Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe telescoop: Skywatcher 102/500 rich field refractor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe telescoop: Skywatcher 102/500 rich field refractor

Hoi Allemaal,

Mijn nieuwe scoop die ik vorige week besteld heb bij Teleskop-service is inmiddels binnen!
    Deze zal ik gaan gebruiken op mijn MON-1 montering die bij de Bresser Messier N130 zat (gepimpte astro 4, stalen buis-poten).
    Hij zal worden gaan gebruikt voor Deepsky, en eventueel natuurfotografie. Ik heb er ook nog een 0.5x focal reducer met extension en geelfilter bij gekocht.
    Bij elkaar een 240 euri's + 13 euro verzendkosten.
    Helaas is het weer hier zwaar ruk (was te verwachten) anders was ik nu wel al bezig met hem in te wijden.

De specs:

Lens: 102mm multicoat achromaat
    Brandpunt: 500mm
    Merk: Skywatcher/Synta

De focusser is beduidend beter dan die van de Bresser Messier N130, voorts zit er weinig plastic aan en voelt hij vrij solide.
    Ik heb er geen prisma bij voor gemakkelijker waarnemen, deze zal ik nog moeten halen.
    Hierdoor krijg je de telescoop niet in focus op korte afstand (voor aard waarneming), maar voor astrofotografie en waarneming maakt het niet uit.

gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst

Commentaar

Theodorus,

Hoe kom je aan het idee om op een f4.9 achromaat nog een focal reducer te gaan gebruiken van 0.5x ??

Dat wordt één grote bonte (blauwe) kermis op je foto's joh...........

Neem aan dat je op de hoogte was van de kleurfout van een f4.9 achromaat (zonder reducer) VOORDAT je besloten hebt om deze aan te schaffen voor astrofotografie ??

/Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

De focal reducer is ook bedoeld voor mijn newton met 1000mm brandpunt.
        Echter ook voor de Achromaat, ik heb een geelfilter erbij om de kleurfout iets minder zichtbaar te maken.
        Hoe het er uiteindelijk uit zal zien op de foto zal ik dan wel uit vinden, maar ik maak me er vooralsnog niet veel zorgen om.
        Bij een 50mm F4 refraktor/verrekijker is mij de kleurfout ook niet echt opgevallen op de Foto's, blijkbaar stoor ik me er minder aan.

Zogauw ik foto's heb zul je ze kunnen bekijken

Commentaar

Gefeliciteerd en natuurlijk heel veel kijkplezier ermee.

En vwb de foto's.... Ik ben benieuwd!
          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Werken...
          X