Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Televue Pronto?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Televue Pronto?

Hoi,

Wel kheb hier een Televue Pronto op het oog? voor een tweedhandsprijsje.
    70mm.

Is dit de moeite als tweede scope bij men C8?
    kan hier wss veel bredere velden mee zien.
    en is nog veel meer transportabel of gemakkelijk om snel buiten te zetten en een planeetje of de maan mee te pikken.
    Kmoet er enkel nog een montering voor zien te vinden.

Kheb enkel nog maar door SCT gekeken, en kvraag me af wat zoiets brengt?
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Het sterke punt van zulke kijkers is het grote beeldveld dat ze kunnen produceren .
    Ik denk bijvoorbeeld aan M45 in 1 oogopslag zonder moeite , M31 met M32 en M110 .
    Daarnaast zijn deze kijkertjes toch in staat fatsoenlijke beelden te leveren van maan en planeten .
    Ze kunnen ook makkelijk piggyback op een grotere kijker dienst doen als grote zoeker .
    Met deze kijkers kunnen op die manier ook mooie resultaten behaald worden wat betreft astrofotografie .
    Wat mij betreft kan het de moeite lonen als tweede kijker .

Commentaar

Allright, Ja dat grotere beeldveld dacht ik al, en dat is inderdaad wel leuk,
      Kgeniet enorm van men C8, maar ja met 2" 40mm zit ik aan het maximum van men beeldveld.

De maan zou ook goed moeten te doen zijn met de pronto, planeten weet ik niet... Jupiter en saturnus zijn zeeeer mooi door men C8, groot en gedetailleerd maar mars is al wel wat teleurstellend, klein rood bolletje.

En piggybacken heb ik ook al aan gedacht, maar kvrees dat men oude vorkmontering dit niet gaat volhouden, zitten nu al zware diagonal en oculairen aan, nog een pronto erop?? mmm
      mss wat tegengewichten, maar kvrees toch dat het wat teveel zal zijn.
      hoewel ik hem als zoeker wel tegek zou vinden.

En ja de kwaliteit van zo'n kijker in bouw zal toch goed zijn?
      is nu niet meteen cheap, en van een merk waar menig amateurastronoom knikkende knieŽn van krijgt, zo lijkt het toch op sommige fora. :-)

Het ziet er gewoon zo'n handig, stevig ding uit, in staat om een mooie blik te werpen en het tegenovergestelde van een C8. allez een heel ander type scope, met minder spiegels, dus kstel me toch een ander soort beeld voor.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Hallo daar,

Heb je al eens gedacht aan een Stellarvue refractor?

Zelf een maand geleden bij Robtics een 80/9d gekocht, is echt een heel mooie kijker........... ideaal voor grab en go en korte heldere momenten.
        Okee het is een F/9, dus wel anders als zo'n pronto........
        Maar je hebt ook andere Stellarvue refractors met een lagere F waarde...
        De afwerking is echt super!

Heb alleen nog maar Jupiter kunnen bekijken met de kijker en was echt verbaasd wat je ermee kunt zien!!
        Heb indertijd via google verschillende reviews gelezen over Stellarvue en die hebben me doen overtuigen van die 80/9d.
        Er werd in die reviews vaak de link gemaakt met televue, en bijna in alle gevallen vond iedereen de Stellarvue een veel betere prijs kwaliteits verhouding hebben.

Misschien heb je er wat aan......

Mvgr, Martijn
        Stellarvue 80/9 D refractor
        Intes MK-67 Maksutov met moonlite focusser
        Ioptron minitower
        Meade ETX-70 AT
        Coronado PST Ha
        Lunt LS35 THa

Commentaar

Re: Televue Pronto?

Origineel geplaatst door Batchainpuller
          kheb, men C8, wss, Kmoet, Kheb, mss, kvraag
          Arg! We gaan hier toch geen BrEezaH spreken op het forum?
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Da's geen BrEezaH Roel .

Commentaar

Asl de prijs goed is zou ik hem gewoon kopen. Ik heb zelf een 80 mm (WO) en
              het is mijn meest genruikte telescope. Klein en snel. Ik gebruik hem ook veel overdag.
              Verwacht geen C8 planeet beelden want de opening is natguurlijk maar klein. Ik denk dat de maan wel erg mooi zal zijn.
              Bovendien zijn die dingen wel waardevast en virj makkelijk weer te verkopen als je hem zat bent maar ik denk dat je er wel aan gehecht zult raken.

Stellarvue is natuurlijk ook mooi spul maar de 90/D is een andere scope,
              ik heb jaren gelden al contact gehad met Vic (stellarvue) maar er toen vanaf gezien omdat er nog 30% bijkwam vanwege de import. Hoe de prijzen nu liggen weet ik niet.
              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

De prijzen van Stellarvue liggen volgens mij tegenwoordig wel lager.......maar dan zou hij even contact met robtics moeten opnemen.

Hij is nl. de enige die dit merk verkoopt in Nederland.

Volgens mij heb je voor rond de Ä700,- een nieuwe Stellarvue met ongeveer dezelfde specs. als zo'n Pronto.

Zo'n 80/9d is inderdaad een andere kijker dan zo'n Pronto, andere F waarde dus wat meer een planeten kijker....
                Stellarvue 80/9 D refractor
                Intes MK-67 Maksutov met moonlite focusser
                Ioptron minitower
                Meade ETX-70 AT
                Coronado PST Ha
                Lunt LS35 THa

Commentaar

Werken...
                X