik hem ging pimpen.
                  Volgens mij maakt het niet zo veel uit. De secundaire spiegel weerkaatst in princiepe het licht weer terug in de focusser. Wat veel belangrijker is, is dat de correctorplaat ten opzichte van de primaire spiegel gecalibreerd is. Hij corriseerd namelijk de primaire spiegel. De secundaire spiegel moet je gewoon weer collimeren. vandaar dat er ook een klein beetje speling in het gat van de correctorplaat zit.

Door aan de ring (die aan de buitenkant zit) van de secundaire spiegel te draaien komt hij los.

Zorg ervoor dat je de correctorplaat op exact dezelfe manire terug zet. let daarbij ook op de kleine stukje papier of kurk die tussen de plaat en de buis zitten. Vaak heeft celestron zelf al "markers"gezet.
                  Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik heb alleen een probleem,, ik kan de behuizing van de secundaire spiegel niet lso draaien deze zit gelijmd.
                    Ik hen mijn plaat inderdaad gemarkeerd , ook de stukjes kurk.

Commentaar

gelijmd ?? weet je het zeker ?
                      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

zo goed als zeker, schijnt wel vaker voor te komen. Mischien is het een mogelijkheid om het ding er uit te slopen en er eentje te monteren die erin zit geschroefd.
                        Ik krijg echt geen beweging in die twee delen.

Commentaar

okee,

Nou kijk maar uit dat je correctorplaat niet breekt. Deze hoort specifiek bij je hoofdspiegel. Ik weet nog wel dat de buitenste ring van de secundaire spiegel nogal vast zat. maar hoe kan er spelling in zijn gekomen als hij is vast gelijmd ?

Commentaar

omdat er denk ik iemand met veel force aan heeft zitten draaien...

kun je hem niet gewoon terug vastlijmen erinschroeven en collimeren?
                            waarom wil je het nu vervangen?
                            Quelle horreur !
                            Requiem pour un twister.

Commentaar

Maak even een fotootje. Dan kunnen we het beoordelen.

Commentaar

Werken...
                              X