Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het pimpen van een Lightbridge

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het pimpen van een Lightbridge

Zoals jullie wel weten heb ik sinds maart 2007 een Lightbridge 12". Het is een machtig instrument. Makkelijk uit en in elkaar te zetten en gelukkig - na wat oefening - ook makkelijk te collimeren.
    Helaas zitten er enkele "eigenaardigheden" aan. Eufemistisch zouden ze dit in de ICT features noemen. Feitelijk zijn het ontwerpfoutjes.
    Waar ik het meest tegen aan liep:
    • 1: witte randen aan de binnenkant
      2: buizen niet donker genoeg
      3: onbruikbare schroeven voor het collimeren
    Natuurlijk is alles op te lossen!

Ad 1 en 2:
    Ik heb het hele zaakje uit elkaar geschroefd. In feite bestaat de kijker uit twee tamelijk slappe metalen buizen, die hun vorm krijgen en houden dankzij stalen ringen aan de onder- en bovenkant. Deze stalen ringen zijn helaas wit gespoten. Toen ze losgeschroefd waren en ik de spiegelhouder eveneens had verwijderd, heb ik ze alle vier matzwart gespoten met een spuitbus. (Flexa Zijdeglans, gekocht bij Gamma.)
    De binnenkant van de buizen zelf werden beplakt met plakvilt (Hubo)
    Inmiddels had ik mijn moeder lief aangekeken en die heeft voor mijn verjaardag een shroud (een omhullende doek) gemaakt. Helaas bleek die shroud bij het vlak leggen van de kijker te veel in de buis te vallen. Dit werd opgelost door zes extra stokken te produceren, die nadat ze eveneens met zwart vilt waren beplakt, heel ingenieus met gewoon broekelastiek aan de buizen bevestigd konden worden. Zie de foto's.

Ad 3:
    Bij Bob Knobs een setje gekocht met handiger schroeven. Ik weet dat er ook wel oplossingen in Nederland bij bouwmarkten te verkrijgen zijn maar voor mij was dit qua tijdsinvestering toch het makkelijkst.
    Echter, toen bleek dat die schroeven te ver uitstaken aan de onderkant. Dat is bij het normale gebruik op het Dobsonstatief geen probleem maar wel als je de buis even weg wil zetten bij het vervoer. Dan moet hij op die schroeven rusten en dat haalt hem uit collimatie. Daarvoor maakte ik van hout een gelijkbenige driehoek, waarvan de benen precies tussen de schroeven door konden lopen en beplakte de bovenkant met een stuk zeil dat we nog hadden. Nu heb ik een heel handig voorwerp om de buis op te zetten. De schroeven blijven los van de grond en de collimatie is gered. Deze driehoek kun je ook op de foto zien.

Die shroud is een uitkomst. Niet alleen werkt het contrastverhogend, samen met de nu pikzwarte binnenkant, maar ook houdt het damp tegen. Enkele weken geleden stond ik praktisch in de mist ergens in Drenthe - de hemel was wel helder! - waarbij het vocht letterlijk van de buizen druppelde en de zoeker geheel beslagen was. De optiek van de kijker zelf bleef echter kurkdroog.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Goed werk! Leuk he, dat pimpen?

De extra stokken werken goed: bij het bekijken van de tweede foto dacht ik eerst 'stokken?, bedoel je die lullige korte stukjes hout?', maar dat waren alleen de ongeverfde delen.

Mocht je zelf niets meer te verbeteren zien: ik vind dat de focuser een beetje dicht bij het open einde van de buis zit. Daar valt ook nog wel wat aan het contrast te werken.
    Trouwens, wist je dat je de meeste contrastwinst kunt halen door de focuserbuis zo exact mogelijk te bafflen? En dan de omgeving van de vangspiegel zo min mogelijk reflecterend te maken? Eigenlijk logisch, want het gaat erom dat er geen vals licht in je oculairen terecht komt. Wat er elders aan fotonen rondslingert doet niet zoveel terzake.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik ga zaterdag om een LB 10" en zal dus blijkbaar ook de handen uit de mouwen moeten steken om de mijne donker te maken vanbinnen. Mooi werk geleverd, Hyperion! En bedankt voor de gedetailleerde beschrijving :P
      To be, or not to be... or to be both - Schrödinger's cat

Commentaar

@EricB. Ja het was inderdaad leuk werk. En dan te bedenken dat ik dit soort dingen eigenlijk nooit doe. Geeft al aan hoe eenvoudig het eigenlijk is.
        Wat betreft de plaatsing van het oculair. Ik liep al met de gedachte om een soort kap te maken, niet voor het doel wat jij beschrijft maar voor het voorkomen van dauw. Toen bleek dat de shroud het dauwprobleem oploste heb ik er niet meer aan gedacht. Ik zal het weer eens gaan uitwerken.

@Jonsi. Heel veel succes met je nieuwe aankoop. Ik ben met de LB meer dan tevreden. De afgelopen week heb ik hem vaak in de tuin neergezet voor een uurtje waarnemen. Hij is daar handzaam genoeg voor en heel krachtig om ook daadwerkelijk allerlei objecten in korte tijd te vinden. Deepsky-objecten bedoel ik dan.
        Als je meer info wil over het pimpen laat het even weten. Alhoewel ik nederig anderen als mijn meerdere moet erkennen, zoals Roel en EricB. (En meer dan de helft van de Astroforumers waarschijnlijk!) Maar toch.
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
        X