Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"Is dit wat...?"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Is dit wat...?"

Refractor 120mm f/5,0. Waar zou je dit nu eens goed voor kunnen gebruiken EN is het de prijs van 350,- Euro's waard? Ik heb zo snel geen merk kunnen ontdekken....
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Een mooie richfield kijker. Zeer geschikt voor deep-sky, zon en maan. Chinees fabrikaat, waarschijnlijk uit de bekende Syntha fabrieken . (Skywatcher, Helios, Tasco, Orion, etc). Bij TS Vind je hem voor net geen 300euro.

Commentaar

Je zou voor iets meer geld (niet veel) de TS 127 mm f=820 mm (f/6,5) kunnen overwegen.
      Deze heeft beduidend minder kleurfout en presteert prima. Ook verdraagt deze vergrotingen tot minimaal 200x probleemloos. Ik zag er alle 6 de trapeziumsterren in M42 mee, Nico de Jongh de maantjes van Jupiter als schijfjes.
      Met de 35 mm Panoptic (van Nico) heb je ongelooflijk scherpe sterrenbeeldjes bij een groot beeldveld.

Ik zie hem alleen niet meer op de site van Teleskop-Service staan. Misschien dat hij tijdelijk uit het leveringsprogramma is, maar je zou het natuurlijk altijd kunnen navragen.

Groeten,
      Guus

Commentaar

Van wat ik had begrepen is de 127mm F/6.5 van TS uit de productie/verkoop. Dat is jammer, want ik heb hem ook en hij bevalt uitstekend.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Kan iemand mij misschien uitleggen wat nu het verschil is tussen een zg. Rich Field telescoop en een "gewone" telescoop? Ik geloof dat het iets met een kleinere F waarde te maken heeft, maar hoe het nu precies zit...?
          SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
          Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Een richfield telescoop is een telescoop meestal tussen de f/4 en f/5 (arbitrair). Gewoon een telescoop met een groot beeldveld dus.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Nog een kleine aanvulling op hetgeen Yigal zegt.

Met een Richest Field telescoop bedoelde men een telescoop waarmee een zo groot mogelijk beeldveld weergegeven wordt. Dat bereik je bij een zo laag mogelijke vergroting, oftewel als je een uittreepupil hebt van ongeveer 7 mm (de maximale pupilgrootte van een jong iemand).

Dat kan in principe met elke telescoop. Een 10 cm f/10 telescoop met een 70 mm oculair heeft dezelfde vergroting als een 10 cm f/5 oculair met een 35 mm oculair. Het waargenomen object zal in beide er precies hetzelfde uitzien.
              Alleen heeft de f/10 telescoop het nadeel van
              a) zijn lengte (gaat niet op bij SC's, maar wel bij refractors en Newtonkijkers) waardoor hij wat onhandelbaarder is, en
              b) een 70 mm oculair zal je niet gauw vinden, zeker niet een 70 mm oculair met een relatief beeldveld van meer als 50 graden, wat je wel bij 35 oculairs hebt.
              Want ook het relatieve beeldveld van het oculair bepaalt hoe groot het werkelijke beeldveld is wat je uiteindelijk zult zien.

Vandaar dat als je enkel met een groot beeldveld (en lage vergroting) wilt kijken een f/4 of f/5 kijker de voorkeur heeft. Die kijkers kregen vervolgens de naam Richest Field telescoop. Dat deze kijker dan gevoeliger is voor beeldfouten/chromatische aberatie bij hoge vergrotingen, die ook nog eens met oculairen met een klein brandspuntsafstand bereikt moeten worden, neemt men dan voor lief.

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Groeten,
              Guus

Commentaar

Nog een 2e aanvulling:

De term Richest Field Telescope slaat op het beeldveld waarmee je het meeste aantal sterren (Richest) tegelijk in beeld hebt. Daar is jaren geleden in S&T een artikel over geschreven, en de auteur zelf kwam (als ik het me goed herinner) uit op een 5 inch (12,5 cm) f/5 tot f/6 refractor.

Meer informatie is bijv. te vinden op de volgende pagina's:

http://cdcc.sc.usp.br/cda/telescopios/h ... s/rft.html

http://adsabs.harvard.edu/abs/1936PA.....44..146W waar je een ingescand artikel kunt opvragen in PDF-formaat

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=91

en nog veel meer als je een beetje googled.

Groeten,
                Guus

Commentaar

Werken...
                X