Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

apo 20x80 verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

apo 20x80 verrekijker

mensen, ik zat eens wat rond te surfen op de hoge golven van het internet voor een verrekijker, en toen viel mijn oog op de volgende kijker:

Een reuze verrekijker 20x80 Splinternieuw in de verpakking.
    Deze kijker is werkelijk een fantastisch instrument met superieure multigecoate BAK 4 glazen.
    De kijker is voorzien van 80mm aprochromatisch triplet glazen welke garant staan voor een absoluut helder en zeer scherp beeld.
    Het metalen koppelstuk is direct op het statief te monteren en is in alle kanten verstelbaar.
    Verder is de kijker voorzien van een rubber afdichtlaag waardoor de kijker vocht- en stof dicht is.
    Deze reuzenkijker is een must voor iedere natuur liefhebber voor het observeren dieren,maar ook voor astronomische doeleinden te gebruiken.

Technische Gegevens zijn:
    *20 maal vergroten
    *80 mm BAK 4 glazen
    *Gasgevuld
    *Beeld van 67 gr.
    *Uittrede pupil 4 mm
    *56 meter op 1000 meter
    *Scherp vanaf 15 meter
    *Metalen koppelstuk direct op statief te zetten
    *Gewicht 2100 gram
    *Lang 33 cm
    *Breed 22 cm
    *Voorzien van beschermdoppen en draagriem

nu weet ik via een collega van me die in de fotografie zit dat apo een flink gerenommeerd merk is, alleen weet ik niks van beglazing en what so ever.

dus mijn vraag is of dit een beetje een fijne kijker is voor het goed checken van de maan en wat dieper de melkweg in op donkere locaties

de verrekijker wordt verkocht bij germa's internetshop in helmond
    Meade AR6/Skywatcher 150/750 Refr/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
    Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr
    LXD-55 - Vixen GP - EQ6 Goto

nog nooit van APO gehoord, behalve als het over type lenzen gaat.
    voor de prijs is het denk ik geen slechte kijker (125,-)

grote binos zijn altijd leuk, vooral voor melkweg struinen enzo

Commentaar

Ik heb net zo'n kijker - het zijn geen apochromaten (als ik op mijn eigen ervaringen af ga, en ook op de prijs), maar ik vind mijn exemplaar wel een leuk ding. Er valt inderdaad een hoop mee te zien, vooral sterrenhopen zijn prima doelwitten.

Ik geloof dat dit type 20x80 verrekijkers uit een of andere centrale Chinese fabriek komen, en vervolgens worden doorverkocht aan talrijke tussenhandelaren. Je komt ze dus tegen onder allerlei merknamen. 125 euro lijkt me geen verkeerde prijs voor zo'n dingetje trouwens - ik heb de mijne (merk 'Westling', maar ziet er hetzelfde uit als op je foto) intussen een dikke anderhalf jaar geleden gekocht voor iets van 150 euro.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

kan je met zon lage vergroting al sterrenhopen zien dan?

Commentaar

Ja zeker! Met een 10x50 al. Weliswaar geen echte details, maar toch...
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

ah dat belooft dus wel wat

zou ik in de winterdagen ook de orionnevel hier bijvoorbeeld mee kunnen zien?

Commentaar

Origineel geplaatst door lightbulb
              ah dat belooft dus wel wat

zou ik in de winterdagen ook de orionnevel hier bijvoorbeeld mee kunnen zien?
              Zeker!

Commentaar

Origineel geplaatst door lightbulb
                Zou ik in de winterdagen ook de orionnevel hier bijvoorbeeld mee kunnen zien?
                Absoluut, die kun je met het blote oog al zien. Kijk eens naar mijn waarneemverslagje van een nacht in Frankrijk. Bijna alles wat ik toen bekeken heb was mbv een 10x50. Zelfs kleine bolhopen.
                Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Met een beetje sleutelen zijn dit dolfijne kijkers. Ze komen inderdaad allemaal van dezelfde fabriek in China, en worden onder diverse merknamen verkocht. Westling, Oberwerks, Telescope Service, etc.

Google maar eens wat rond, dan vind je vanzelf alles wat je moet weten om een welafgewogen aankoopbesluit te kunnen nemen.

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.
                  http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Ik heb even wat gekoekelt op ons eigen prachtige forum en kwam toen dit tegen. De meningen zijn verdeeld over de kwaliteit van deze kijkers.

APO (apochromatisch) is overigens geen merknaam, maar een aanduiding dat de kijker gecorrigeerd is voor chromatische aberratie Zichtbaar als blauw en rood gekleurde randen aan maan en andere objecten. Elke kleur uit het kleurenspectrum wordt namelijk anders afgebogen door een lens, waardoor ze niet samenvallen in het brandpunt. Om dit te voorkomen worden meerdere objectief-lenzen toe gepast die elk een iets andere lichtafbuiging hebben waardoor alle kleuren toch weer samenkomen in hetzelfde brandpunt

Commentaar

bedankt voor alle info, ik denk dat ik er dus geen miskoop mee zal krijgen

ik had dat topic inderdaad al eens gezien, hoe dan ook lijkt me de prijs/kwaliteitsverhouding prima, en ik ben ook wel goed in sleutelen dus mocht het na een tijdje niet meer helemaal fris zijn dan komt dat best goed!

nogmaals bedankt!

Commentaar

Naar mijn bescheiden mening zou je dan toch hoogstens van semi-apo moeten spreken. En dan moet het toch ED-glas zijn. Een echte apo is toch dacht ik altijd wel met fluoriet-glazen...?

Meerdere lenzen gebruiken vind ik sowieso niet meer dan normaal. Maar daarom is en blijft het toch een gewone achromaat.

Dacht ik...

Commentaar

nou ik heb 'm binnen, prima kijker dit hoor, ERG prima zelfs !

kan niet wachten om 't een en ander te spotten

Commentaar

Tgv de recente heldere komeet zoek ik een goede verrekijker en ik ga daarbij niet over een nacht ijs. Met mij HBO opleiding meet en regeltechniek is dit onderzoeken en vergelijken natuurlijk een genot. De berichten zijn alleen erg tegenstrijdig, dat ze allemaal hetzelfde zouden zijn, alleen verschilt de prijs wel erg veel. Die stelling lijkt niet waar.

Ik heb de vergelijking gemaakt tussen deze kijker, de Westling 20x80 triplet, de 20x80 triplet van TS en ook de triplet van Oberwerk. Bij Robtocs heb ik gekeken, maar erg veel informatie wordt daar niet gegeven. De foto van de Robtics triplet komt kennelijk van de Oberwerk site waar ik dezelfde foto zag. Ik heb alleen de kijkers met de centrale beugel vergeleken.

1) De Robtics, Westling en Oberwerk zijn precies even zwaar 2700 gram. Jouw "goedkope" kijker is 600 gram lichter, nl 2200 gram. De TS triplet is 300 gram lichter. Deze kijkers kunnen onmogelijk allemaal uit dezelfde fabriek komen, ze zijn dus wel degelijk verschillend. HOEVEEL WEEGT JOUW KIJKER WERKELIJK?

2) Ik vroeg me af of de doublet dan lichter zou zijn, wat een indicatie geeft voor de lenskwaliteit. TS verkoopt ook een lookalike, de 20x80 doublet, net als Robtics trouwens. Uiterlijk en gewicht zijn bij TS hetzelfde, nl 2400 gram, 300 gram lichter dan de triplet van Wetsling. Wat vreemd is, is dat er bij TS geen verschil in gewicht is bij de verschillende lenskwaliteiten. Je zou dat wel verwachten omdat 3 lenzen nu eenmaal zwaarder zijn dan 2. Ik vraag me af hoe dat mogelijk is.
                            Bij Robtics staat bij de doublet geen gewicht, dus ik weet niet of ze daar ook even zwaar zijn.
                            Oberwerk en Wetsling verkopen geen identiek 20x80 doublet.
                            Maar hieruit blijkt dat het mogelijk is dat een minder goedwillende leverancier de doublet als triplet verkoopt. HEB JE DE OBJECTIEVEN AL EENS UIT ELKAAR GESCHROEFD?

3) De coating verschilt. Breedband, beperkt, overal of alleen op de objectieven. Ze hebben wel allemaal de mooie groene glans op het objectief. Ook dit verschil zie je niet aan de buitenkant en laat ruimte voor misleiding. Oberwerk waarschuwt daarom op hun site met een goede test, voor een leek. http://www.oberwerk.com/products/mccomp.htm. WIL JE DEZE TEST EENS UITVOEREN OP JOUW KIJKER?

4) Collimatie. Belangrijk lijkt het dat er kleine schroefjes op zitten om hem bij te stellen. Bij Oberwerk staat zelfs een procedure hoe je dat moet doen. http://www.oberwerk.com/support/collimate.htm. Bij Westling zitten die schroefjes er ook. Heeft Robtics en TS en deze goedkope kijker ook colimatieschroefjes? KIJK EENS ONDER HET RUBBER?

5) BAK4 lijkt op een duur materiaal voor prisma's en kan geen objectiefmateriaal zijn. Want een APO is juist opgebouwd uit verschillende glassoorten.

6) Apochromatisch. Hier vond ik ook wat leuks over. Hiervoor bestaat geen algemeen erkende definitie. Want niemand is het met een ander "precies" eens wanneer je een lens nu wel of niet zo mag noemen. De betekenis uit het grieks helpt wel, nl letterlijk: "voor meer dan 2 kleuren gecorrigeerd". Wetenschappers van vooraanstaande merken proberen aan deze beperkte definitie meer inhoud te geven, bv door hem te koppelen aan alle kleurfouten en allerlei andere afwijkingen, binnen bepaalde grenzen natuurlijk. Meestal net de grenzen van hun product.

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat en de mening van anderen

Commentaar

Op de site van Oberwerk staat dat de body van de triplet korter is. Kan dat het gewichtsverschil verklaren? In dat geval kunnen ze tóch uit dezelfde fabriek komen.

Overigens heb ik geleerd dat je beter voor paarse coating kan gaan i.p.v. groene.

Commentaar

Werken...
                              X