Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heeft iemand ervaring met deze telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heeft iemand ervaring met deze telescoop?

Ik ben geÔnteresseerd in deze scope:

http://www.telescope-service.com/OrionU ... .html#In12

De vragen die ik heb over deze telescoop zijn:

Hoe is de optiek?
    Is er veel onderhoud aan deze telescoop?
    Hoe goed werkt de Computerized Object Locator?
    Ziet iemand nadelen die ik over het hoofd zie?
    Is het mogelijk om hem te motoriseren voor fotografie e.d.?
    (fotografie is overigens bijzaak, maar zou leuk zijn voor de toekomst)

Hopelijk heeft iemand van jullie ervaring met deze jongen!
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Ik heb er nog nooit eentje gezien maar weet wel dat "Push-To" is en geen gemotoriseerde GOTO.
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hoi Victor, dat klopt inderdaad.
      Vandaar de vraag of hij te motoriseren is. wie weet..
      - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Ik heb er een en ben er erg tevreden mee. Ik heb de 12" het push to systeem werkt gewoon. Nadeel is dat de controller na 10 minuten zichzelf uitschakelt als je geen enkele knop aanraakt.
        Ik heb er verstelbare pootjes onder gemaakt zodat hij makkleijker waterpas is te zetten. Ik heb ook rollagers gemonteerd zodat hij sopeler beweegt en niet blijft ' kleven'. (dan komt de scope met een schok in beweging en schiet je bij hoge vergrotingen je doel voorbij, hebben veel dobsons last van)
        Planeten volgen met een 6mm oculaior is geen probleem. deepsky is geweldig. Ik heb er vorig jaar een zeer goed oculiar bijgekocht en ben van mening dat deze scope dat wel verdiend.
        Ik heb 'm inmiddels ook werkend met mijn laptop en dat wordt het helemaal feest. Ik werk met Starry Night Pro Plus. Wat je dan krijgt is een interactive sterrenkaart. Je ziet op je scherm waar de scope op de hemel staat gericht en kan zo via je scherm naar elk gewenst object navigeren. Ik heb een platvorm gemaakt zodat mijn laptop met de scope meebeweegt en altijd in de goed positie staat zodat ik er op kan kijken.
        De kwaliteit is gewoon goed. De stertest is prima en laat geen gekke dingen zien. Er zit op het collimeren na geen onderhoud aan. Aandachtspunt is wel dat je even met beleid de buis in de montering plaats i.v.m. de encoders.
        Het hele spul staat in 5 minuten opgesteld en uitgelijnd.
        Het grappige is dat je bijvoorbeeld in de schemering in de zomer al kunt beginnen als je een paar heldere sterren hebt kun je hem uitlijnen en dan b.v. naar M13 gaan en dan zie je die staan. Dit lijkt me ook in de stad bijvoorbeeld een groot voordeel.
        Ik had eerst een 8" gewoon en nu de 12" i en dat is toch wel ff een verschil in lichtopbrengst.
        Nogmaals ik ben er erg tevreden over, ik heb hem tweedhands gekocht want nieuw vind ik ze erg duur.

Hij is te motoriseren maar dat is iedere dob, als je dat wilt moet je denk ik een gewone nemen en die ombouwen. IK vind het trouwens totaal overbodig, je geeft een slinger aan dat ding en hij staat waar je zijn moet.
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Bedankt voor de antwoorden.

Dus optisch is dit top.
          Hoe lastig is het collimeren van deze telescoop?

Zijn er ook Dob's met goto?

Commentaar

Wat is top, kijk naar het prijskaartje. Ik denk dat het kwalitaief een goed instrument is voor de prijs.

Collimeren is niet echt lastig als je er wat ervaring mee hebt (als je weet wat een draai aan een bepaalde bout doet) Je kan n.l. niet kijken en draaien tegelijk. Ik collimeer hem in een paar minutjes.

Dit is gewoon goto je bent alleen zelf de motor werkt supersnel.

Je zorgt dat de scope loodrecht staat, vervolgens wijs je met een klein oculair twee sterren aan en klaar, als je in een geheel ander deel van de hemel toch een lichte afwijking hebt dan stel je hem op dat stuk ff bij.

Ik vind het ook een voordeel dat je weinig met kabels te maken hebt en slechts een negen volt batterij nodig hebt.

Ik ben gewoon erg blij met dat ding

Met een 27mm panoptic zie je,

Sofbanden in M31, details in M33 en in M51(op goede avonden) alle objecten knallen er gewoon veel beter uit. De ringnevel hoef je ecjt niet naar te zoeken als ie in hje beeldveld staat, daar loop je doorheen (oke ik draaf door) Het dubbelcluster is gewoon verbluffend en bolhopen los je voor een groot gedeelte op enz enz
            Een goed ocilair is wel belangrijk want de 12"heeft een lage f waarde, boevdien heb je dergelijke oculairen levenslang, althans zo verkoop ik het weer aan mijn vrouw

Commentaar

Hoi M15,

Dat is een duidelijk verhaal.
              Ik ben overtuigd van de prijs/kwaliteit verhouding.

En voor puur visueel lijkt me deze telescoop perfect voor hobbymatig gebruik.
              Leren collimeren vind ik ook geen punt.

Maar is er ook een 12" variant met gemotoriseerde goto?
              Zeker gezien de lage F waarde zou fotografie ook goed moeten gaan met de kijker, dus zou het jammer zijn wanneer je niet automatisch kan volgen.

Ik zou daar wel wat voor over hebben namelijk, omdat het voor mij dan te perfecte telescoop zou zijn.

Clearskies, je vertelde me eens dat er dob's waren met goto? Of bedoelde je juist het Computerized Object Locator systeem wat op deze telescoop zit?

Commentaar

Voor zover ik weet zijn er geen dob's met geautomatiseerde GOTO.

Ik weet wel dat je met een dob voor het relatief laagste bedrag de grootste telescoop krijgt.
                Dat leidt al snel tot aanschaf van een grote telescoop. Helaas betekent een grote dobson ook een grote brandpuntsafstand en daarmee een hogere vergroting. Ik heb door dit forum begrepen dat dat kan betekenen dat een object uit het beeld is gelopen voordat je een andere oculair hebt kunnen plaatsen en scherpstellen.
                "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Er zijn wel dobs met goto, volgens mij heeft nop ereen. Het komt alleen niet zo veel voor. Volgens mij is goto en fotograveren bij een dob ook twee verschillende dingen.
                  Kijk ik heb ook een 12"en natuurlijk zou ik daar graag mijn camera achter hangen maar ja, dat is dus onbegonnen werk dat doe ik met mijn 80mm, die staat te imagen en ik ernaast te kwijlen loerend door mijn Messier Buster

Commentaar

Op starnights was iemand met een 50cm Dob met goto. Ideaal voor op starparties. Alleen wel oppassen dat je geen andere telescopen of personen omver zwiept.

Wat dat uit beeld lopen betreft; tijdens het waarnemen zie je in welke richting objecten uit beeld lopen. Dus na het wisselen van oculair zijn ze toch makkelijk terug te vinden. Je hebt het snel in de vingers.

Commentaar

Ik hoop dat Nop dit leest dan, want ik ben benieuwd!

Ik PM hem even.

Ik OriŽnteer me momenteel, het is niet zo dat ik hem deze week MOET hebben.
                      Het moet een weloverwogen beslissing zijn voor de komende jaren.

Commentaar

Ik heb een Dob die goto kan hebben als optie. Zelf vind ik de combinatie dob/goto volstrekte onzin, omdat ik het enige nut van goto fotografie vind in lichtvervuilde gebieden. Maar dat is mijn mening.
                        De Dob driver kan volgen en zoeken en goto hebben icm een laptop . Dat is wel een dure optie: 850 euro voor de versie zonder goto.
                        http://www.fernrohrsysteme.de/seiten/shop/xaranshop_k004001s001_1.htm]Ingekorte link[/url]
                        Een alternatief is een equatoriaal platform met motor.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Kan je er dan ook mee aan astrofotografie doen (lijkt me van niet) of is het meer een soort Tom Tom voor de sterrenhemel ?

Commentaar

Met alle dobs kan je eigenlijk niet lange belichting fotograferen zonder dat je rotatie problemen krijgt.

of je koopt een derotator of een equatoriaal platform.

Commentaar

Dat dacht ik ook al wel, maar dutchdevil lijkt nog steeds te denken dat je serieus aan astrofotgrafie kan doen met een Dob, vandaar mijn vraag.

Commentaar

Werken...
                              X