Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een Dob, maar welke...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een Dob, maar welke...

That's the question. Nadat ik afgelopen weekend een paar minuutjes alleen had met Sanne's lightbridge ben ik toch wel verkocht...
    Maar nu moet ik een keuze maken welke ik wil kopen. Ten eerste is daar, natuurlijk, de 8" lightbridge. Maar die is eigenlijk net iets buiten m'n budget, maar misschien dat ik mijn ouders heeeeel lief kan aankijken. Dan zijn er 2 keuzes op TS; een wat luxere 200mm (goed 42mm oculair om maar wat te noemen) en een economie 250mm. Bijde liggen tussen de 450 en 500 €. Wat zouden jullie kiezen? Alvast bedankt. :P
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Voor alledrie de kijkers zul je een auto nodig hebben om ze te verplaatsen, dus ik zou een van de "dichte" types nemen. Dan heb je minder last van strooilicht en bovendien zijn de TS-Dobsons lichter dan de loeizware Lightbridges. In de Lightbridges zitten overigens dezelfde spiegels als in de goedkope GSO dobsons van TS.

De keuze tussen de Deluxe versie of de gewone is wat lastiger. De spiegel van de duurdere is van betere kwaliteit, maar dat betekent niet dat de goedkopere slecht is. GSO maakt goede spiegels en je ziet met de duurdere vrijwel net zo veel als met de goedkopere. Het is aan jou of je voor dat kleine verschil zoveel meer wil betalen.

Wel zul je met de gewone 250 mm meer zien dan met de dure 200 mm! Hoe groter de opening hoe meer je ziet (meestal). Dus als ik zou moeten kiezen, kies ik voor de 250 mm!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ok, tuurlijk die 25% meer opening is super aantrekkelijk. Aan de andere kant, die 250mm is wel 6 kilo zwaarder dan de 200mm, dat is bijna 50% meer! Verder zijn de occulairs stoerder en de foccuser beter bij de 200 dan bij de 250. Dus de keuze is een beetje; meer opening ipv minder opening + stoere accesoires.

Commentaar

Mijn keuze: meer opening!
        25% Meer opening lijkt weinig, maar teken maar eens op een stuk papier een cirkel van 20 cm en eentje van 25 cm.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Mijn keuze: meer opening!
          25% Meer opening lijkt weinig, maar teken maar eens op een stuk papier een cirkel van 20 cm en eentje van 25 cm.
          Nu je dat zo zegt. Ik heb het es nagerekend:
          200mm= ongeveer 30.000 mm˛
          250mm= ongeveer 50.000 mm˛
          Dat is idd nogal een verschil. Maar dat verschil in accesoires, zijn die accesoires echt zoveel beter, of is het overbodige luxe?

Commentaar

Ik zou me niet blind staren op accessoires, die kan je er later altijd nog bij kopen. Een grotere dobson zal je niet zo gauw kopen als wat extra accessories. Ik ben het Roel eens ga voor de grootste opening die je kan betalen.

Commentaar

Als fanatieke dobber kan ik maar een ding zeggen: ga voor de grootste opening! Accessoires kun je later uitzoeken naar wens.
              Alhoewel een LB zwaarder is dan een GSO - ik geloof Roels' encyclopedische kennis onmiddellijk - heeft een LB het voordeel dat deze in kleinere, lees lichtere, eenheden is te demonteren. Aan de ene kant makkelijk, aan de andere kant lastig i.v.m. het collimeren. Maar dat laatste moet je eigenlijk sowieso onder de knie weten te brengen. Ik heb het geleerd en geloof me, dan kan iedereen het.
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik zou ook voor de 250mm gaan, dat is feest bij deepsky. Bij deze opening wordt deepsky ineens een stuk breder qua zichtbare objecten...
                Ikheb de 250mm ook gehad, maar ik zou hem zo weer terug willen...

Roel,

Hoe kom jij aan de info dat de deluxe versie van de GSO dobsons een beter spiegel heeft. TS heeft mij verteld dat ze beide de zelfde qualitwit spiegels hebben.
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ok, ik ben eruit. Ik zal morgen mijn ouders eens overhalen. Het wordt de 250mm! Ik bedoel een gewoon crayford is meer dan prima weet ik nu uit ervaring en die RK 32 met een vov van 55 is ook toppie. Ik hoop nu alleen maar dat als ik hem binnen krijg, hij nog in collimatie staat... :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruben
                    Ik hoop nu alleen maar dat als ik hem binnen krijg, hij nog in collimatie staat... :P
                    Blijven hopen

Commentaar

Re: Een Dob, maar welke...

Origineel geplaatst door Ruben
                      That's the question. Nadat ik afgelopen weekend een paar minuutjes alleen had met Sanne's lightbridge ben ik toch wel verkocht...
                      Maar nu moet ik een keuze maken welke ik wil kopen. Ten eerste is daar, natuurlijk, de 8" lightbridge. Maar die is eigenlijk net iets buiten m'n budget, maar misschien dat ik mijn ouders heeeeel lief kan aankijken. Dan zijn er 2 keuzes op TS; een wat luxere 200mm (goed 42mm oculair om maar wat te noemen) en een economie 250mm. Bijde liggen tussen de 450 en 500 €. Wat zouden jullie kiezen? Alvast bedankt. :P
                      Ja Ja had dat ook toen ik door in aanraking kwam met dezelfde Lightbridge....

Heb me vervolgens een skywatcher 8" gekocht. Bevalt me goed en ben blij dat het "maar"een 8" is, kan ik nog net normaal transporteren en had nog een beetje euro's over voor een paar extra's. Zoals een 2" oculair en een red dot finder.
                      Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                        Hoe kom jij aan de info dat de deluxe versie van de GSO dobsons een beter spiegel heeft. TS heeft mij verteld dat ze beide de zelfde qualitwit spiegels hebben.
                        Nou, de goedkopere versie heeft een spiegel gemaakt door het Tainwanese GSO. Niet verkeerd, maar de duurdere versie heeft een 1/6 lambda spiegel gemaakt door Orion Optics UK. Staat op de TS-site. GSO wil nog wel eens wat verschil in kwaliteit laten zien.

Commentaar

Is de kwaliteit van de secundaire spiegel niet net zo belangrijk vraag ik me af? Daar lees je haast nooit wat over.
                          Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Nog even op de hoofdspiegel van de GSO. De 1/6 lambda Orion UK spiegel kost 1048 euro en de GSO spiegel zeshonderdzoveel. Dat scheelt wel een berg.

De vangspiegel moet ook van goede kwaliteit zijn, maar dat zit meerstal wel snor omdat hij volledig vlak kan geslepen worden en dat dat machinaal. Ik geloof dat de secundaire meestal zo 1/10 lambda zijn.

Commentaar

Ik heb een mailtje gestuurd naar TS voor een prijs voor de GSO 250, een foto-statief + bino-adapter. TS geeft bijna gegarandeerd korting bij dit soort sets, dus vandaar dat ik die er ook maar meteen bij koop. Nog ff goed nadenken of het allemaal financieel verantwoord is en dan gaat de bestelling de deur uit.
                              Allen bedankt voor de tips.

Commentaar

Werken...
                              X