Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sphinx voor astrofotografie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sphinx voor astrofotografie?

Ik zit al een tijdje te denken aan een Sphinx montering.
    Ik wil graag wat dieper ingaan op astrofotografie, hij heeft PEC en kan autoguiden en heeft een behoorlijke draagkracht. De astrobook controller is leuk, zeker als ie nauwkeurig genoeg is om je camera te postioneren maar dat weet ik niet, mischien iemand van jullie?, Ben erg benieuwd naar praktijk fotografie ervaringen!
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

ik heb gehoord dat hij prima is voor astrofotografie. Gewoon een GP-DX met goto functie.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik heb gehoord (ook helaas geen eigen ervaringen) dat hij helemaal niet zo goed is voor astrofotografie.

Met name nogal wat bugs in de software van de Starbook controller.

Zou er het duitse astronomie.de forum eens op nalezen.

/Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

Hoi,

ik heb een Sphinx en PEC heeft hij helemaal niet. Er zou een software update voor komen, maar daar wacht ik al maanden, zoniet jaren op.

De Sphinx heeft in de astro-wereld geen goede naam, en vooral niet op astronomie.de wat in mijn optiek geen objektieve site meer is. Ik zou de "mankementen" die men daar noemt liever maar eens met een korreltje zout nemen, en zelf eerst het produkt uitproberen. Ook zou het Starbook onhandig en veel te fel zijn. Ik kan die mening niet delen.

De Sphinx is niet "gewoon een DX met Goto". Dat kan ik je op een briefje geven. Ze is oerstabiel en draagt mijn C8 of mijn ED80 of beide tegelijk zonder morren of trillen.

Ik ben dus met de Sphinx zeer tevreden.

CS,

Maurice

Commentaar

Origineel geplaatst door _Maurice_
          Hoi,

ik heb een Sphinx en PEC heeft hij helemaal niet. Er zou een software update voor komen, maar daar wacht ik al maanden, zoniet jaren op.
          Hee Maurice...

De laatste update stamt al uit juni 2007...
          Mt PEC en tal van andere verbeteringen, dus uwig zonde om je tijd te verdoen met wachten zou ik zeggen.

Wat praktijk ervaringen:

Je hebt altijd een groep mensen die van alles afkraken en dingen voor wr aannemen zonder dat ze er zelf ervaring mee hebben.
          Dus neem dat inderdaad met een korreltje zout.

Ikzelf heb ook al een maand of 9 een Sphinx en ga steeds meer van dat ding houden en leer de montering steeds beter kennen.

Ik ben helemaal in de materie gedoken en heb
          (zoals wel vaker nodig is, maar eigenlijk niet zou mogen voor een montering gezien de prijs) de DEC en RA "stiffness" opnieuw afgesteld.
          Nu is hij vl makkelijker te balanceren en loopt hij gewoon heerlijk soepel.

Het materiaal waarvan de Spinx is gemaakt straalt degelijkheid uit.
          Mechanisch zijn er volgens mij geen betere moneringen in deze prijsklasse.

Hij is compact en makkelijk te verplaatsen en kan, zoals eerder gezegd, aardig wat gewicht dragen.

Smaken verschillen, maar ik vind 'm er ook nog eens erg strak uitzien, geen losse zwengelende kabeltjes, maar alles mooi gentegreerd.

Hij is zeker geschikt voor astrofotografie, ik ben ps beginnend met astrofotografie maar heb toch al aardig wat positieve ervaringen/resultaten met de Sphinx.

Wl moet je dan de optionele poolzoeker aanschaffen ( 200 euro) en die werkt ook grandioos. (behalve als je in het Zuidelijk halfrond zit, schijnt hij wat onduidelijk te zijn)

De Starbook kan inderdaad wat fel zijn, maar dit kun je instellen en je kan instellen dat na een aantal seconden het scherm "uit" gaat.
          Je schijnt bij Vixen ook een soort van filter hiervoor te kunnen krijgen.
          Dit is eigenlijk het enige punt van de Sphinx wat ik als "minder" beschouw.
          Neem je geen maatregelen of stel je 'm niet goed in, dan kan je nightvision om zeep geholpen worden.

De goto is ook erg nauwkeurig en referentie sterren zoeken gaat erg gemakkelijk omdat je de actuele sterrenhemel op je Starbook ziet.
          Met de nieuwe software kun je de goto snelheid instellen waardoor hij nog minder herrie maakt, maar ik vind hem al aardig stil.
          Helemaal in vergelijking met m'n ETX.

Ook heeft Peter Enzerink er Ascom drivers voor geschreven, waardoor je de Sphinx kan koppelen aan verschillende Planetarium software of autoguidingsoftware.

Ben ik nog wat vergeten.. ?
          Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
          Auteur:Ik

Commentaar

Hee Maurice...

De laatste update stamt al uit juni 2007...
            Mt PEC en tal van andere verbeteringen, dus uwig zonde om je tijd te verdoen met wachten zou ik zeggen.
            Hey Wolkenwietje,

nou juni is niet echt lang geleden. Ik heb al lang niet meer gekeken wat de updates aangaan. Ik werd er langsaam moe van iedere keer weer een update aangekondigt te zien, die dan niet kwam of geen PEC had. Een tweede reden is dat ik sowieso weinig tijd gehad heb om te observeren. Ik had begin 2007 wel tijd, maar daar speelde het weer niet mee. Werd het weer beter, kreeg ik meer werk ...

Ik zal meteen die update downloade en vanavond installeren, of in ieder geval deze week. Ik ben benieuwd naar de verbeteringen en naar de PEC. Bedankt voor de tip.

CS,

Maurice

Commentaar

Bedankt voor de reacties mensen, ben nog steeds in de markt voor een sphinx,

@ wolkewietje, heb je ervaring met de PEC en hoe precies is de goto. Kan je je camera er mee positioneren.

wat ik me ook afvraag is of je de montering ook kunt gebruiken zonder hem uit te lijnen, dus poolzoeker goed en motor laten lopen?

Iemand nog ervaring met autoguiding?

Ik vind de webstite van Vixen wel erg minimaal, zijn er nog andere leuke adressen?

Groet

Quirien

Commentaar

In mijn zoektocht naar een goede montering kwam ik ook langs de Sphinx maar ben toch afgehaakt en heb een EQ6 Pro gekocht omdat de Sphinx te duur voor mij werd.

Heb er wel veel goede dingen over gehoord (en over Vixen monteringen in het algemeen). Misschien moet je op de Yahoo Sphinx groep kijken - http://tech.groups.yahoo.com/group/Vixen_Sphinx/ . Er is ook een Sphinx deluxe groep maar die heeft maar 5 leden.
                Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                  Bedankt voor de reacties mensen, ben nog steeds in de markt voor een sphinx,

@ wolkewietje, heb je ervaring met de PEC en hoe precies is de goto. Kan je je camera er mee positioneren.

wat ik me ook afvraag is of je de montering ook kunt gebruiken zonder hem uit te lijnen, dus poolzoeker goed en motor laten lopen?

Iemand nog ervaring met autoguiding?

Ik vind de webstite van Vixen wel erg minimaal, zijn er nog andere leuke adressen?

Groet

Quirien
                  Ik heb geen ervaring nog met PEC, er zijn nog zoveel andere dingen waarin ik mij wil/moet verdiepen en de heldere nachten zijn schaars, dus ben ik nog niet aan PEC toegekomen.

Je andere vraag begrijp ik niet helemaal..

Poolzoeker goed en motor laten lopen...
                  Ik zal proberen uit te leggen wat ik niet helemaal snap aan je vraag maar weet uit eigen ervaring.

Als de poolzoeker goed staat en ik kies een referentiester, die je kunt kiezen vanuit een lijst of vanaf het beeld van de Starbook, dan valt deze vaak wel in de zoeker van je kijker.
                  Je kunt via je Starbook ook starhoppen mocht je dat willen.

Je gaat dan de bewuste ster in je oculair zien te krijgen met de stuurtoetsjes en dan druk je op "align", dan heb je al 1 referentie ster.
                  Je zult vast wel meer sterren gaan "bezoeken" en die kun je eventueel toevoegen om de nauwkeurigheid te verhogen.

De een zegt dat je aan 3 referentiesterren genoeg hebt, b.v. 1 aan de ene kant van de meridiaan en 2 aan de andere kant.

Weer anderen geven de voorkeur aan 3 sterren aan elke kant van de meridiaan.

Je camera ermee positioneren...
                  In mijn geval niet omdat ik momenteel achter de telescoop een DSI gebruik en die heeft een erg kleine chip, dus moet ik altijd wel ietsje bijsturen.

Of je moet het object ge-aligned hebben via het beeld van je camera.

Maar ik denk dat eigenlijk dat niet een montering dat wl zou doen met dezelfde telesoop en camera die ik gebruik.

Voor astrofotografie is die Starbook/goto gewoon rg handig.

B.v. laatst in mijn aardig lichtvervuilde tuintje stuurde ik mijn C8 gewoon voor de grap naar M76 (kleine dumbel nevel) naar men zegt magnitude 12.
                  En tot mijn grote verbazing zag ik daar een hl vaag vlekje..
                  Ik heb 'm nog op de foto gezet maar moet 'm nog bewerken, maar het was duidelijk M76.

Zonder goto had ik 'm zeker nooit kunnen vinden/fotograveren vanuit de tuin.

Commentaar

Wat ik bedoel is; Ik heb nu een Vixen SP die zet ik neer en zet de motor aan en dan loopt(volgt) ie. Als ik een ander object wil zien dan gooi ik de koppeling los en zwier hem in een andere richting. Kan dit met de sphinx ook of moet je altijd middels de elektronica verplaatsen?

Groet

Commentaar

Ah, nu vat ik 'm....

Ja zeker kan dat...
                      Niet dat ik persoonlijk het nut er zo van inzie.

Wel moet je dan in het achterhoofd houden dat je eventuele ijkpunten (alignments) kwijt bent als je de DEC of RA koppeling losmaakt en handmatig "verder" gaat.

Maar die alignments heb je ook z weer ingevoerd.

Commentaar

Ik heb net even zitten lezen op de Vixen Yahoo groep en daar wordt je niet echt vrolijk van moet ik zeggen. Een hoop gelazer, zeker met PEC, wordt o.a. niet gesaved en door vele zelfs afgeraden te gebruiken omdat het een bepaalde oscalatie met zich mee brengt.
                        Aan de andere kant wel een paar super foto's gezien met autoguiding dus het kan wel. Support van Vixen zijn ze ook niet erg over te spreken.
                        Het lijkt een produkt te zijn waar je geluk mee moet hebben!

Ik denk dat ik mijn SP maar een beetje ga oppimpen met een universele set.

Commentaar

Klopt, PEC instellingen schijnen te verdwijnen als je 'm uitzet.

Het gaat traag maar de software is wl nog steeds in ontwikkeling, dus altijd nog kans op verbeteringen.
                          Vooral nu Vixen North U.S.A. een andere importeur heeft gekregen die eventuele klachten wat meer serieus neemt.

Er staan inderdaad ook een paar horrorverhalen op, maar die hoor je natuurlijk eerder dan "tevreden gebruikers", dat is met alles zo.

Anders is het altijd handig als je eerst e.e.a. even mag testen/uitproberen.

Maar met je SP kom het vast ook allemaal wel goed.

Succes!

Commentaar

Werken...
                          X