Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade Autostar

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade Autostar

Hallo,

Even een vraagje: ik vermoed dat mijn Meade DS2070 enz. enz. enz. niet zo goed volgt als ik gehoopt had. Het betreft een 70mm lenzenkijker op de door Meade meegeleverde Autostar-statief. Met handcontroller. Na het uitlijnen geeft 'ie aan dat alles akkoord is, en goed uitgelijnd is, maar als je dan bijvoorbeeld Jupiter opzoekt en laat vinden door je Autostar is de kans slechts 5% dat 'ie ook daadwerkelijk in beeld verschijnt (met een 20mm occulair). Dus ik vermoed een volgfoutje/glitch/probleempje.

Iemand tips om dit op te lossen?

Even voor de duidelijkheid, dit hoeft van mij geen discussie te worden over de voor/nadelen van Autostar, Meade enz. enz....
    SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
    Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Er kunnen meerdere oorzaken zijn hiervoor. Zelf heb ik wel geen meade, maar een celestron montering, maar ik vermoed dat het principe gelijkaardig is. Eerst en vooral: zorg dat uw statief waterpas staat. Dit hoeft niet supernauwkeurig te zijn, maar wel behoorlijk. Twee: Er moet zich een mogelijkheid bevinden, hetzij ergens een knopje dat je moet verzetten, hetzij in het menu van uw handcontroller om te kiezen tussen zomer-en wintertijd. Waarschijnlijk wordt dit aangeduid door "dst" (daylight saving time) In deze periode moet dat dus op "on" of Yess staan.(of aangevinkt worden) drie: kijk of de waarnemingslocatie en de tijd kloppen, je hoeft daarom niet de precieze coördinaten te kennen, een stad in een straal van 100km is voldoende nauwkeurig. Voor de (plaatselijke) tijd geld een afwijking van één minuut. Dus gewoon de burgerlijke tijd ingeven, niet ut! Vier: Zorg ervoor dat je de juiste tijdzone kiest. Voor onze streken is dat tijdzone 1. Tenslotte, zorg ervoor dat je bij het aflijnen op de referentiesterren, sterren kiest die ver uit elkaar liggen, en centreer deze zo nauwkeurig mogelijk in het oculair. Draag er ook zorg voor dat je kijker goed uitgebalanceerd is, anders kan deze "wegzakken" en zit je er natuurlijk naast.
    Succes.

Commentaar

@EricG: klopt allemaal, en doe ik ook altijd. Het uitlijnen is het probleem niet, de referentiesterren ook niet, kies ze altijd handmatig en heb zeker weten de goeie te pakken. Verdere instellingen kloppen ook. Gaat echt puur om het volgen/vinden

Commentaar

Heb je (in deze volgorde): Calibrate Drives - Drive Training - R.A. & Dec. Percentages goed ingesteld? Met name calibrate drives maar nog meer drive training zijn het allerbelangrijkst.
        Heb je daarnaast ook de locatie goed ingesteld (kan je makkelijk opzoeken op Google Earth)?
        Een te hoge vergroting moet je ook niet gebruiken, probeer het eens met een lagere vergroting en probeer zo het object te centreren.
        Wat ook erg goed helpt is een synchronisatie op een bekende, felle ster: GOTO naar die ster, [ENTER] drie seconden vasthouden, de ster centreren en weer op [ENTER] drukken. Da's een soort mini alignment voor de directe omgeving van die ster.

Momenteel werk ik aan een serie artikelen over de Autostar controllers, ook de #494 zoals die van jouw scope. Ik wil dat pas online zetten als het allemaal af is... Tot die tijd heb je misschien iets aan een engelstalig artikel dat ik nog in het Nederlands moet vertalen: zie hier.

Trouwens, waar heb je de telescoop gekocht? Helpt de winkelier je hiermee?

Succes,

Victor
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik kan je niet rechtstreeks helpen; ik heb geen ervaring met goto en Autostar. Maar wel heb ik in mijn bladwijzers een link naar autostarsuite.net. Misschien ken je hem al maar mogelijk dat hier informatie weg te halen is.
          In eerdere topics op dit forum overigens ben ik de termen PEC en Drivetraining tegengekomen. Wellicht dat je ook via deze termen een oplossing kunt vinden.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Bedankt allemaal!

Victor, die drive training e.d. zal ik mij eens even op gaan storten, moet ergens wel uit de handleiding te halen zijn. Dat kan gewoon overdag neem ik aan?

Ik heb de telescoop particulier gekocht van iemand die hem weer net in Duitsland gekocht had. Helemaal in orde trouwens, kassabon, garantie en alles zat er bij. Hij had er wat te weinig tijd meer voor.

Bedoel je trouwens met die mini-alignment dat ik eerst Goto volgens het boekje instel ("Easy") en vervolgens weer een bekende ster selecteer, laat auto-gotoen, en dan de "Enter-truc" uithaal?

Commentaar

Drive training is essentieel en kan (moet!) je gewoon overdag doen. Centreer een object in de verte (schoorsteen, zendmast, hoogspanningsleiding, kerktoren) met je hoogste vergroting en volg dan de procedure zoals ik 'm in het artikel omschrijf.

Synchronisatie is iets wat je doet na een alignment, zoals je die altijd doet. Ik gebruik altijd "Two Star" (en raad dat ook iedereen aan) als alignment. De sterren die ik gebruik zijn de sterren die het programma Best Pair aangeeft. Is gratis en kan ik ook aanraden.
              Synchronisatie doe je om je GOTO's in de buurt van de ster waarop je synchroniseert beter te maken. Dus eerst alignen.
              Wil je bijvoorbeeld GOTO's maken naar objecten in het sterrenbeeld Lyra of Cygnus, doe dan eerst een GOTO naar de ster Vega (Object-Ster-Ster met naam), synchroniseer daarop zoals ik eerder omschreef en voer dan pas je GOTO's uit naar de objecten in genoemde sterrenbeelden.

MAAR... eerst calibrate drives en drive training, dat is essentieel!

Commentaar

Grote klasse! Ik kan niet wachten op "Clearskies", zodat ik eerder genoemde (na mijn voor vanavond geplande drivetraining) in de praktijk kan brengen. Bedankt!

Commentaar

Laat me weten hoe het gaat!

Welke versie (taal) software heeft je controller trouwens? Ik heb het artikel van de menustructuur van de Nederlandse versie van de #494 controller grotendeels af, kan je wel een sneak-peak geven door het even online te brengen. Stuur je dan wel een PB, weet ik meteen of het goed te lezen is.

Commentaar

Ja, graag... Ik heb een duitstalige versie controller.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                      Drive training is essentieel en kan (moet!) je gewoon overdag doen. ... MAAR... eerst calibrate drives en drive training, dat is essentieel!
                      Persoonlijk heb ik betere ervaringen om het in het donker m.b.v. polaris te doen al staat deze eigenlijk niet stil, maar stil genoeg voor 4 minuten. En een tal kruisdraad 'filter' is ook handig hierbij. Daarnaast heb ik weing horizon.

Om eerlijk te zijn zou ik liever hebben dat Meade je gewoon getallen kan laten invoer ... te snel ... prima 1% er af, maar ja dan zal het verloop van de plastic gearbox wel te 'obvious' worden. Dat gedoe met trainen is tamelijk fout gevoelig ... te veel parameters, maar voor goede resultaten is het wel nodig.
                      Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Origineel geplaatst door aamw
                        Om eerlijk te zijn zou ik liever hebben dat Meade je gewoon getallen kan laten invoer ... te snel ... prima 1% er af, maar ja dan zal het verloop van de plastic gearbox wel te 'obvious' worden. Dat gedoe met trainen is tamelijk fout gevoelig ... te veel parameters, maar voor goede resultaten is het wel nodig.
                        Voor de #497 en Autostar II controllers (ETX/LXD/LX-90 en LX200's) bestaan er software patches die het mogelijk maken de resultaten van de training te zien en te wijzigen. Voor de #494 controller van de DS en ETX-60/70/80 is dan niet mogelijk.
                        Het kunnen zien van de waarden is vooral makkelijk om ze te kunnen bewaren als je een software update of reset doet. Kan je ze daarna gewoon weer invoeren.
                        Het is natuurlijk mogelijk gewoon een "+ zoveel" of "- zoveel" in te voeren, maar de resultaten zie je dan pas bij je GOTO's. Zal wel werken maar is redelijk omslachtig. Mijn ervaring is dat je beter zo precies mogelijk kan trainen en met die resultaten kan blijven werken. Dat trainen kan inderdaad prima 's nachts met Polaris, tenzij het een (permanent) equatoriaal opgestelde telescoop betreft. Ik doe het zelf toch liever overdag, met twee barlows en een hoge vergroting (6 à 700 keer) waarbij ik focus op de punt van een dak ofzo. Bij zo'n hoge vergroting is een ster volgens mij niet meer scherp te stellen, vandaar.

Commentaar

Vincent, ik heb het documentje binnen! Ziet er goed uit! Op de website niet zo heel erg fantastisch, daar staan de afbeeldingen over de tekst heen. Maar Ctrl-A/Ctrl-C/Ctrl-V naar Word en alles staat weer op zijn plaats! Bedankt, ik zal me hier zsm aan wagen.

Commentaar

Zeg maar Victor hoor...

Gebruik je toevallig Firefox en geen Internet Explorer?

Commentaar

Ho, sh#t, sorry.... zat ff met mn hoofd bij mijn werk (waar het hoort )

Nee, gewoon Internet Exploder

Commentaar

Werken...
                              X