Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vuil tussendoor van de spiegel afhalen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vuil tussendoor van de spiegel afhalen

Een paar weekjes heb ik de dob al, en er zit nu al bakken stof en vuil op. Dat krijg je als je laag bij de grond in duingebied waar gaat nemen. Halen jullie wel eens stof weg door met een blazertje te werken? Of laat je het lekker zitten. Ik weet dat het niet veel kwaad kan, maar het irriteert toch.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Laten zitten! Weersta de verleiding en maak hem pas schoon wanneer het echt erg wordt. (Eens per half jaar max!) Je merkt er echt niks van bij het waarnemen.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
      Je merkt er echt niks van bij het waarnemen.
      Niet persoonlijk hoor Roel, maar meer in z'n algemeenheid: waarom hinderd het niets dat er troep op de spiegel zit? Meer troep=minder weerkaatsing=lichtverlies=slechtere beelden?

Ik bedoel, het zal niet voor niets zijn dat een spiegel weerspiegelt toch?

Kan iemand mij eens uitleggen hoe dit nu precies zit? Anders ga ik per direct een spiegel slijpen van vuilniszakken...
      SkyWatcher Heritage 130p Flextube (Dob)
      Meade DS2070AT (70mm refractor + Autostar) 76/700 Newton type "Kijkshop"

Commentaar

Stel dat je al het stof op een spiegel bij elkaar veegt. Ondanks het feit dat het veel lijkt, zal het niet meer dan een vierkante cm zijn. Op zo'n groot oppervlak merk je daar niets van. (de centrale obstructie door de vangspiegel en de spiders nemen veeeeel meer licht weg dan de ranzigste stoflaag. De egale verspreiding van het stof maakt het nog minder erg.

Een kras (die zeer makkelijk kan ontstaan bij het schoonmaken) is veel erger, in feite een glinsterende verstrooier van het licht.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ook ik heb er veel last van ook al is de spiegel afgedekt.. Ik spoel de spiegel 1x per 3 maanden alleen spoelen met de douche en dan weer met een paar liter gedistileerd. zo spoel je alles weg en lijkt het weer als nieuw.

Commentaar

En de vangspiegel? Die is ook al vies. Er zit ook geen fatsoenlijke afdekking op. Raar vind ik dat.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nop: Kan je zelf maken. Kijk trouwens eens in je inbox ajb.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
              X