Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Skywatcher 150mm/F1200mm op een Eq4?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Skywatcher 150mm/F1200mm op een Eq4?

Ik ga vanavond kijken naar een skywatcher ota van 150mm/1200mm F (http://www.telescope-service.de/Skywatc ... ml#1501200) en nu heb ik een Orion Eq4 onderstel thuis staan

Hier zit nog een 70mm buis op van Skylux waarvoor ik ook al een andere manier op moest verzinnen om deze te kunnen monteren op het onderstel.

Nu is mijn vraag, zijn er speciale dove-tails te verkrijgen zodat ik de meest stevige constructie krijg? De buis is ongeveer 12 kilo dus dat wil ik goed vast hebben zitten.

Ik hoor het graag!
    Martin

12 kilo op een EQ-4 vind ik een behoorlijk risico als ik eerlijk ben.. Dat ze hem bij TS op een Astro-5 verkopen vind ik al lichtelijk schandalig. Wat betrefd de dovetail; Wat voor een systeem gebruikt de EQ-4 dan? Dat is toch allemaal (Vixen-)standaard?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Op een eq-4 moet de de ringen vastbouten. Het heeft geen quick release-systeem zoals bijv. een dovetail.
      Om die refractor op je eq-4 te zetten zul je dus een klem op je montering moeten schroeven en een houder die daar weer in past. deze zijn los te koop bij bijvoorbeeld TS in Duitsland.

Maar ik ben het met Steem eens, een 150/1200 vind ik wel erg zwaar voor een eq-4.
      Trouwens, op de foto vind ik hem wel erg veel op een eq-3 lijken....
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik blijf er alleen mee in mijn achtertuin staan, dus zal er niet veel mee gaan sjouwen.
        Ik heb al eerder ook van anderen gelezen dat ze een skywatcher 150mm op een eq4 hebben staan, ik heb er ook een goed tegengewicht op zitten.
        Geen idee hoe deze montering heet, zo ontzettend veel weet ik er niet van.

groet,
        martin

Commentaar

Vergis je niet, een 150mm F8 refractor is een beest! Ik maak me niet alleen zorgen om het hoge gewicht op je montering, maar ook om de lengte van de buis. Dit is namenlijk een vrij lange telescoop. Hoe langer, hoe meer eisen hij stelt aan de montering vanwege het grote momentum van de buis.

Áls je eq-4 hem houd zal het vrijwel zeker niet fijn waarnemen zijn. Een tikje tegen de buis en het geheel staat flink te trillen. De poten waar je eq-4 op staat zijn ook zeker niet voldoende voor zo'n soort telescoop.

Ik zou zeggen koop minstens een eq-5 of ADM montering als je deze kijker wil hebben, als je het geld ervoor hebt liever nog iets zwaarders. Een goede montering die het geheel stabiel houd is erg belangrijk. Met een vibrerende telescoop waarnemen is verschrikkelijk irritant.

Commentaar

hoe lang kan je je adem in houden? als je dat best lang kan, is de EQ4 misschien nog goed.. maar zodra je ook maar even ademt in de buurt krijg je trillingen

Commentaar

Hmm... oke...jullie hebben me overgehaald.. ik heb hem net afgebeld...

Hebben jullie een idee wat ik er het beste op kan zetten zodat ik toch meer effect krijg dan met een 70mm kijker? Is bijvoorbeeld een Meade 150mm dan iets? Is volgens mij lichter en korter?

groet,
              martin

Ps. @marcof: als je iets adembenemends ziet dan hou je vanzelf toch al je adem in?? :P maar dat hou ik inderdaad niet erg lang vol..haha

Commentaar

Een mooie kijker voor op een eq-3 of eq-4 is een Newton 150/750 of maximaal een 102/1000 refractor...
                Refractors zijn over het algemeen zwaarder dan reflectors en dus kun je iets meer opening op je montering zetten wanneer je voor een Newton kiest.
                Ik ben zelf zeer te spreken over de Skywatcher 150/750 die je nieuw al kan kopen voor 150 euro!

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Een mooie kijker voor op een eq-3 of eq-4 is een Newton 150/750 of maximaal een 102/1000 refractor...
                  Refractors zijn over het algemeen zwaarder dan reflectors en dus kun je iets meer opening op je montering zetten wanneer je voor een Newton kiest.
                  Ik ben zelf zeer te spreken over de Skywatcher 150/750 die je nieuw al kan kopen voor 150 euro!
                  Als ik bij Telescope-service.de kijk, dan is een skywatcher 150/750 ook al 11 kilo? Dat verschilt dan niet veel van mijn eerste keus?
                  Heb je misschien een linkje voor me waar ik zo'n skywatcher kan vinden waar jij het over hebt?

groet,
                  martin

Commentaar

Nee joh! Dat is het gewicht van de telescoop plus montering! De buis zelf weegt zo'n 4 a 5 kilo!
                    Hier is een link naar de telescoop die ik bedoel:
                    http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#150750
                    Je schroeft hem zo op je EQ-4

Commentaar

Hier is er een bij House of Optics : http://www.hoo-germany.de/produkt.php?prd=296

Commentaar

Ok, thnx voor de linkjes.
                        Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een GSO en een " gewone" Newton behalve de prijs?? Stukje kwaliteit?

Commentaar

Werken...
                        X