Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Net gekocht een Maksutov Cassegrain 150/ 1900 mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Net gekocht een Maksutov Cassegrain 150/ 1900 mm

Heb net bij TS een 150/1900 mm mak OTA gekocht.

Mijn 102mm TS refractor is verkocht en de Optisan 203mm f4 staat nog te koop.
    De Mak ga ik op mijn EQ5 montering zetten.
    Nu nog een paar 2" oculairen bestellen. Wat zijn goede maten om mee te beginnen ? 40 en 25mm ?.

Greetz Arie
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Zo maar even een vraagje. Waarom 2 inch??
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Omdat 2" beter is voor deepsky en nevels. Het beeldveld van een 1.25" is daarvoor te klein en kan het beeld te veel vullen.

Commentaar

Zit er achter op de kijker een 1,25 of 2 inch aansluiting.

Als het 1,25 is zou ik niet voor 2 inch oculairs gaan. Maar gewoon voor 1,25 met een wat groter beedveld. (Hyperions bijvoorbeeld)

Nevels bij f12??? gaat lastig worden denk ik. Bolhopen, compacte clusters en sterrenstelsel zal wel gaan.
        Nevels zijn meestel te groot om in je beeldveld te passen. Ook bij lage vergrotingen.
        305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Standaart is hij 2", er wordt een adapter bij geleverd voor 1,25"

Commentaar

Dat heeft mijn C9.25 maar ik gebruik een goed 2 inch zenitprisma en 1,25 inch oculairen en dat voornamelijk omdat de 2 inch te duur is.

Commentaar

Hoe bevalt de mak? Heb je hem ook al op deepsky gebruikt?
              STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Hoe is hij op planeten en dubbels?
                Heb je veel last van mirror-flop?
                Is het contrast goed?
                En is de zoeker een beetje fatsoenlijk...?

Zomaar wat vraagjes, want ik vind hem best interessant.
                Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
                (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Jah, interessant he, maar doordat ie zo'n scherpe prijs heeft, vraag je je natuurlijk een beetje af wat ie allemaal kan.
                  Wat is mirror-flop?
                  STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Wat is mirror-flop?
                    Vele sct's focusen het licht door de hoofdspiegel naar voor/achteren te verschuiven .
                    dikswijls is er in deze systemen wat speling waardoor de hoofdspiegel iets kantelt .
                    In het oculair ziet het eruit alsof het beeld verspringt .

Commentaar

Huh? de spiegel kantelt iets? betekent dit dat de telescoop niet meer in collimatie is?

Commentaar

Origineel geplaatst door Arends(oog)
                        Huh? de spiegel kantelt iets? betekent dit dat de telescoop niet meer in collimatie is?
                        Klopt. Daarom collimeer je altijd met de scherpsteller in dezelfde wijze gedraaid, en eindig je bij observatie ook zo (mee of tegen de wijzers van een uurwerk, maakt niet uit zolang je altijd hetzelfde doet).
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: Net gekocht een Maksutov Cassegrain 150/ 1900 mm

Origineel geplaatst door ArieV
                          Wat zijn goede maten om mee te beginnen ? 40 en 25mm ?
                          *Zeker* een 40mm Paragon. Met die brandpuntsafstand heb je zoiets gewoon nodig, en gezien de openingsverhouding is de uittredepupil eigenlijk ideaal.

Je kunt een nieuwe kopen of eventueel de mijne overkopen. Het is wel een oculair waarmee ik kleur in M42 zie en het doet pijn aan mijn hart van hem te laten gaan, maar anderzijds is de uittredepupil op mijn f/4.5 zo groot dat ik hem voor de rest amper gebruik sinds ik een 26T5 heb, en ik vind dat eigenlijk zonde van zo'n goed oculair.

In een kijker boven de f/8 is het gewoon het beste 40mm oculair - beter dan zelfs een Pentax XW, vind ik. Ongelooflijk weinig scatter, veel transmissie, scherp, neutrale kleuren en weinig beeldkromming.

Onder f/6 begint die aan de rand wat astigmatisme te tonen (maar minder dan om het even wat in zijn prijsklasse), dat is eigenlijk het enige dat je aan kunt merken.

Ik vroeg er onlangs 200 voor, als het je interesseert.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                            Wat is mirror-flop?
                            Vele sct's focusen het licht door de hoofdspiegel naar voor/achteren te verschuiven .
                            dikswijls is er in deze systemen wat speling waardoor de hoofdspiegel iets kantelt .
                            In het oculair ziet het eruit alsof het beeld verspringt .
                            OMC OO UK kent dit probleem niet volgens mijn waarnemingen.

Commentaar

Zeker* een 40mm Paragon. Met die brandpuntsafstand heb je zoiets gewoon nodig, en gezien de openingsverhouding is de uittredepupil eigenlijk ideaal.

Je kunt een nieuwe kopen of eventueel de mijne overkopen. Het is wel een oculair waarmee ik kleur in M42 zie en het doet pijn aan mijn hart van hem te laten gaan, maar anderzijds is de uittredepupil op mijn f/4.5 zo groot dat ik hem voor de rest amper gebruik sinds ik een 26T5 heb, en ik vind dat eigenlijk zonde van zo'n goed oculair.
                              Een f/4,5 kijker geeft met een 7 * 4,5 = 31,5 mm oculair al een uittreepupil van 7 mm. Het lijkt me inderdaad weinig zin hebben om dan met een 40 mm te kijken. Je kijkt dan eigenlijk met een kleinere objectief diameter dan je werkelijk hebt.

Gr.
                              Guus

Commentaar

Werken...
                              X