Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heq5 njinjinji geluid bij draaien RA as (fast)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heq5 njinjinji geluid bij draaien RA as (fast)

Is het normaal dat als ik de RA draai op fast (met motoren) je een irritant njinjinji geluid hebt? Heb het Chinese vet al vervangen door Ballistol (fijn-mechanische olie) maar dat was geen echte verbetering.
    Ik ga vandaag even lithium vet halen, misschien werkt dat beter.
    Op de DEC as heb ik dat probleem niet.
    De scope is goed gebalanceerd op DEC en RA, dus dat is het niet.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

misschien een lager ofzo?
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

geen lager

Nee, is geen geluid van de lagers, is iets met de motoren/tandwielen. Het is alleen wanneer ik fast draai, niet als ik slow of guide.
      Heb lithium vet gehaald en ga dat er zo inzetten, eens kijken wat er dan gebeurd.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Als ik mijn eq6 op hoge snelheid laat bewegen dan hoor ik een hoog afwisselend gepiep wat normaal is. Het lijkt op het versneld (en luider) afspelen van het 'getjilp' wat je hoort als hij aan het tracken is. Je zou het idd wel als njinjinji kunnen omschrijven.

Dit geluid bij mij is normaal.

Is het geluid bij beide assen vergelijkbaar of is de ene as heel anders als de andere as?

Check eens deze site: http://timsastroblog.blogspot.com/2007/ ... r-eq6.html

Als hij klinkt als bovenste filmpje heb je een probleem. De mijne klinkt als in onderste filmpje. EQ5 en EQ6 zijn practisch gelijk dus geluid zou ook te vergelijken moeten zijn denk ik.
        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Hij doet bij mij precies het zelfde, geluid is dus normaal. Bij Rob, van Robtics, ook andere gehoord en het zelfde geluid.
          Nog altijd beter dan Meade telescopen want dan maak je echt de hele buurt wakker!
          Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Commentaar

Ben toch blij dat de motoren van mijn CG-5 gekocht bij TS niet zo'n lawaai maken, sterker nog je hoort ze niet eens tenzij je je oor op de motoren legt.

Commentaar

Motoren welke voor GOTO gebruik zijn en motoren die voor standaard volgsnelheden gemaakt zijn kun je niet met elkaar vergelijken.

/Raimond.
              i love astronomie

Commentaar

Ben het met Ralon73 eens, als je GOTO-motoren die op volledige snelheid draaien vergelijkt met een standaard volgmotor lijkt het me logisch dat deze GOTO's luider zijn.
                Orion 80mm f7.5 ED
                GSO 8" f4 Newton
                OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
                Canon 350D (Rebel XT)
                Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Met de Autostar controller kun je de maximale goto snelheid verlagen naar de op een na hoogste snelheid van de motoren. Dat maakt ze veel stiller en nog steeds voldoende snel. Misschien kan dat bij de HEQ5 ook?

Je kunt ook kijken of er misschien afdekplaatjes meetrillen door, tijdens het draaien, onderdelen aan te raken. In dat geval kan een stukje antidreun (wordt bij auto's gebruikt) erop plakken wellicht helpen.Helaas is er vaak niet voldoende ruimte aan de binnenkant hiervoor.

Commentaar

Met nieuw vet een stuk beter

Heb het filmpje beluisterd, het is inderdaad niet zo erg (mijn god).
                    Met nieuw lithiumvet lopen de motoren nu een stuk rustiger.

Commentaar

Hoe voed jij je montering? Als je een trafo gebruikt, kan die voldoende amperes leveren? Als dit (te) krap is, zakt de spanning bij een flinke stroom onder de 12 volt.
                      Dit KAN een oorzaak zijn van het geluid.

Bert
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Heb een vrij zware trafo erbij gekocht, is voorgesteld door Hugo Ruland van lichtenknecker Optics Hasselt, die zal het toch wel weten.
                        Voeding wordt ook niet warm.
                        Nee, het klinkt echt mechanisch.
                        (Leuk onderschrift trouwens van die worst!)

Commentaar

Werken...
                        X