Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gebruikersvriendelijke zware Goto-montering gezocht.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gebruikersvriendelijke zware Goto-montering gezocht.

Misschien gaan we de montering van de 35 cm sterrenwachtkijker herzien, deze staat nu op vork en relatief veel medewerkers hebben moeite met de bediening en ik vind zelf de afwerking en het plastic voor zo'n enorm dure kijker zeer matig.
    Enfin. Wie weet er een EQ montering, met goto enz die wat gebruikersvriendelijker is dan het meade goto systeem. Of bestaat dat niet.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Heb een maandje geduld en er staat een uitgebreid artikel online over de Autostar menustructuur en de bediening ervan. Voor de drie controllers: de #494 (ETX-60/70/80 en DS verrekijkertjes), de #497 (de grotere ETX'en, de LXD montering en de LX-90 serie) en de Autostar II (alleen voor de LX200GPS, niet voor de RCX, die software heeft extra opties).

Wil ook wel even naar Copernicus rijden om n en andere toe te lichten. Ik zal niet zeggen dat ik de Autostar-goeroe ben maar ik durf wel te zeggen dat ik het systeem snap. Heb toen tijdens de maansverduistering ook wat instellingen gedaan aan jullie lichtemmer die het volgen verbeterde

Daarnaast zweer ik persoonlijk bij het systeem. De controller staat toe tours te laden en dat is denk ik waanzinnig handig voor een serieuze sterrenwacht. Vooraf bepaal je de objecten die je de gasten wilt laten zien, zet die in de juist format in een .txt of .mtf bestandje, laadt die in de controller en de rest gaat vanzelf. Die tours schrijf je of zelf, of je copy-paste de objecten uit de tours op mijn site f je laat AstroPlanner de tours voor je schrijven. Kind kan de was doen.
    Trouwens, hoe zijn de GOTO's van jullie kijker? Enne... als de bediening niet helemaal duidelijk is, wie is de verkoper die jullie de kijker verkocht maar toch iets te wensen liet qua klantenservice..? Gewoon nieuwsgierig.

Andere monteringen zat natuurlijk maar meestal aan de prijs. Moet nogal solide zijn voor zo'n beest van een scope, dus je komt al gauw uit bij de Titan van Losmandy of een Paramount ofzo.
    Ik denk dat als de kijker solide staat op de huidige montering je echt goed uit de voeten kan met de Autostar.

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Een paar mensen hebben de autostar wel door. Maar simpele zaken als: elke keer datum/tijd instellen (zit er geen interne klok in dat ding??) en anti-intuitieve bewegingen zoals de pijltjes boven en helemaal onder drijft menig (60+ ) vrijwilliger tot lichte wanhoop. Bovendien is het autostart bedieningskastje erg krakkemikkig. We zijn al aan nummer 2 bezig omdat er eentje kapotgedrukt was. Niet vreemd, want het ding heeft nooit goed gereageerd.
      We willen toch van de vork af, om de kijker beter fotografisch tot zijn recht te laten komen.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

"en anti-intuitieve bewegingen zoals de pijltjes boven en helemaal onder drijft menig (60+ ) vrijwilliger tot lichte wanhoop"

Dank je wel Nop

Maar je hebt wel een klein beetje gelijk.
        Ik pas de truk toe door de afstandbediening op zijn kop te houden.

Wie niet jong is moet slim zijn

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          (zit er geen interne klok in dat ding?
          Dat niet, maar als je 'm parkeert na het gebruik is dat het enige dat je in moet stellen wanneer je 'm weer aanzet. Maareh, er zit toch GPS op? Dan hoef je na het 'ontwaken' uit de parkeerstand alleen maar een fix te pakken. Kwestie van een menu openen en op [ENTER] drukken.
          en anti-intuitieve bewegingen zoals de pijltjes boven en helemaal onder drijft menig (60+ ) vrijwilliger tot lichte wanhoop
          De werking van de knopjes kan je omdraaien.
          Bovendien is het autostart bedieningskastje erg krakkemikkig. We zijn al aan nummer 2 bezig omdat er eentje kapotgedrukt was. Niet vreemd, want het ding heeft nooit goed gereageerd
          Klopt, da's een probleem dat vroeg of laat de kop opsteekt. Kwestie van openschroeven en een soort contactlijm/spul/smeersel op de knopjes smeren. Niet moeilijk en in de Yahoo LX200GPS groep weten ze er alles van.
          We willen toch van de vork af, om de kijker beter fotografisch tot zijn recht te laten komen.
          Op een goede wedge zetten? Vele malen goedkoper dan een andere montering.

Ik wil hier niet voor Meade de reclamecommisie uithangen, maar ik zweer gewoon bij het systeem.
          Je kan het geheel trouwens ook met een laptop en een geschikt programma (bijvoorbeeld AstroPlanner) besturen!

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp
            Bij de Autostar [Setup - Telescope - Reverse Up/Down].

Commentaar

Dank voor je antwoorden he

- GPS werkt niet in de koepel (ik snap niet echt waarom men een gps telescoop heeft gekocht, maar soit.)
              - Parkeren zit voor de meesten zo ver weggestopt in de menustructuur dat het hele feestje 9 van de 10 keer opnieuw ingesteld moet worden. Nogmaals: voor de jongeren is het wel te doen, maar voor mensen die nauwelijks met computers werken is het geen fijn intuitief geheel.
              - Geld doet er eventjes niet toe. Er mag best budget vrijkomen voor een goede montering. Een EQ montering volgt nu eenmaal beter dan een vork.

Commentaar

Ik denk dat je veel zal hebben aan een Losmandy Titan met hun GOTO systeem. De montering draagt een berg, de controller is eenvoudig en het geheel is ook aan een computer te koppelen. Kunnen ook tours in worden geladen, maar ik heb het systeem nog nooit in actie gezien.

Er is genoeg te krijgen, bij deze winkel een overzichtelijke opsomming: Link.
                Geen idee of er in Nederland verkopers zijn die die producten leveren.

Commentaar

Ik heb een suggestie maar dan moet Copernicus door de knietjes bij een andere Haarlemmer.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                    Origineel geplaatst door henkp
                    Bij de Autostar [Setup - Telescope - Reverse Up/Down].
                    Bedankt voor de tip Victor, ga het vanavond uit proberen.

Commentaar

Werken...
                    X