Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Allround telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Allround telescoop

Ik ben nu een tijdje aan het kijken voor een allround telescoop.

Ben tevreden over de dingen die ik nu heb, maar langzaam aan begin ik me er een beetje aan te eriteren, dat ik 2 telescopen heb. Ik ben voorzichtig op zoek naar een telescoop die geschikt is voorzowel planeet waarneming (eigenlijk mijn favoriete onderdeel), en voor deepsky.

Een ding is voor mij duidelijk ik wil geen newton meer, teveel gezeur met collimeren elke keer als ik hem vervoer met de auto.
    Ik kom dan al snel uit of op een refractor, of op een maksutof - cassecrain.

Welke scoop is van beide het beste, denk zelf persoonlijk aan het mak type.

Mijn EQ-5 montering wil ik behouden, en een deel van mijn oculairen collectie, gaat ook de deur uit, en kijken voor betere.

Graag uwe advies.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

wat heb je voor oculairen? ik ben op zoek namelijk... je mag me een pb sturen
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Ik dacht eerst aan een C9 maar ik denk dat die te zwaar zal zijn voor je EQ5. Een C8 is een goede allrounder, als dat al bestaat. Als je puur planeten wilt bekijken is een 18cm Maksutov geen slechte keuze.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Als all-round telescoop denk ik meer aan een F7 systeem. Een korte brandpunt maakt je kijker meer geschikt voor deep-sky, een lange is meer voor planeten. Een F7 ligt daar zowat tussenin. Als je een Newton niet ziet zitten, kom je met een F7 bijna automatisch terecht bij een refractor. Een SCT heeft F10, en Maks beginnen pas bij F10 en hoger.

Commentaar

Vergeet niet dat alle spiegel telescopen gecollimeerd moet worden. Dus ook c8 c9 of mak of zelfs een klevtsov
          Het heeft met de spiegelcell te maken of deze goed in collimatie blijft.

Commentaar

De grotere synta refractors moeten ook gecollimeerd worden. Enkel de oudere modellen hebben geen verstelbare lenscel.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Een C9.25 op een EQ5 is voor visueel gebruik geen probleem.

En een cassegrain koelt sneller af dan een maksutov.

Voor de oculairen: Kijk eens naar de Baader Hyperions.
              305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Het collimeren van een telescoop moet je zien als het stemmen van een gitaar oid, daar moet ook altijd wat aan gedraaid worden.
                Met de juiste instrumenten en wat oefenen kan je de collimatie binnen 5 min goed hebben, laser en cheshire.

Collimatie van een refractor blijft vaak wel wat langer staan. maar die kosten zo duur als je boven de 15cm wil. En aangezien jij vaak in het donker bent, zou ik toch voor grote diameter kiezen. Grote diameter wint het altijd, ook van de duurste lensen telescopen.

Commentaar

Het gaat me niet eens zozeer om de collimatie, want met de Optisan ben ik in no-time klaar. Maar meer dat ik inplaats van 2 telescopen terug wil naar 1. En het liefst 1 die voor beide geschikt is.

Was al een beetje aan het kijken voor C8. Kan ik mijn EQ-5 gebruiken voor de C8 en gewoon doorgaan met webcam fotografie.

Commentaar

Sluit me voor een groot deel aan bij Nightsky. Trouwens, ik kan zonder veel problemen een spiegelcell of lensvatting ontwerpen die nagenoeg gelijk blijft zelfs bij collmatie. Probleem is dat je een frees&draaibank nodig zul hebben om dat te maken.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Een c8 is een goede all-round kijker. Handzaam en licht.

Ook al is hij dan F10 dat maakt voor de meeste deepsky objecten niet eens uit. Ga maar eens na hoeveel objecten er niet in het beeldveld passen van een C8. Dat zijn er volgens mij niet eens zoveel.

En je kan er altijd een focal reducer bij kopen en dan wordt hij F6.3.
                      305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Wat voor prijzen zou ik kunnen vragen, zat voor de TS 102mm F6 refractor aan 150,- te denken. En voor de Optisan 203mm F4 Newton bodemprijs 75,- ads staan als wel op marktplaats alleen zonder prijs erbij

Commentaar

Zo de TS 102mm is verkocht !, nu nog die Optisan.

Ben ook in de run voor een Meade LX10 !!!, de veiling sluit over 2 dagen en dan zullen we weten of ik hem heb de ja of de nee.

Hoop het zo, er is een maar, de sluitknoppen missen voor de Meade LX10 om hem vast te zetten aan de montering, zijn deze lost te krijgen ??. Tijdens trasport is de eigenaar ze verloren.

Commentaar

Los bestellen kan. ScopeStuff (http://www.scopestuff.com) verkoopt een arsenaal aan klein priegelspul.
                            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Werken...
                            X