Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

C9.25": Hij is binnen!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

C9.25": Hij is binnen!

Woehoe!

Vanmiddag heb ik mijn Celestron C9.25" SCT opgehaald uit Haarlem. Natuurlijk heb ik het instrument direct in de huiskamer geassembleerd om te kijken of hij helemaal compleet en in goede staat was (natuurlijk wist ik dit eigenlijk al: ik had 'm reeds bekeken vorige week...) en om wat ervaring op te doen in het opzetten van dit schitterende instrument.

Natuurlijk ontkom ik niet aan die bekende 'New Telescope Curse'... regen, wind, wolken - alsof de wereld niet wil dat ik hiermee de hemelen bloot ga leggen! Even geduld nog dus. Wel kreeg ik vandaag ook, goede timing, de Bob's Knobs binnen en ik heb die dan ook direct gemonteerd. De vorige eigenaar heeft de scoop naar eigen zeggen nooit hoeven collimeren - ik vraag me af hoeveel detail hij is misgelopen bij zijn waarnemingen! De scoop vertoont wat astigmatisme in zijn huidige toestand, wanneer ik scherp probeer te stellen op een kraan die een paar kilometer verderop boven de gebouwen uitsteekt. Ik heb al wat ruw collimatiewerk gedaan (direct in de visual back kijken, controleren of het patroon mooi gecentreerd is en aan de hand van de afwijking de schroefjes bijstellen), maar voor het preciezere werk zal ik moeten wachten totdat de lucht op is geklaard.

Ik heb reeds een setje oculairs kunnen kopen van Norbert (nog bedankt!), en hopelijk krijg ik in de loop van deze week de Rini oculairs uit de VS thuisgestuurd. Een dezer dagen post ik wel een fotootje van deze scoop in de bijbehorende thread op het forum.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

congrats Brinx :bier: :applaus:

Commentaar

Gefeliciteerd, hier ga je plezier aan beleven 8)
      Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Ik ben jaloers! Leuk voor je Brinx! Veel kijkplezier gewenst.

Commentaar

Tof man, gefeliciteerd.
          Wou dat ik zo'n scoop had :buiging:

Alleen over die rini occulairs heb ik laatst een reviewtje gelezen, weet alleen niet meer waar. Wat ik begreep, was dat ze je geld wel waar waren, maar dat je toch beter iets duurdere kon kopen. Er zit namelijk geen schroefdraad in voor je filters en ze zijn niet scherp aan de randjes.
          Kan me vergissen hoor.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

waarom moet al het goede zo duur zijn :hmmmmm:
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Brinx! Er zitten hier gaten in de wolken. Testen die hap!
              Gefeliciteerd, ik ben nog steeds heeeeeeeeel erg jaloers op jouw geweldige scoop.
              Een voordeel van Schmidt-systemen is dat je geen topkwaliteit oculairs nodig hebt (al heb ik die zelf wel langzamerhand)
              snelle telescopen hebben meer last van verkleuring en vervorming. Maar ben benieuwd van de foto's van je scoop en later van de foto's door je scoop!
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
              X