De microfocus werkt niet. Na eventjes te hebben gekeken lijkt er een vijsje te ontbreken onderaan de focusser aan de kant van de microfocus. Net mailtje gestuurd en eens zien wat ze erop gaan zeggen.
EDIT: probleem opgelost. Het is dus geen ontbrekend vijsje maar eentje dat een beetje los zat. Misschien tijdens het transport gebeurd .
Afgelopen nacht ermee buiten geweest. Optisch piekfijn in orde, zeer makkelijk en aangenaam werken.
EDIT: net nog eens getest (3-9-07). Gotois niet erg precies maar zal eerder aan mijn ruwe afstelling liggen dan aan de Starbook zelf. Heb wel last met het afstellen door een dolgedraaide verstelschroef (ga deze vervangen).
Scoop zelf is een pareltje. Met 28mm UWAN was M27 in 1 2 3 gevonden en makkelijk te zien zonder OIII of UHC. Verder eens naar vega gekeken en zag een beetje valse kleur (blauw). Verdere fouten waren er niet te zien.
Verder zal ik nog een extra tegengewicht en volgkijkerringen nodig hebben als ik de volgkijker degelijk wil monteren.
Nu zal het denk ik een maandje duren vooraleer ik nog eens met de scoop buiten kan. Volgende 3 weekends zijn 100% bezet. Dus ik hoop binnen 4 weken een mooie nacht te hebben om eens wat grotere nevels etc te bekijken (die anders niet deftig te zien zijn in de 12").
Commentaar