Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HEQ5 syntrek autoguiding

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HEQ5 syntrek autoguiding

Ben van plan om binnenkort een heq5 syntrek aan te schaffen, in eerste instantie met gewoon een handbedieningskastje (syntrek dus). Het betreft een nieuwe montering, de volledig elektrische (dus niet die ander heq5 met losse motoren en die ook op hand werkt).

Op deze montering komt dan een Skywatcher 200/1000 newton. Heb ik het goed begrepen dat er al standaard beugels opzitten, waarop ik m'n eos400d kan schoeven voor piggyback fotografie?

Heb ik het goed begrepen dat je het "andere" kastje, synscan (paar honderd euro) eraan kan hangen. En dat daar een poort (RJ11? RJ45? 9-pin RS232?) opzit dit je met een extra kabeltje aan je laptop kan hangen voor GoTo (niet echt nodig) en autoguiding? M'n laptop heeft geen RS232, maar ik heb al een RS232->USB adapter kabel die goed werkt (voor service aan onze oude machines op het werk).

Is het ook niet mogelijk om zelf iets in elkaar te fabrieken (want ik vind die paar honderd euro wel duur, voor wat het is)
    Kent iemand een website hieromtrent?
    Ben zelf wel handig met printjes solderen, computers en kabeltjes, dus da's geen probleem.

Kan iemand me meer informatie verschaffen? Ik zie door de manuals/bomen het bos niet meer..... er is vast wel iemand die het al weet...... Kan ik ook weer meer slapen en minder piekeren.........
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Volgens de website kun je deze inderdaad zo upgraden naar goto met de Synscan controller. Hier zit inderdaad ook een connectrie op voor controle via je computer dus volgens mij ook guiding.

De website noemt ook 'guiding speed' en als deze HEQ5 syntrek alleen in controller verschilt van de HEQ5 Pro dan moet er ook een auto guiding poort op de montering zelf zitten. Maar of deze operationeel is weet ik niet - sorry ik maar het misschien niet makkelijker.

Ik ken wel websites waar een mod beschreven wordtr zodat je betere goto en guiding kan krijgen maar dan heb je nog steeds de synscan controller nodig. Kijk hier eens: http://tech.groups.yahoo.com/group/EQMOD/

Ik heb helaas geen direct ervaring met de HEQ5 Syntrek maar misschien iemand anders wel.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Ik heb zelf de HEQ5 pro montering, op deze montering zit een aparte ingang voor autoguiding.
      Zelf werk ik via PHD guiding (gratis software en super simpel) en dat werkt prima. Ik heb wel de GPUSB shoestring auto guider set gekocht.
      Via USB naar omvormkastjes en vandaar via een RJ 12 kabel naar de montering. Voordeel is dat deze set diverse monteringen en webcams ondersteund. De investering (80 euri) is het dus waard.
      Succes!
      Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Commentaar

Is die HEQ5 syntrek nu een pro of niet?

Toen ik vorige week bij Lichtenknecker was ging het over de "witte" mount met een "gewoon" syntrek kastje.
        Is die "witte" heq5 mount dan ook per definitie een "pro"?

Heb de gpusb bekeken, is inderdaad zeer interessant, voor 80 euro VEEL goedkoper dan zo'n synscan (kost rond 399 euro!!!)

Als ik in pagina 3 van de syntrek pdf file (gedownload op skywatcher website) kijk zie ik inderdaad op de zijkant van de mount bij heq5 een rj11-achtige connector zitten........

Dus, als ik het goed begrijp, koop ik gewoon die heq5 syntrek, met zo'n extra gpusb kastje, en kan ik gaan autoguiden?

jajaja.....dit is het wel.....
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik weet niet hoe ze hem in de markt zetten maar het gaat er om dat je een montering krijgt waarvoor je alleen een Synscan controller nodig hebt om goto etc. te krijgen. Met zo'n witte zit je zover ik weet wel goed.

Daar zit dus volgens mij zo'n autoguiding poort op die je dus blijkbaar kunt gebruiken (hoe precies weet ik helaas niet). Als ik jou was zou ik lid worden van de EQ6 Yahoo groep en dit topic eens lezen: http://tech.groups.yahoo.com/group/EQ6/message/13326

Zal misschien niet allemaal duidelijk zijn maar uiteindelijk hebben ze het ook over de autoguide poort. De EQ5 en EQ6 zijn gelijk wat betreft functionaliteit alleen draagkracht is anders. In die groep is heel erg veel info te vinden alleen moet je wel even goed zoeken (of je eigen vragen stellen).
          Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Witte HEQ5 pro heeft inderdaad autoguiding RJ11 poort

Heb hem gisteren opgehaald bij Lichtenknecker, en inderdaad, hij is mooi. Je kan hier en daar wel zien dat het uit China komt (dat ---net niet---- dat je soms ziet) maar toch.....
            Op deze nieuwe witte Heq5 pro zit inderdaad een autoguiding poort met RJ11 connector, dus je hoeft alleen maar het GPusb kastje te bestellen, en dan is autoguiden, in principe, mogelijk.

Commentaar

Werken...
            X