Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Andere gekocht

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Andere gekocht

Hoi all,

Na een tijdje weinig met astronomie gedaan te hebben, heb ik toch afgelopen zaterdag maar weer een andere "vriend" gekocht.

Zoals enkele van jullie wel zullen weten had ik eerst dobby mijn 12 inch lightbridge.
    Nadat ik een tijdje met dobby gespeeld had kwam ik tot de conclusie dat ik het makkerlijker vond om met hoge vergrotingen toch iets van een motor te gebruiken.
    Daarnaast wilde ik experimenteren met (simpele) fotografie.

Helaas was er na de verkoop van Dobby geen tijd om heel veel aan waarnemen te doen omdat er een huis op mij stond te wachten die volledig gerenoveerd moest worden.
    Daarvoor heb ik toen een 90mm refractor gekocht..
    Deze voldeed heel goed aan mijn behoefte.

Nu een jaar later ben ik bij Ganymedes langs gegaan omdat die een wel hele mooie montering hadden staan. Het was de DP-DX van Vixen.
    De vorige eigenaar had er een half pillar van roestvrijstaal op gemaakt.
    Ik kan jullie melden dat dit stabieler is dan een eq6.
    Op de foto van de site stond ook een SkySensor 2000 afgebeeld waarvan ik dacht dat die er voor die prijs ook bijgeleverd zou worden, maar helaas. De prijs was zonder goto.
    In de winkel had men er een Vixen VMC200l op gezet en dat was voor mij wel een mooie combinatie.
    Uiteindelijk na veel onderhandelen heb ik er een goede prijs voor betaald en heb alles afgelopen zaterdag opgehaald..

Was ik dan de eerste die het geluk dat de seeing goed was op de dag dat ik m'n scope kreeg..
    Vergeet het maar... Ik had voor die avond een etentje gepland.
    Na thuiskomst kon ik nauwelijks m'n ogen nog open houden laat staan dat ik nog de puf had om te gaan waarnemen.. (had ik het maar gedaan.)

Hieronder even een aantal fotootjes.

En hier staat hij samen met de 90mm refractor op eq2.
    De refractor is trouwens te koop!

De reden waarom ik voor goto heb gekozen is in eerste instantie om te kunnen volgen.
    Ok dit had ook gekund met gewone volgmotoren, maar ik wil ook meer tijd hebben voor waarnemen.
    Je hoeft niet eerst een 20 minuten te gaan zoeken voor je eindelijk dat neveltje gevonden heb.
    Aangezien ik meestal niet al te veel tijd heb om waar te nemen was dit voor mij de beste oplossing..

Nu ben ik heel erg benieuwd hoe de scoop het doet..
    Volgens reviews schijnt het ragscherpe beelden te zijn..

Als laatste wil ik de mensen van Ganymedes bedanken voor hun zeer goede service...
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Mooi setje heb je daar.

Eindelijk iemand die het zelfde denkt als ik......Lang leve GoTo.

Ik zal nu wel veel dobson gebruikers tegen het zere been schoppen maar ik zie liever objecten ipv me suf te zoeken.
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Ik zal nu wel veel dobson gebruikers tegen het zere been schoppen maar ik zie liever objecten ipv me suf te zoeken.
      Ik heb zelf ook een Dob gehad, maar ik werd gek van het wisselen van een oculair.
      Wanneer ik er een ander in had gedaan was m'n beeld weer weg.
      Daarnaast was ik vaak zoekende naar een object wat ik wilde zien, en als ik die dan gevonden had kon ik het object niet al te lang bestuderen.
      En ja... het bestuderen vindt ik nou eenmaal heel leuk aan deze hobby.
      Het gaat er bij mij niet om hoeveel ik er op een avond kan zien, maar wat ik kan zien...

PS: bedankt voor je compliment

Ik hoop overigens niet dat dit een discussie oplevert over GOTO of niet.
      Het is mijn keuze en ik zie er de voordelen van.

Commentaar

Origineel geplaatst door Slartibartfast
        Eindelijk iemand die het zelfde denkt als ik......Lang leve GoTo.

Hier is er nog één. Gisteravond in mijn tuin de nodige M-objecten kunnen aanschouwen, ondanks een nabije straatlantaarn en een witte achtergevel die al het kunstlicht lekker weerkaatst. Dat is me eerder nooit gelukt. De gewone seeing beperkt zich met het blote oog zogezegd tot Arcturus en de zomerdriehoek. Qua magnitude kom je hier niet ver boven de nul.

Kortom, ik vind liever "niet echt" het nodige dan "echt" niks. Als ik ver in de rimboe zou wonen dacht ik er wellicht anders over, maar ja: daar woon ik helaas niet. Dat was de reden om op Goto over te gaan en ik heb er geen moment spijt van!
        Full WMN-member.

Commentaar

Ziet er ZEER fraai uit Japie, kom je binnenkort eens showen bij Copernicus?
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            Ziet er ZEER fraai uit Japie, kom je binnenkort eens showen bij Copernicus?
            Ik kan niet wachten om naar Copernicus te komen.
            Daar is het tenminste donker.
            Hier met de A9 door mijn tuin is het niets...

Ik wil binnenkort ook een vergelijkend warenonderzoek houden tussen een aantal 8 inchers..
            Als het kan graag bij jullie Nop..

En eehhh bedankt..

Commentaar

Werken...
            X