Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Miedema dubbel kijker.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Miedema dubbel kijker.

Hallo beste iedereen,

In het bezit van de familie is er een Miedema kijker.
    Een verrekijker wel te verstaan 120mm opening.
    Brandpunt afstand weet ik zo niet, maar die is vrij lang.
    Hij schijnt een hagelscherp beeld te hebben en staat klaar om op te knappen.
    Helaas heb ik geen foto maar die zal ik nog wel even maken als ik er even langs ga.
    Hij staat op een verrolbaar platvorm met een parallactic mount, en hij past net in de garage
    Daar word je toch gelukkig van
    Ik hou jullie op de hoogte...:-)

Dat is heel bijzonder! Ben benieuwd naar de foto's!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
      Dat is heel bijzonder! Ben benieuwd naar de foto's!
      Nog even wat snel huiswerk gedaan en deze kwam ik tegen..
      ---------
      Miedema is net als Meesters uniek in model, de telescopen zijn gemaakt door Bauke Miedema. Bauke Miedema was een Friese amateur astronoom die zelf telescopen bouwde. De optiek die hij zelf fabriceerde was bijzonder goed, een leuke anekdote:

"Bij ons op de sterrenwacht hebben we een 20cm F=300cm refractor gemaakt door Bauke Miedema, Deze lens is getest door Opticon in Groningen en die zaten feitelijk met de handen in het haar, Ze konden nl niet 1 fout in de lens vinden, Nu is dat op zich niet zo heel erg vreemd maar daarbij komt wel dat Bauke Miedema zijn lenzen sleep op gevoel. Hij kon met de natte ( Letterlijk ! ) vinger voelen waar er nog een stukje af moest of niet..."

Kortom, je zou zeker eens door zo'n telescoop moeten kijken.
      --------------
      Met de dubbel telescoop wil ik graag aan de slag.
      Alleen jammer dat het een uur rijden is, maar dat moet ik er maar voor over hebben.

Vriendelijke groet Tna

Commentaar

Hey,

Ik zelf ben vrijwillig medewerker op de sterrenwacht in Burgum, ( Die anekdote komt van mij )

Ik heb de grote bino al een keer gezien, Joekel van een telescoop, Ik denk dat hij het heel goed doet wat betreft planeten...

Groetjes,
        Feddrik.
        Grinding is a cavemen`s job, eat well, sleep well and word like hell !

John Dobson.

Commentaar

Werken...
        X