Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron NexStar en CPC - hoe makkelijk zijn ze in gebruik?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Celestron NexStar en CPC - hoe makkelijk zijn ze in gebruik?

Ik heb wat vragen aan iedereen die ervaring heeft met de Celestron NexStar SE en CPC (met GPS) series. Het gaat vooral hoe makkelijk(er) ze in gebruik zijn in vergelijking met een kijker op een equitoriale montering.

Ik ben bezig te onderzoeken wat voor kijker het beste zou zijn voor een vriend van mij in de US. Budget zal ongeveer rond de 2000 liggen maar ik probeer een beetje voorzichtig te zijn want hij kan nogal koopgraag zijn en ik zie dat ding uiteindelijk ook weer makkelijk in de garage verdwijnen en dat zou ik zonde vinden.

Ik zie hem niet met een EQ5/6 lopen slepen, poolzoeker calibreren, uitlijnen en dan pas beginnen. Ik denk dat het makkelijker moet en daarom dacht ik zelf aan 1 van deze 2 kijkers:
    http://www.celestron.com/c2/product.php ... ProdID=416
    http://www.celestron.com/c2/product.php ... &ProdID=33

Maar... hoe veel makkelijker zijn deze eigenlijk in het gebruik? Zijn ze wel makkelijker?
    Is het zo dat als je deze waterpas zet dan een simpele 2 ster alignment doet de GoTo erg nauwkeurig is? Of moet er veel meer gebeuren. Wat doet GPS voor je?

Ik weet bijna zeker dat een hoop mensen denken 'Geef die man een grote dobson of inteliscope met push to!' maar dat is allemaal veel te veel handwerk. Hij wil een computer gestuurde montering met motoren en mogelijkhied tot aansluiten aan een computer. Dus wat is jullie ervaring met deze NexStar/CPC kijkers.

In het ergste geval komt de kijker echt in de garage terecht en kan ik het voor een prikkie overkopen. Misschien moet ik hem een CGE 1400 adviseren. Maar nee ik wil een kijker die hij gaat gebruiken.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Gps doet maar 1 ding. Hij geeft de tijd en plaats aan de software. zo dat die weet waar hij is .. Dit kan je ook zelf doen door even de coordinaten op te zoeken, en op je horloge te kijken.

Verder doet het helemaal niets, geen alignment op sterren of andere dingen die je nodig hebt.

Als ex gebruiker van een celestron goto montering ( draait ook op nexstar) kan ik maar 1 ding zeggen het werkt goed.
    Verder heb ik geen ervaring met die telescopen die hier boven staan.

Hier kan je vast veel meer vinden

http://tech.groups.yahoo.com/group/Celestron-CPC/

http://tech.groups.yahoo.com/group/nexstar/

Commentaar

Ik wil me niet bemoeien met de uiteindelijke keuze, maar zal zelf adviseren om een kleiner type te nemen en die fatsoenlijk aan te kleden met accessiores.

Zelf heb ik bewust gekozen voor de Nexstar 4SE vanwege de extra poort om naast het ingebouwde diagonaal ook een fototoestel aan te kunnen sluiten. Daarnaast moest de telescoop zo mobiel mogelijk en zo min mogelijk wegen. Want je sleept naast de telescoop + montering/statief ook nog oculairen en misschien andere accessiores mee. Alles bij elkaar telt dat behoorlijk aan.

Verder kun je je vriend beter adviseren om met een simpele veldkijker te beginnen. Dan leert hij de weg veel beter kennen. Om te oefenen zou ik verder het gratis software programma "Stellarium" aanraden.
      Vervolgens zou ik hem adviseren om een nummer van Sky and Telescope en Astromony te kopen voor dealer adressen en om daar eens te gaan kijken. En slot om meer informatie te zoeken bij een lokale sterrenclub of Starparty.

Een GoTo is leuk, maar als je de weg niet kent aan sterrenhemel, dan kom er echt niet ver mee. Dan zal de telescoop snel weggegooid geld zijn.
      Mocht hij na een paar jaar nog steeds entousiant zijn dan kan hij altijd nog een telescoop kopen.

Een 8 inch is niet echt een beginners telescoop en dan is het budget ook snel op. Vergeet niet dat er ook nog een set extra oculairen en wellicht filters nodig zijn. Mijn totale aanschaf aan accessiores voor bij de Nexstar 4SE ging, inclusief de telescoop, in de richting van de $ 2000.
      En waarschuw je vriend vooral dat hij niet de fraaie plaatjes gaat zien, zoals die in boeken of op internet staan. Uit ervaring weet ik dat de soms vage vegen van nevels behoorlijk tegenvallen bij de beginner.

Op deze wijze ben je eerlijk tegenover deze vriend en dat zal je toch ook wat waard zijn!

Groet,

Ton Lindemann

Commentaar

Misschien een goed advies Probeer astromart wou dat het bij ons zo goedkoop was

bv deze http://www.astromart.com/classifieds/de ... _id=512772

Commentaar

Hmm, ik zou toch een zo groot mogelijke opening kiezen er gaat niets boven apreture. Misschien zelfs beter om meer geld in een grotere opening te steken dan elektronische fratsen als goto. Maar goed da┤s mijn mening.

Commentaar

Bedankt voor alle input. Ik denk dat ik nog wel even verder ga kijken en misschien een kleinere opening adviseer om de kosten te drukken. De extra attributen kunnen de kosten nog erg verhogen (weet ik uit ervaring nu).
            Maar ik zie hem gewoon niet met zijn knieen in het gras door de poolzoeker kijken (zoals ik dit weekend ) om een GE montering af te stellen. Ik hoop dat zo'n soort Alt/Az montering makkelijker te alignen is maar ik zal eens een manual opzoeken om te zien of dat echt zo is (of lijkt).

GPS is dus niet nodig. Die vriend van mij is makkelijk en misschien een beetje lui maar hij zal toch de hemel moeten bestuderen en dan ook maar locatie opzoeken en op zijn horloge kijken.

Hoewel ik een manual op ga zoeken hoor ik toch nog graag hoe je zo'n kijker moet alignen en of dat even makkelijk/moeilijk is als bij een GEM.

Commentaar

Het alignen bij een nexstar is vrij eenvoudig. Tenminste als je in azimutale modus werkt wat voor visueel waarnemen ruimschoots volstaat. Het is wel noodzakelijk om het statief waterpas te zetten, hoeft niet supernauwkeurig maar toch behoorlijk. Na het ingeven van de vereiste parameters ( observatieplaats, tijd, datum, zijdzone, zomer-of wintertijd) kan de procedure beginnen. Je volgt gewoon de instructies die op het schermpje van de handcontroller verschijnen. Het komt hierop neer: Met de pijltjestoetsen stuur je de telescoop naar een heldere ster (of planeet) zodra deze in het beeldveld staat, druk je op "enter" nu kan je de ster in het beeldveld centreren. Als dat gebeurt is druk je op "align" Herhaal dit voor een tweede en derde object. Als alles juist gedaan is verschijnt op het schermpje: "match confirmed" en is de goto klaar voor gebruik. In het andere geval dien je de procedure opnieuw uit te voeren. Het is niet nodig om de alignmentsterren te kennen, best neem je ze wel ver genoeg van elkaar af, dat verhoogt de nauwkeurigheid. Voor de waarnemingsplaats hoef je niet de co÷rdinaten te kennen, in de database zitten een aantal steden, kies er ÚÚn uit die max. 100km van jouw locatie afligt. Met de juiste co÷rdinaten is weliswaar nauwkeuriger, maar op deze manier werkt ook prima.

Commentaar

Heej bedankt! Klinkt allemaal redelijk eenvoudig want je kunt in ieder geval de pool alignment overslaan. ik ben nu zelf bezig om mijn poolzoeker te calibreren (naja erover te leren) en het eerste keer afstellen was best een gedoe. Ik zie hem dat gewoon niet doen.

Ik denk dat dit systeem wel wat voor hem is. Nu alleen beslissen of we direct iets voor hem bestellen (dit is wat zijn partner wil) of dat ik met hem ga shoppen als ik daar ben (dit heb ik liever eigenlijk). Misschien dat ik zelf ook wat koop (ik wou dat ik een C11 als handbagage kon meenemen).

Dank voor alle hulp.

Commentaar

( offtopic) Je poolzoeker uitlijnen is niet zo heel moeilijk dat kan je gewoon binnen doen.

je maakt een puntje op de muur en richt daar je poolzoeker op van een paar meter afstand. dan ga je de montering draaien in de uur as zo dat je kan zien of de poolzoeker beweegt.of dat hij op de punt blijft staan. je blijft elke keer een beetje stellen en maar rond draaien die as . net zo lang dat de poolzoeker netjes op de punt blijft staan.

leuk klusje bij slecht weer.

http://www.andysshotglass.com/PolarAlignmentScope.html

Commentaar

Werken...
                  X