Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vixen Sphinx HELP

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vixen Sphinx HELP

Hoi Afgelopen tijd even geoefend met de Sphinx.
    Uitlijning op pool gaat nu goed, maar het alignen lukt me gewoon niet?
    Wie heeft er ervaring met dat ding. Ik ben 2x chagrijnig naar huis gegaan!
    Dank!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik heb ook een Sphinx. Heb er geen problemen mee, integendeel.
    Hier een korte beschrijving zoals ik begin met waarnemen:

Alles opbouwen en uitbalanceren
    Sphinx computer opstarten
    Telescoop in starthouding zetten (je weet denk wel wat ik bedoel)
    Tijd, datum instellen
    Nu rekent hij de hemel uit
    Kies Object, bijvoorbeeld maan, planeet, heldere Messier
    Kies GOTO
    Hij gaat nu naar object toe, meestal niet in beeld
    Je moet nu zelf object mbv de rechter 4 knoppen in het beeldveld zetten van je oculair
    Dan Align -> Yes
    Je eerste object heb je uitgelijnd
    Nu tweede object op bijvoorbeeld 30 graden afstand kiezen en de volgende stappen herhalen:

Kies Object, bijvoorbeeld maan, planeet, heldere Messier
    Kies GOTO
    Hij gaat nu naar object toe, meestal niet in beeld
    Je moet nu zelf object mbv de rechter 4 knoppen in het beeldveld zetten van je oculair
    Dan Align -> Yes
    Je tweede object heb je uitgelijnd

Dit is in principe voldoende voor de scope om alles in 1 keer in beeld te kunnen krijgen, behalve voor objecten die totaal aan de andere kant van de hemel staan, dan kun je op een 3de object uitlijnen.

Bij mij gaat het altijd prima op deze manier, ondanks dat ik geen poolzoeker heb.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is misschien wat cryptisch....

Succes!
    Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

TOP! Meteen reactie. Is uitgeprint en gaat mee naar buiten volgende keer. Je hoort van me ! Bedankt Peter!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Norbert, heb jij trouwens ervaringen met het updaten van de Sphinx? Ik zag namelijk op de vixen site dat er wel nuttige updates zijn. Vooral die van de backlash-compensatie lijkt me handig, en ook dat de Starbook met een update sneller reageert op commando's die je geeft.

Als ik er tijd voor heb, zal ik 'm eens updaten.

Commentaar

Yep
          Ik hem 'm geupdate. Ging heel simpel (als je het goede kabeltje hebt). Het beste vond ik dat het beeldscherm nu automagisch uitgaat.
          Als je hulp nodig hebt roept U maar!
          Ik ga vrijdag testen met jouw handleiding!

Commentaar

als je het goede kabeltje hebt
            Daar kun je toch gewoon zo'n netwerkkabel voor gebruiken? Moet wel lukken dan, op de Vixen site staat het duidelijk aangegeven.

En succes vrijdag! Ik hoor wel of het gelukt is.

Commentaar

Is goed. Let op: het moet een CROSS cable zijn en geen normale UTP/CAT5 kabel.

Commentaar

Alvast bedankt voor de tip. Ik heb even naar m'n netwerkkabel gekeken, en dat is een UTP/CAT5 kabel, dus de verkeerde. Deze tip bespaart me op voorhand een hoop ergernis :bier:

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter
                  Alvast bedankt voor de tip. Ik heb even naar m'n netwerkkabel gekeken, en dat is een UTP/CAT5 kabel, dus de verkeerde. Deze tip bespaart me op voorhand een hoop ergernis :bier:
                  Een cross cable is ook UTP/CAT5
                  Alleen zijn de draadjes anders gedraaid.
                  Waarvoor heb je die netwerk kabel altijd gebruikt??
                  Om 2 computers direct met elkaar te verbinden heb je ook een cross nodig.
                  Kijk anders even goed naar de draadjes. Als die aan beide kanten op precies dezelfde manier zitten, heb je een straight en die moet je dus niet hebben. Cross verschillen 4 draadjes.
                  Suc6 ermee
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                  X