Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schoonmaken van verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schoonmaken van verrekijker

Ik heb op vakantie bij een aantal gigantische watervallen in noorwegen wat water schade opgelopen op de hoofdlens van mijn verkijker. Helaas aan de binnenkant. Nu is mijn de bouw van mijn verrekijker geen raadsel voor me, dus in no-time had ik de lens-cell op tafel liggen. Nadat het water verwijderd was, bleef ik achter met een schokkende hoeveelheid vettige strepen. Mijn doekje was toch echt gewoon schoon! Wat is de beste manier om dit op te lossen? Ook heb ik lichte waterschade aan de binnenkant van het oculair, ik weet niet hoe ik daar veilig kan komen. Kan iemand me het uitleggen of wellicht voordoen op limburg-starparty. Alvast bedankt.

PS: het gaat om de 1050 bino van bresser (ja die van de lidl)
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Het vet komt waarschijnlijk uit de binnenkant van de verrekijker. Je zou het kunnen verwijderen met een oplosmiddel, maar dan wel eentje die 100% zuiver is anders blijf je strepen houden. Ik zou hiervoor zelf eclipse-vloeistof gebruiken omdat ik dit toch heb staan, is eigenlijk bedoeld voor sensors, maar is absoluut zuiver en streeploos. Het vocht aan de oculairzijde zou ik gewoon laten verdampen nu de kijker toch open is (had je ook met de objectieflenzen kunnen doen overigens).

Commentaar

Hee, Sterrenkijker, hoe kom je aan die vloeistof? Bij ons in de fotozaak hadden ze er nog nooit van gehoord. Die fotograaf deed het altijd met perslucht, zei hij, maar ik vind dat niks eigenlijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
        Hee, Sterrenkijker, hoe kom je aan die vloeistof? Bij ons in de fotozaak hadden ze er nog nooit van gehoord. Die fotograaf deed het altijd met perslucht, zei hij, maar ik vind dat niks eigenlijk.
        Ik heb ook zo'n flesje, gebruik het vaak voor het schoonmaken van oculairs. Bij Aquarius Optics heb ik laatst een doosje van Orion (Cleaning Optics of iets in die trand) bestelt, met allerlei schoonmaakspulletjes. Aanrader!

Commentaar

OK, thnx. Misschien kan iemand me op de starparty in limburg ff een minicursus schoonmaken geven?

Het water is inmiddels uit de oculairs. Er blijven helaas wel droogvlekken over. Kan je deze met hetzelfde middeltje weghalen of moet je dan iets anders doen?
          Alvast bedankt.

Commentaar

Kan je doen als je er bij kunt tenminste, afspoelen met demi-water (bij de bouwmarkt te koop) kan ook.

Perslucht gebruiken uit een compressor is overigens niet aan te raden omdat daar ook smeervet in zit uit de compressor. Er zijn wel spuitbussen met zuivere lucht in de handel die dat nadeel niet hebben. Je zou zo'n flesje kunnen bestellen bij de site die ik aangaf, maar dan krijg je wel 6,50 aan verzendkosten bij, je kan het ook nog eens bij een andere fotozaak proberen.

Commentaar

de flesjes lucht bevatten ook water/smeer hier heb ik een keer me spiegel mee willen afblazen met het gevolg de hele spiegel vol druppels.

Commentaar

Aan demi-water kan ik goedkoop komen. Pa werkt bij bouwmarkt en krijgt 40% korting Maar wat is de best manier om het schoon te krijgen? Wattenstaafje?

Commentaar

Je zou het ook met een stoffe brillenpoetsdoekje kunnen proberen. Let op ze moeten niet vochtig zijn.
                  Die doekjes kun je gewoon bij de brillen winkel kopen.

Commentaar

Origineel geplaatst door bram
                    Je zou het ook met een stoffe brillenpoetsdoekje kunnen proberen. Let op ze moeten niet vochtig zijn.
                    Die doekjes kun je gewoon bij de brillen winkel kopen.
                    Hmm, ik weet niet of ik een lapje stof verkies boven demi-water... Heb je er goeie ervaringen mee Bram?

Commentaar

Niet bij een lenzen uit een verrekijker. Maar wel bij een bril, ik haal daar gemakkelijk van die droogvlekken en vettigheid mee weg en het krast niet of minder dan die vochtige papieren doekjes (volgens mijn verkoper die geeft er ook altijd zo'n doekje bij).

Commentaar

Origineel geplaatst door bram
                        Niet bij een lenzen uit een verrekijker. Maar wel bij een bril, ik haal daar gemakkelijk van die droogvlekken en vettigheid mee weg en het krast niet of minder dan die vochtige papieren doekjes (volgens mijn verkoper die geeft er ook altijd zo'n doekje bij).
                        Als brillendrager ben ik niet onbekent op dit terein. :P Maar ik denk niet dat zulke doekjes de vettigheid echt weghalen, eerder verplaasten...

Commentaar

Origineel geplaatst door Ruben
                          Aan demi-water kan ik goedkoop komen. Pa werkt bij bouwmarkt en krijgt 40% korting Maar wat is de best manier om het schoon te krijgen? Wattenstaafje?
                          Ik zou niet gaan poetsen met wattenstaafjes oid dat zou je krassen op kunnen leveren. Gewoon afspoelen zou ook moeten werken en dan laten opdrogen.

Commentaar

Werken...
                          X